Najpierw wyjaśnijmy, czym jest crossover , a czym SUV. Dopiero wówczas zastanowimy się, czy lepszy dla nas będzie SUV czy crossover.
· Crossover - łączy w sobie elementy nadwozia samochodu osobowego - kombi lub hatchbacka oraz SUV-a. Auta tego typu zaczęły zdobywać rynek motoryzacyjny pod koniec pierwszej dekady XXI wieku, dziś coraz częściej widywane są na naszych drogach. Za pierwsze auta tego typu uchodzą Honda HR-V (pierwsza generacja), Ford Fusion w wersji europejskiej i Toyota RAV4.
· SUV - to skrót od angielskich słów Sport Utility Vehicle, czyli pojazd posiadający cechy terenówki i auta osobowego aspirującego do sportowych osiągów. Jest to więc rodzaj samochodu, który łączy cechy auta osobowego (minivan) i terenowego. Dziś, projektując kolejne generacje SUV-a, producenci (pod wpływem oczekiwań klientów) zdecydowanie więcej uwagi poświęcają na design tego segmentu aut, wyposażając je w mniej elementów auta terenowego na korzyść niskich kosztów spalania i wysokiego komfortu podróżowania.
Skoro już wiemy, w największym skrócie, czym różnią się oba typy aut, zastanówmy się nad różnicami - crossover a SUV, i zdecydujmy - SUV czy crossover.
Crossover - najpopularniejsze modele w Polsce
· Nissan Juke,
· BMW X6,
· Kia Soul,
· Opel Mokka,
· Renault Captur,
· Peugeot 2008.
Crossover to bardzo modny typ auta przeznaczony przede wszystkim do jazdy miejskiej, choć potrafi także wykazać się niezłymi osiągami w trasie. Niektóre crossovery wyposażone są w napęd 4x4, potrafią więc radzić sobie również na bezdrożach. Producenci bardzo szybko podchwycili zainteresowanie klientów tym segmentem samochodów, wypuszczając na rynek kolejne modele aut łączących miejską dynamikę, sporą pojemność wnętrza i elegancję z podwoziem SUV-a. Zestawiając więc dwa różne modele aut - crossover a SUV - możemy wziąć pod uwagę, że crossover “zapożyczył” kilka najlepszych cech SUV-a, szczególnie elementów związanych z jazdą terenową. A co z zapożyczeniami z innych segmentów samochodów? Na przykład bagażniki dwóch popularnych modeli crossovera, chętnie kupowanych przez Polaków, mają około 250 litrów pojemności, są więc zdecydowanie mniej pakowne niż auta z segmentu kombi. Wystarczy na większe zakupy i krótkie wypady za miasto, ale zapakowanie “po sufit” całej rodziny już raczej nie będzie możliwe. Czy porównanie crossover a SUV jest więc zasadne? Tak, bo crossovery średniej klasy oraz sporo modeli z segmentu premium posiadają napęd na cztery koła. Czy jednak są to auta, dzięki którym możemy pokonywać przeszkody i grzęzawiska poza drogami asfaltowymi? Niekoniecznie. Ale parkowanie na wysokich krawężnikach nie powinno stanowić problemu. Podsumujmy: crossover to nie SUV. To miejskie auto nadające się także na dłuższe wyprawy, wygodne do jazdy, nie spalające zbyt wiele paliwa. Więc, SUV czy crossover? Sprawdźmy najpierw, czym wyróżniają się SUV-y.
SUV - co to za auto?
To samochód terenowy o podwyższonym standardzie. Określenie wywodzi się z USA, gdzie mówi się tak o luksusowych terenówkach, które wraz z popularnością tego segmentu aut w Europie, na dobre rozgościły się w naszych stronach. Według wielbicieli motoryzacji, autem, które rozpoczęło prawdziwą modę na SUV-y, była Toyota RAV4. Możliwości SUV-a nie są tak duże w tym zakresie, jak osiągi auta terenowego. Zacznijmy od nadwozia. W SUV-ach to podłoga i dach stanowią strukturę nośną. Dzięki temu mamy w środku sporo miejsca dla pasażerów, a samochód nie waży tyle, co czołg. Możemy się więc w nim komfortowo poczuć, ale na pewno nie liczyć na taką wytrzymałość, jak w samochodach terenowych, gdzie rama jest odporna na wyginanie. Podobnie jest z napędem. Choć SUV-y wyposażone są w napęd na cztery koła, to nie jest on podawany w ten sam sposób, co w “prawdziwych” terenówkach. W kwestii napędu SUV a crossover, szczególnie modele wyższej klasy nie różnią się wiele od siebie. SUV równie świetnie sprawdzi się w mieście, co na autostradzie. Jest jednak większy od crossoverów oraz bardziej paliwożerny.
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN