Dobór ramy rowerowej jest więc bardzo ważnym elementem przy kupnie roweru. Zbyt mała czy zbyt duża rama to prosta droga do zniechęcenia się do jazdy rowerem. Dlatego niezwykle istotne jest przetestowanie kilku czy nawet kilkunastu jednośladów, zanim znajdziemy odpowiadający nam egzemplarz.
Jak dobrać wielkość ramy roweru?
Czym jest rozmiar ramy rowerowej? Tak właściwie jest to jeden wymiar, który wybierany jest w zależności od rodzaju roweru. W rowerach crossowych, górskich czy miejskich rozmiarem tym będzie długość pionowej rurki, na której osadzone jest siodełko. Rozmiar ten podawany jest czasem w dwóch długościach. Obie mierzone są od miejsca mocowania pedałów. Pierwszy to długość całkowita, czyli odległość do miejsca zamontowania siodełka. Natomiast drugi to długość, którą mierzy się do miejsca łączenia rury poziomej z pionową. Warto o tym pamiętać, aby dobrać odpowiedni rozmiar ramy roweru. W rowerach szosowych czy przełajowych rozmiar ramy określany jest na podstawie tzw. efektywnej długości poziomej rury ramy rowerowej. Pomiar dokonywany jest w linii prostej od dolnej części kierownicy do rury, na której mocowane jest siodełko. Rozmiar ramy podawany jest najczęściej w calach, choć zdarzyć się też może określenie tego wymiaru w centymetrach.
Najpopularniejsze sposoby na to, jak dobrać wielkość roweru, oparte są na wzroście. Podstawowe rozmiary ram zawarte są w poniższym zestawieniu:
- rama o rozmiarze S, 16 cali – wzrost do 170 centymetrów
- rama o rozmiarze M, 18 cali – wzrost 170–180 centymetrów
- rama o rozmiarze L, 20 cali – wzrost 180–195 centymetrów
- rama o rozmiarze XL, 22 cale – wzrost 195–205 centymetrów
Przekrok – pomiar, który pozwala najlepiej dopasować rower
Przyjęło się, że ramę roweru dobiera się do wzrostu kolarza. Wzrost oczywiście jest pewną informacją, ale dużo większe znaczenie ma długość rąk i nóg. To od nich bowiem zależy dobranie wielkości ramy roweru. Jak więc wykonać poprawny pomiar? Trzeba po prostu zmierzyć tzw. przekrok. Aby dokonać dokładnego pomiaru, należy stanąć boso przy ścianie, w lekkim rozkroku. Między nogi trzeba włożyć książkę grzbietem do góry i przesunąć ją jak najwyżej, ale tak, żeby nie uwierała. Oczywiście w takiej sytuacji najlepiej skorzystać z pomocy drugiej osoby, która zmierzy odległość od podłoża do grzbietu książki. Aby odpowiednio dobrać rozmiar ramy roweru, uzyskany wynik trzeba przemnożyć przez współczynnik, który określony jest w zależności od rodzaju roweru. W przypadku dobierania rozmiaru roweru szosowego czy przełajowego wynik mnożymy przez 0,26, aby uzyskać pomiar w calach, a jeśli chcemy dobrać wielkość ramy rowerowej w centymetrach, wtedy mnożnikiem jest 0,66. Jeśli natomiast zależy nam na doborze odpowiedniego roweru trekkingowego do wzrostu, to wynik mnożymy przez 0,25 (dla wyniku w calach) lub 0,63 (wynik w centymetrach). W ten sam sposób dobieramy wielkość ramy rowerowej dla rowerów crossowych czy miejskich. Aby z kolei odpowiednio dobrać rower górski, uzyskany pomiar mnożymy przez 0,226 (cale) lub 0,57 (centymetry). Wynik to długość pionowej rury ramy rowerowej, która będzie idealnie odpowiadać budowie naszego ciała.
Jak wybrać rozmiar roweru? Dodatkowe kryteria
Określenie poprawnego pomiaru przekroku ma również inne, bardzo istotne znaczenie. Jeśli rama będzie umieszczona zbyt wysoko, wtedy przy zsunięciu się z siodełka może dojść do bardzo nieprzyjemnej sytuacji, w której boleśnie uderzymy się o ramę roweru.
A jak dobrać rozmiar ramy rowerowej, jeśli kupujemy rower przez internet? Producenci dbający o komfort klienta umieszczają na stronach internetowych kalkulatory, które po wpisaniu danych biometrycznych (najczęściej wzrost i przekrok), wskazują najbardziej optymalną ramę. Jeśli nie ma takiego kalkulatora, można zmierzyć rower, na jakim obecnie jeździmy lub sprawdzić rower kogoś znajomego, który pasuje nam rozmiarowo. Wtedy trzeba dokładnie zmierzyć podstawowe wymiary i poszukać roweru, który będzie najbardziej do nich zbliżony.
A co w sytuacji, kiedy nasze wymiary znajdują się praktycznie idealnie między dwoma rozmiarami ramy? Tu już trzeba podjąć samodzielną decyzję, choć eksperci mają radę, czym się kierować. Otóż do sportowej jazdy sugerują, aby kupić nieco mniejszą ramę (zwłaszcza jeśli kupujemy rower szosowy). Natomiast do jazdy typowo relaksacyjnej warto wybrać ramę w nieco większym rozmiarze, co zapewnia większy komfort jazdy. Oczywiście najlepiej samemu wsiąść na rower i sprawdzić, która rama będzie nam lepiej pasować.
W Gazie odbył się pierwszy maraton rowerowy dla osób niepełnosprawnych.
Zobacz także:
Mateusz Maga - co dziś robi jeden z najbardziej kontrowersyjnych uczestników programu "Top Model"?
Autor: Adrian Adamczyk