Insulinooporność jest chorobą dotykającą coraz więcej ludzi. W przypadku jej leczenia bardzo dużą rolę odgrywa odpowiednia dieta. Zobacz, co jeść przy insulinooporności, a jakie produkty należy bezwzględnie wykluczyć z diety.

  • Jak rozpoznać insulinooporność?
  • Przyczyny insulinoodporności
  • Insulinooporność – co jeść?
  • Produkty o niskim indeksie glikemicznym
  • Warzywa i owoce
  • Insulinooporność – jadłospis


Zobacz też: Schudła 27 kilogramów w zgodzie ze swoją naturą! Oto dieta polecana przez Szaciłłów


Insulinooporność to zmniejszenie wrażliwości mięśni, wątroby i tkanki tłuszczowej, a także innych tkanek na insulinę – hormon, który odpowiada za regulację poziomu cukru we krwi. Często bagatelizowana, jest jednak bardzo niebezpieczna, może prowadzić do innych groźnych chorób lub schorzeń. Jest jedną z przyczyn powstawania cukrzycy ciążowej oraz typu 2, może pojawiać się również w przebiegu cukrzycy typu 1. Przy leczeniu tego schorzenia zalecana jest specjalna dieta dla insulinoopornych oraz zwiększenie aktywności fizycznej. Ma to na celu zmniejszenie otyłości.

Jak rozpoznać insulinooporność?

W celu diagnostyki insulinooporności zaleca się wykonanie tak zwanej krzywej cukrowej i insulinowej , aby test był miarodajny, należy zastosować krzywą minimum trzypunktową. Polega to na sprawdzeniu poziomu glukozy i insuliny na czczo, a następnie 1 i 2 godziny po podaniu 75 g glukozy.

Przyczyny insulinoodporności

Głównymi przyczynami insulinooporności są otyłość, zwłaszcza otyłość brzuszna, a także niska aktywność fizyczna . Wśród czynników wyróżnia się również nadmiar kortyzolu, stosowanie niektórych leków, hemochromatozę i lipodystrofię. Na insulinooporność bardziej narażeni są mężczyźni, u których częściej diagnozuje się otyłość brzuszną. Ryzyko wzrasta również z wiekiem, podczas stosowania wysokokalorycznej diety oraz w związku ze spożywaniem alkoholu i paleniem tytoniu.

Insulinooporność – co jeść?

Dieta na insulinooporność należy do diet wymagających, których wprowadzenie powoduje w życiu małą rewolucję. Lista produktów zakazanych jest dość długa, przez co trzeba uważać podczas komponowania jadłospisu. Co jeść przy insulinooporności? Przede wszystkim produkty o niskim indeksie glikemicznym, oprócz tego dużą ilość warzyw, owoców oraz odpowiednią ilość białek i tłuszczów.

Produkty o niskim indeksie glikemicznym

Jest to zdecydowanie najważniejszy element diety dla insulinoopornych. Indeks glikemiczny produktu to wskaźnik, który opisuje, jak dana żywność wpłynie na poziom glukozy we krwi w ciągu 2–3 godzin po ich spożyciu. Im wskaźnik jest wyższy, tym większy wzrost cukru we krwi. Osoby z insulinoopornością powinny unikać nagłych wyrzutów insuliny , a te właśnie są wywoływane przez produkty o wysokim indeksie glikemicznym (IG). Z diety należy wyeliminować żywność z IG powyżej 70 , zaleca się również ograniczenie produktów o średnim IG wynoszącym 56–69. Bezpieczne z kolei będą produkty o IG wynoszącym maksymalnie 55. Odnośnikiem jest czysta glukoza, której IG wynosi 100. Stanowczo zabroniony jest cukier oraz produkty słodzone takie jak cola, batoniki i inne słodycze, a także piwo, którego indeks glikemiczny jest wyższy nawet od czystej glukozy. Nie należy obawiać się warzyw, których spożycie nie powoduje wysokiego wyrzutu insuliny. Warto wydrukować sobie ogólnodostępne w internecie tabele produktów, w których przy każdym z nich znajduje się jego IG. Indeks glikemiczny ma zastosowanie jedynie do węglowodanów, białka i tłuszcze nie podnoszą w znaczący sposób poziomu cukru we krwi.

Więcej: Ania Lewandowska go unika... Oto cała prawda o glutenie – co to jest, gdzie jest go najwięcej? Czy jest szkodliwy?

Warzywa i owoce

Szczególnie polecane są warzywa, nie powodują bowiem przeważnie nagłych wyrzutów insuliny, są także niskokaloryczne oraz zawierają błonnik i inne cenne dla organizmu związki. Przydatne będą również podczas diety odchudzającej, ponieważ mają niską gęstość energetyczną. Wybierając warzywa i owoce do jadłospisu, należy posiłkować się tabelami, które pomogą dokonać wyboru odpowiednich produktów. Należy również uważać na obróbkę termiczną, np. surowa marchewka ma dużo niższy indeks glikemiczny, niż to samo warzywo po ugotowaniu.

Owoce, mimo zawartości fruktozy, również nie muszą być całkowicie eliminowane z diety. To ze względu na zawartość błonnika, który ogranicza skoki cukru we krwi. Również w tym przypadku warto posiłkować się tabelami i wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym . W przypadku owoców należy wybierać świeże, najlepiej sezonowe. Powinno się unikać owoców suszonych, w zalewach lub syropach.

Insulinooporność – jadłospis

Jadłospis przy insulinooporności może być nieco trudny do skomponowania dla osoby nie zajmującej się tym na co dzień, szczególnie gdy schorzenie to występuje w towarzystwie innej choroby, na przykład otyłości. W przypadku trudności, warto zgłosić się po poradę do dietetyka. Osoba z wykształceniem kierunkowym, która zna zależność – insulinooporność a dieta, bez problemu ułoży dopasowany do potrzeb danego pacjenta jadłospis. Ze względu na fakt, że przy insulinooporności dieta odgrywa kluczową rolę, po poradę nie należy zgłaszać się do osób bez odpowiedniego wykształcenia. Jeśli jednak czujesz się na siłach, możesz ułożyć jadłospis samemu. Niezbędne będą do tego wspomniane wcześniej tabele indeksu glikemicznego. Przed ułożeniem menu, warto również zapoznać się z pojęciem ładunku glikemicznego oraz z podstawowymi zasadami racjonalnego żywienia.

Więcej: Dieta doktora Mosleya 5:2 naprawdę działa. Dzięki niej schudł bez efektu jojo!

Zobacz film: Jak żyje się z cukrzycą? Źródło: Dzień Dobry TVN

Co sądzisz o tym artykule?
67
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0