Jumping fitness, czyli ćwiczenia na trampolinie, zyskuje coraz więcej zwolenników. To innowacyjna metoda dbania o ciało, która nie tylko skutecznie spala kalorie, ale także wyzwala mnóstwo endorfin, czyli hormonów szczęścia.

Taka forma aktywności zaliczana jest do treningu cardio. Energiczne podskoki w rytm muzyki o zmiennym tempie to świetna zabawa, dzięki której ciało zyskuje mnóstwo korzyści. Jak ćwiczyć na trampolinie domowej czy w klubie fitness?

>>>Zobacz też: Fitness na trampolinach. Efektywnie!

Ćwiczenia na trampolinie – na czym polegają?

Jumping fitness wygląda niewinnie, jednak wymaga od osoby trenującej nie tylko dobrej kondycji, ale także nienagannej techniki wykonywania poszczególnych ćwiczeń. Ważne jest to, aby w ich trakcie kolana zawsze były lekko ugięte, a brzuch wciągnięty. Taki trening to połączenie wysiłku i dobrej zabawy. Ćwiczenia na trampolinie dla początkujących powinny trwać ok. 15 minut. To optymalny czas, aby zacząć swoją przygodę z tego rodzaju sportem. Później intensywność treningu można zwiększyć nawet do 30 minut. Ćwiczenia na trampolinie musi poprzedzać krótka rozgrzewka. Powinna ona trwać ok. 5 minut i może to być np. marsz w miejscu, trucht albo skakanie na skakance. Jakie ćwiczenia na trampolinie można wykonywać?

Oto przykłady:

  • bieg w miejscu z wysokim podnoszeniem kolan,
  • naprzemienne wypady nóg w przód z dotknięciem trampoliny piętą i wymachami ramion w bok,
  • bieg z uderzaniem stóp o pośladki,
  • pajacyki,
  • trening stacjonarny pośladków z wykorzystaniem trampoliny (przedramiona na środkowej części, ciało wyprostowane, brzuch wciągnięty – nogi można unosić naprzemiennie wyprostowane lub zgięte pod kątem prostym).
  • Natomiast ćwiczenia na trampolinie na brzuch to:
  • podskoki z ramionami wyciągniętymi przed siebie, z jednoczesnym skrętem tułowia,
  • trening stacjonarny z wykorzystaniem trampoliny, np. pompki czy deska (plank), w trakcie których przedramiona spoczywają na elastycznej części trampoliny,
  •  tradycyjny trening brzuszków na elastycznej części trampoliny.

Domowa trampolina nie jest droga. Zazwyczaj ceny zaczynają się od ok. 150 zł. Warto więc zaopatrzyć się w taki sprzęt, by poprawić formę. Ćwiczenie na trampolinie w domu jest przyjemne, bo można to robić np. przed telewizorem. Zaletą tego typu treningów jest to, że nie powodują one przeciążeń stawów, a do tego w trakcie wykonywania ćwiczeń można spalić więcej kalorii niż w czasie joggingu.

Z kolei ćwiczenia na trampolinie ogrodowej to świetny pomysł na aktywność dla całej rodziny. Jej rozmiar umożliwia trening większej liczbie osób, więc może to być doskonała forma wspólnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.

Warto wiedzieć, że ten rodzaj treningu stał się na tyle popularny, że powstało już wiele jego odmian. Zaawansowani fani jumping fitnessu mogą wykonywać na trampolinie ćwiczenia z hantlami czy ekspanderami. Istnieje też wersja treningu dla dzieci,

która sprawdza się jako aktywność pozwalająca rozładować nadmiar energii, a także nabrać poczucia rytmu.

>>>Zobacz też: Czy trampoliny są bezpieczne dla dzieci i dorosłych?

Ćwiczenia na trampolinie – efekty

Taki rodzaj treningu angażuje do pracy wiele grup mięśni. W ten sposób w jednym czasie rzeźbią się wszystkie części ciała, a tkanka tłuszczowa jest spalana równomiernie. Efektem są ujędrnione pośladki, wzmocnione mięśnie nóg oraz wyszczuplone nogi i ramiona. Dodatkowo ćwiczenia na trampolinie świetnie wpływają na ogólną wytrzymałość organizmu, podnoszą koordynację ruchową i zwiększają gibkość ciała. Ponadto tego rodzaju trening usprawnia krążenie, przyspiesza przemianę materii i silnie dotlenia, pozwalając pozbyć się z organizmu szkodliwych toksyn. Co więcej, świetnie poprawia równowagę i działa jak skuteczny antydepresant, pozytywnie wpływając na samopoczucie i dając zastrzyk energii. Z kolei endorfiny, uwalniane w trakcie ćwiczeń na trampolinie, przyczyniają się do znacznej redukcji stresu i napięcia. Skakanie przywodzi na myśl beztroskie zabawy z dzieciństwa. Takie pozytywne skojarzenia sprawiają więc, że mimo iż ten rodzaj aktywności fizycznej jest dość forsowny, jeśli wykonuje się go przez długi czas, to jednak daje prawdziwą przyjemność i nie lada frajdę. W czasie godzinnego treningu można spalić 800–1000 kcal.

>>>Zobacz też: Plusy i minusy skakania na trampolinie.

Przeciwwskazaniami do uprawiania ćwiczeń na trampolinie są m.in.: ciąża, urazy stawów, choroby układu oddechowego, osteoporoza, duża nadwaga, karmienie piersią, choroby układu krążenia, nietrzymanie moczu oraz dyskopatia. Ten rodzaj treningu nie jest także wskazany kobietom nawet do roku po porodzie ze względu na regenerację mięśni dna miednicy.

Zobacz film: Justyna Sawicka feat. Patrycja Wieja - fitness jump. Źródło: Dzień Dobry TVN

Co sądzisz o tym artykule?
50
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0