- Organizacja czasu pracy – jak zarządzać czasem, by nie zostawać po godzinach?
- Techniki zarządzania czasem w pracy – metoda małych kroków
- Planowanie czasu pracy – dlaczego multitasking nie sprzyja gospodarowaniu czasem?
- Efektywne zarządzanie czasem – ćwiczenia na koncentrację i nie tylko
- Metody zarządzania czasem – czy zawsze są skuteczne?
- Jak zarządzać czasem wolnym?
Zobacz też:
Strach przed samotnością. Jak sobie z nim radzić?
Najczęściej popełniamy podstawowe błędy, których na co dzień możemy nawet nie zauważać, a jednak potrafią one skutecznie sabotować naszą pracę. Na szczęście zarządzania sobą w czasie można się nauczyć ! Dowiedz się więcej o efektywnym wykorzystaniu czasu w pracy i w domu!
Organizacja czasu pracy – jak zarządzać czasem, by nie zostawać po godzinach?
Zostawanie w firmie po godzinach nie jest już kojarzone z pracowitością, a właśnie z brakiem efektywnego zarządzania czasem pracy. Często wynika to z podstawowych błędów pracownika:
- pozwala się rozpraszać – portalom społecznościowym, mniej ważnym zadaniom czy nawet współpracownikom;
- nie ustala priorytetów – nie wszystkie zadania są równie ważne, co należy uwzględnić w planowaniu czasu;
- próbuje robić kilka rzeczy na raz – zawsze trzeba ustalić ich kolejność;
- poddaje się prokrastynacji – szczególnie tej związanej z ważnymi projektami. Powinno się realizować je na początku dnia, najlepiej przed południem, by uniknąć stresującej gonitwy z czasem.
Techniki zarządzania czasem w pracy – metoda małych kroków
Powyższe problemy można dość łatwo wyeliminować. Odpowiednie planowanie czasu pracy najlepiej zacząć od wprowadzenia kilku prostych zmian, np.:
- eliminacji „rozpraszaczy” – w tym również sprawdzania służbowego maila co pół godziny;
- wyznaczenia czasu, w którym nikt nie powinien nam przeszkadzać – godziny lub dwóch przed południem na wykonywanie swoich obowiązków w samotności;
- ustalenia planu i priorytetów – na początek najlepiej wykonać szczegółową rozpiskę. Rzeczy najważniejsze i najpilniejsze powinno się umieszczać na samym szczycie, potem przejść do pilnych, ale mniej ważnych, a na koniec skupić się na tych, których realizację można nieco rozłożyć w czasie;
- pracy nad koncentracją – często można się rozproszyć nawet wtedy, gdy pozornie czas nie jest marnowany.
Te zasady skutecznego i efektywnego zarządzania czasem nie są trudne do wprowadzenia, ale na początku mogą zdarzać się potknięcia. Nie należy się jednak zniechęcać! Wypracowanie nawyków zajmuje trochę czasu, ale po kilku tygodniach staną się one oczywiste i naturalne.
Planowanie czasu pracy – dlaczego multitasking nie sprzyja gospodarowaniu czasem?
Wykonywanie kilku zadań naraz może dać wrażenie zwiększenia wydajności i szybkości pracy. W rzeczywistości jest zupełnie odwrotnie. Wielozadaniowość nie jest jedną z metod zarządzania czasem , a prostą drogą do jego zmarnowania. Przede wszystkim multitasking sprzyja rozproszeniu. Gdy przeskakujemy od jednego zadania do drugiego, nasz mózg potrzebuje nawet do 20 minut, by skupić się na nowym przedsięwzięciu. Niepotrzebnie zaprzątamy sobie również głowę poprzednim, usiłując zapamiętać, na którym etapie je skończyliśmy. Z tych powodów właściwe zarządzanie sobą w czasie staje się nie tylko utrudnione, ale wręcz niemożliwe.
Efektywne zarządzanie czasem – ćwiczenia na koncentrację i nie tylko
W ćwiczeniach na koncentrację pomocne są kontrola oddechu i wszelkiego rodzaju łamigłówki matematyczne, sudoku czy krzyżówki. Warto przypomnieć sobie zasadę Pareto, dotyczącą zarządzania czasem. Jedynie 20% czasu poświęcamy na 80% zadań. Dzięki regularnym ćwiczeniom i wprowadzeniu kilku zasad możemy zmienić te proporcje.
W nauce właściwego zarządzania sobą w czasie pomogą też ćwiczenia na asertywność. Często zdarza się, że problem z organizowaniem czasu mają osoby, które skupiają się bardziej na pomocy innym niż na własnych zadaniach.
Metody zarządzania czasem – czy zawsze są skuteczne?
Jak efektywnie zarządzać czasem, by stać się bardziej wydajnym? Wiele osób sięga po gotowe metody, ale te sposoby na racjonalne gospodarowanie czasem nie dla każdego będą pomocne. Często np. tak dokładny podział, jak w metodzie pomodoro, bardziej nas stresuje i sprawia, że ciągle patrzymy na zegarek, niż pozwala wypracować umiejętność zarządzania czasem. Lepszym rozwiązaniem będzie praca nad sobą według indywidualnych preferencji. Dzięki temu nasza efektywność czasu pracy szybko wzrośnie.
Jak zarządzać swoim czasem wolnym
Zarządzanie czasem w projekcie, w pracy w przedsiębiorstwie lub organizacji nie będzie znacząco różnić się od zasad zarządzania czasem w domu. Najlepiej zacząć od listy priorytetów, a jeżeli niektóre rzeczy wymagają skupienia, poprosić domowników, by nie przeszkadzali nam w określonych godzinach. Zasady racjonalnego gospodarowania czasem należy wprowadzać stopniowo z uwzględnieniem większej ilości czasu na odpoczynek niż w przypadku efektywnego zarządzania czasem w pracy. Zarządzanie własnym czasem służy przecież głównie znalezieniu chwili na relaks.
Zarządzanie czasem według definicji to systematyczne i zaplanowane wykonywanie zadań, które prowadzi do ich efektywnego zrealizowania. Dlatego wiedza na temat tego, jak dobrze zarządzać czasem, jest niezwykle cenna. Należy ją wykorzystać i cieszyć się wolnymi chwilami, które dzięki niej zyskamy!
Zobacz też:
- Motywacja – co to jest? Jak się zmotywować?
- Jak powinno wyglądać planowanie czasu w pracy? Najlepsze sposoby
- Czym są pożeracze czasu wolnego i jak z nimi walczyć?
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN
Źródło zdjęcia głównego: Digital Vision