Profilaktyka zdrowia

Czy słodziki są zdrowe? Jak słodzik będzie dla Ciebie najlepszy? Czy istnieje słodzik dla cukrzyków?

Zobacz film: Cukier w diecie Polaka. Gdzie jest ukryty słodzik, który spożywamy? Źródło: Dzień Dobry TVN.

Słodziki coraz śmielej wchodzą na rynek słodyczy, kiedyś dostępne wyłącznie w specjalistycznych sklepach, dziś spotkać je można niemal wszędzie. Sprawdź, które słodziki najlepiej sprawdzą się w codziennym użyciu i jakie mają właściwości.

We współczesnym świecie tradycyjny cukier coraz częściej zastępuje słodzik. Chociaż jeszcze niedawno nie cieszyły się one szczególną popularnością, szczególnie słodzik aspartam, któremu przypisywało się działanie rakotwórcze, teraz naturalne słodziki nie budzą już takich kontrowersji. Ich popularność rośnie wraz ze wzrostem świadomości ludzi, którzy zdają sobie sprawę ze szkodliwości cukru. Jeśli nadal stoisz przed wyborem – słodzik czy cukier, rozwiejemy Twoje wątpliwości.

Słodzik zamiast cukru – czy to dobre rozwiązanie?

Słodziki zamiast cukru to dobre rozwiązanie dla wszystkich. Dostarczają mniej kalorii, co jest ważne, jeśli chcemy zachować zdrową sylwetkę. Ponadto słodziki często nadają się dla cukrzyków , ponieważ posiadają niższy, często zbliżony do 0, indeks glikemiczny. Słodycze, w których naturalny słodzik zastępuje cukier, sprawdzą się dla dzieci. Nie powodują próchnicy, a słodzik ksylitol wykorzystywany jest przy produkcji gum do żucia, ponieważ chroni przed próchnicą. Odpowiedź na pytanie, czy słodzik jest zdrowy jest oczywista, jednak jaki słodzik jest najzdrowszy ? W tym przypadku odpowiedź nie jest jednoznaczna – słodziki naturalne mogą się od siebie różnić, ale każdy znajdzie wśród nich coś dobrego.

Słodziki – rodzaje

Słodziki dzielą się na kilka rodzajów, zalicza się do nich intensywne substancje słodzące i poliole, wśród których znajdują się: słodzik maltitol , ksylitol, erytrytol czy sorbitol. Sztuczne słodziki, czyli syntetyczne, to między innymi aspartam, cyklaminian sodu, acesulfam K, sacharyna. Zdrowe słodzik nie zawsze nadają się do obróbki termicznej. W wysokich temperaturach mogą tracić swoje właściwości prozdrowotne lub smak. Zatem, aby dobrze wybrać słodzik do pieczenia, należy sięgnąć po ten odporny na wysoką temperaturę, np. stewię.

Stewia – naturalny słodzik

Słodzik stewia to naturalny słodzik wytwarzany z rośliny o tej samej nazwie. Zdobył swoją popularność dzięki bardzo niskiej kaloryczności. 100 gramów stewii dostarcza do organizmu ok. 133 kcal, do tego jest nawet kilkaset razy słodsza od zwykłego cukru. Dzięki temu możemy użyć jej mniej. Słodzik ze stewii często występuje w różnych formach, jako słodzik w płynie , słodzik w tabletkach lub słodzik w proszku . Niezależnie od formy, w jakiej kupimy ten słodzi, warto zwrócić uwagę, aby była to czysta stewia bez dodatków takich jak maltodekstryna, która posiada indeks glikemiczny wyższy niż sacharoza, przez co sprawia, że słodzik traci swoje atuty.

Ksylitol – zdrowy słodzik

Ksylitol to kolejny zdrowy słodzik , którego charakteryzuje naturalne pochodzenie. Nazywany jest również cukrem brzozowym. Jest coraz częściej dodawany do gotowych produktów, a na etykiecie chowa się pod symbolem E 967. Ma smak i strukturę zbliżone do cukru, jest jednak od niego odrobinę mniej słodki, przez co należy użyć go więcej. Rekompensuje to jednak niską kalorycznością. W porównaniu do cukru dostarcza ok. dwa razy mniej kalorii. Należy jednak uważać, ponieważ ksylitol to słodzik szkodliwy dla zwierząt , dlatego nie powinniśmy podawać go naszym pupilom.

>>> Zobacz też: Co to jest ksylitol? Jakie ma właściwości i czy jest zdrowy?

Erytrytol – słodzik dla cukrzyka

To prawdopodobnie najlepszy słodzik dla cukrzyka . Jego indeks glikemiczny jest zbliżony do 0, co oznacza, że praktycznie nie powoduje wzrostu poziomu insuliny we krwi. Erytrytol dostarcza kalorie w ilości 20 do 40 razy mniejszej niż cukier. Te dwie właściwości sprawiają, że według wielu opinii jest to najzdrowszy słodzik . Warto wspomnieć, że erytrytol, czy też erytryt, jak bywa nazywany, to kolejny słodzik naturalny stosowany przy produkcji żywności, jego symbol to E 968.

Miód – słodzik w płynie

Miód nie jest typowym słodzikiem, jednak świetnie sprawdza się w tej roli. Chociaż jest bardzo kaloryczny (320–330 kcal na 100 gramów) oraz ze względu na indeks glikemiczny nie jest zalecany do spożywania przez diabetyków, ma wiele innych zalet. Miód dostarcza wielu witamin z grupy B, A, C, a także składników mineralnych takich jak potas, chlor, magnez czy wapń. Zawiera również wiele innych związków, dzięki którym jest niezwykle cenione w ziołolecznictwie. W przypadku miodu trzeba jednak pamiętać, że nie należy podgrzewać go do wysokich temperatur, w przeciwnym razie utraci swoje właściwości.

Szkodliwość słodzików

Często pojawiają się pytania – czy słodziki są zdrowe , czy słodzik podnosi poziom cukru we krwi, czy słodzik jest szkodliwy ? Wiele zależy od używanego słodzika, jednak należy pamiętać, że żaden z dopuszczonych do spożycia słodzików nie może być szkodliwy. Ponadto słodziki z reguły w mniejszym stopniu podnoszą poziom cukru we krwi w porównaniu do sacharozy. Szkodliwość słodzików może objawiać się po spożyciu ich dużej ilości. Poliole, jak np. ksylitol, spożywane w nadmiarze mogą powodować dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

>>> Zobacz też: 

Co sądzisz o tym artykule?
91
9
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0