Biotyna, inaczej witamina H lub witamina B7, odgrywa ogromną rolę w zachowaniu nie tylko zdrowych włosów, ale i skóry oraz paznokci. W artykule dowiesz się, skąd czerpać ten suplement diety, czym grozi niedobór biotyny oraz czy możliwe są skutki uboczne jej stosowania.

Mimo że to coraz popularniejszy suplement diety, wielu nadal zastanawia się, co to jest biotyna. Witamina B7 lub witamina H (biotyna) to wyjątkowy suplement, z uwagi choćby na to, że powstaje dzięki florze bakteryjnej jelit. Stąd też bardzo rzadko można zauważyć w organizmie jej niedobór. Co jeszcze warto wiedzieć o biotynie?

Jakie działanie ma biotyna na włosy?

Niektórzy, słysząc o witaminie B7, od razu mają przed oczami połączenie: biotyna włosy . I słusznie. Biotyna jest bowiem nazywana witaminą piękna. Jej działanie nie dotyczy tylko włosów, ale także skóry i paznokci. Witamina B7 reguluje procesy komórkowe skóry, skąd wyrastają włosy, dlatego wpływa na tempo ich wzrostu. Ponadto wzmacnia płytkę paznokci, zapobiega ich rozdwajaniu, a także pozytywnie wpływa na skórę – poprawia jej koloryt i likwiduje łojotok. Na rynku znaleźć można mnóstwo specyfików witaminowych zawierających biotynę (często w towarzystwie krzemu lub skrzypu polnego), które mają mieć pozytywny wpływ na wygląd naszych włosów.

Nic nie zastąpi odpowiednio zbilansowanej diety, jednak jeśli zauważymy, że nasze włosy, skóra lub paznokcie osłabły, można wówczas sięgnąć po biotynę w kapsułkach. Witaminę B7 powinno przyjmować się w niedużych dawkach, ale często. Tradycyjna kuracja trwa około czterech miesięcy, jednak na efekty należy poczekać około dwa miesiące. Warto jest zacząć od przyjmowania większych dawek biotyny , a następnie stopniowo zmniejszać jej ilość.

Biotyna – jakie jeszcze ma właściwości?

Witamina B7 nie służy tylko poprawie wyglądu naszych włosów, skóry czy paznokci. Ma bardzo ważne znaczenie dla organizmu. Bierze bowiem udział w syntezie kwasów tłuszczowych, metabolizmie leucyny oraz glukoneogenezy. Jest zatem istotna dla utrzymania prawidłowej przemiany materii, a głównie przemiany glukozy, gdyż stabilizuje jej poziom we krwi. Dlatego biotyna ma kolosalne znaczenie dla osób chorych na cukrzycę – jest w stanie obniżyć poziom glukozy we krwi u osób chorych na II typ cukrzycy.

Biotyna bierze ponadto udział w budowie mięśni i naprawie tkanek. Podobnie, jak inne witaminy z grupy B, biotyna ma na celu odbudowę zniszczonych tkanek bądź mięśni. Ponadto ma korzystny wpływ na układ nerwowy człowieka – z uwagi na jej ogromne znaczenie w aktywności neuroprzekaźników i przekazywaniu sygnałów nerwowych. Poprawia nastrój, pamięć, zwiększa energię.

Biotyna - skutki uboczne

O ile biotyna skutków ubocznych nie wywołuje – nie zauważono dotychczas żadnych niepożądanych dolegliwości u osób, które długo przyjmowały suplement w zwiększonych dawkach, o tyle niedobór biotyny może dać się we znaki. Mimo wszystko warto zachować umiar i stosować się do zaleceń znajdujących się na ulotce preparatów witaminowych.


Zobacz film: Faceci vs. długie włosy. Źródło: Dzień Dobry TVN

Groźny niedobór biotyny

Jak zostało już wspomniane wyżej, biotyna powstaje w jelitach, dlatego skutki braku witaminy H można dostrzec głównie u osób stosujących długotrwale kurację antybiotykową, u chorych karmionych sztucznie, pozajelitowo, u mających niepełnowartościową dietę, a także u osób mających uszkodzoną śluzówkę jelita, przez co narząd nie jest w stanie produkować biotyny w naturalny sposób. Wśród objawów niedoboru biotyny wymienia się: bóle mięśni, rozdrażnienie, stany lękowo-depresyjne, senność, apatię, bóle mięśni, zapalenie spojówek, wypadające włosy, zniszczone paznokcie, zmiany skórne.

Biotyna występowanie – gdzie znajdziemy witaminę B7?

Biotynę dostarczymy do organizmu przede wszystkim dzięki mięsu, a zwłaszcza wątrobie, nerkach, drobiu, wieprzowinie i wołowinie. Biotyna w jedzeniu pojawia się także w orzechach, nasionach soi, drożdżach, mleku, ciemnym ryżu, rybach, otrębach, żółtku jaj, serze, mące sojowej, ryżowej, pełnoziarnistej, olejach – rzepakowym i słonecznikowym, a także w owocach: winogronach, bananach, arbuzach, grejpfrutach, brzoskwiniach i warzywach: cebuli, grochu, pomidorach, marchwi, kukurydzy, szpinaku, kalafiorze, burakach.

Warto dodać, że proces przetwarzania żywności powoduje częściowy lub całkowity rozkład tej witaminy. Biotynę można natomiast przyjmować jako suplement diety w preparatach witaminowych.

Witaminę tę dobrze jest również podawać naszym pupilom. W sklepach znajdziemy m.in. specyfiki o nazwie: biotyna dla koni lub biotyna dla psa . Suplement podawany czworonogowi wzmacnia kruche, łamliwe kopyta i pazury oraz pozytywnie wpływa na sierść zwierząt.

Zobacz także:

Kiełki. Skoncentrowana bomba witaminowa

Jakie są najlepsze witaminy dla sportowców?

Co sądzisz o tym artykule?
3
1
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0