Nie wiesz, czym zastąpić bułkę tartą w kotletach mielonych czy rybnych potrawach? Smaczna panierka wcale nie musi składać się z samych pustych kalorii. Zobacz, jakie zamienniki bułki tartej są najpopularniejsze i do jakich dań warto ich używać.

Bułka tarta to ważny składnik w kuchni, który wykorzystuje się głównie do panierowania mięsa i warzyw. Chrupiąca i pyszna panierka jest chętnie stosowana w tradycyjnych kotletach mielonych i mało kto potrafi wyobrazić sobie bez niej to danie. Jednak mąka pszenna w połączeniu z grubą warstwą tłuszczu z pewnością nie pozostaje bez wpływu na organizm, zwłaszcza jeśli panierowane potrawy przygotowuje się dość często. Istnieje wiele zdrowszych zamienników w kuchni, które są nie tylko mniej kaloryczne, lecz także zdrowsze. Sprawdź, czym zastąpić bułkę tartą w kuchni, żeby jedzenie nadal było smaczne. Jeśli szukasz alternatywy dla klasycznej panierki z jajek i bułki, przyjrzyj się poniższym propozycjom.

>>> Zobacz także:

Czym można zastąpić bułkę tartą? Zdrowe zamienniki

1. Otręby

To jeden z najbardziej przypominających bułkę tartą wariantów. Otręby również zawierają gluten, a podczas smażenia pochłaniają spore ilości tłuszczu, mimo to mają zdecydowanie więcej korzystnych właściwości, m.in. poprzez dużą zawartość błonnika oraz wysokie wartości odżywcze. Warto stosować je w tradycyjnych przepisach, m.in. jako zamiennik bułki tartej w schabowych.

2. Przyprawy i zioła

Czasami warto zastanowić się, czy w danej potrawie chrupiąca panierka jest w ogóle potrzebna. Jeśli przygotowujesz kurczaka lub większy płat ryby, spróbuj od czasu do czasu zrezygnować z bułki tartej na rzecz aromatycznych przypraw i ziół. Wystarczy, że natrzesz nimi mięso, dodasz niewielką ilość oleju i usmażysz na patelni.

3. Płatki zbożowe

Płatki zbożowe to świetny zamiennik. Istnieje kilka ich rodzajów, możesz więc wybrać te, które najbardziej ci odpowiadają. Płatki pszenne są dość delikatne w smaku, jednak jeśli zależy ci na wyrazistszej panierce, powinieneś zastąpić bułkę tartą płatkami żytnimi. Płatki zbożowe możesz używać zarówno w całości, jak i po wcześniejszym zmieleniu na drobny proszek.

4. Kasze

Kasze świetnie sprawdzą się, jeśli szukasz sposobu, żeby zastąpić bułkę tartą w kotletach mielonych lub w pasztecie (nie tylko w wersji mięsnej, lecz także w wariantach roślinnych). Można wykorzystać każdy rodzaj kaszy (zależy to tylko od indywidualnych preferencji). Warto również wypróbować kaszę mannę.

Przed dodaniem kaszy do masy mięsnej należy ją ugotować i ostudzić. W razie potrzeby jeszcze przed gotowaniem można ją zblendować. Jeśli przygotowywane danie wymaga użycia zamiennika o neutralnym smaku, spróbuj wykorzystać kaszę jaglaną – to dobra alternatywa dla bułki tartej, często stosowana w przepisach dla osób z nietolerancją glutenu, a także w daniach kuchni wegetariańskiej i wegańskiej. Kasza jaglana po ugotowaniu jest dość lepka, dlatego świetnie połączy składniki i nada całej masie pożądanej gęstości.

5. Nasiona i orzechy

Nasiona i orzechy to jeden z najzdrowszych zamienników bułki tartej. Wśród składników wykorzystywanych jako panierka największą popularnością cieszą się migdały, orzechy włoskie, sezam, siemię lniane oraz słonecznik. W przypadku tych zamienników przyda się jednak dobry blender, który zmieli składniki na drobny proszek – w ten sposób panierowanie będzie skuteczniejsze. Orzechy i nasiona mają wiele właściwości zdrowotnych, są bogate w kwasy tłuszczowe, błonnik i witaminy, można więc bez obaw zastąpić nimi bułkę tartą.

6. Mąka bezglutenowa

Osobom z nietolerancją glutenu (ale także tym poszukującym zdrowszej alternatywy dla bułki tartej) polecane są wszelkiego rodzaju mąki bezglutenowe. Można kupić je w większości supermarketów lub przygotować samodzielnie w domu, używając do tego nasion, rozdrabniającego blendera i piekarnika, który wysuszy je na tyle, że będzie można zastąpić nimi bułkę tartą.

7. Wiórki kokosowe

Wiórki to zamiennik dla bułki tartej, który często dziwi. Składnik kojarzy się przecież ze słodkimi daniami i deserami, a nie z byciem alternatywą dla panierki w mięsach czy smażonych warzywach. Warto jednak wykorzystać wiórki kokosowe podczas przygotowywania dań z kuchni azjatyckiej.

Wiórki kokosowe można stosować zarówno w całości, jak i po ich wcześniejszym zblendowaniu na gładki proszek. Wykorzystując je, uzyskuje się chrupiącą panierkę o lekko orzechowym posmaku. Warto skorzystać z tego zamiennika bułki tartej nie tylko ze względu na charakterystyczny, delikatny smak, lecz także z uwagi na jego właściwości zdrowotne. Wiórki kokosowe są cennym źródłem błonnika, powodują uczucie sytości i dostarczają organizmowi potrzebnych tłuszczów.


Co sądzisz o tym artykule?
79
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0