Zdrowie

Dlaczego po czereśniach boli brzuch? Ile dziennie możemy ich zjeść?

Zdrowie

Czy makaron tuczy?
Czy makaron tuczy?Dzień Dobry TVN
wideo 2/12

Czereśnie łączą w sobie dwie pożądane cechy – są nie tylko smaczne, ale też pozytywnie wpływają na naszą urodę i pomagają w leczeniu niektórych chorób. Te krótko dostępne owoce właśnie pojawiły się na targach i w sklepach. Warto jednak znać umiar w ich konsumpcji. Ile czereśni możemy zjeść, zanim rozboli nas brzuch?

Soczyste i słodkie czereśnie mają w sobie wiele wartości odżywczych. Dietetycy zalecają spożycie od pół szklanki do dwóch szklanek owoców dziennie. Ile kalorii mają czereśnie i czy czereśnie tuczą to częste pytania, które pojawiają się z powodu słodyczy naturalnie w nich występującej. Wszyscy będący na diecie i dbający o zdrowie mogą odetchnąć. Jedna szklanka czereśni zawiera jedynie 87 kcal, w tym mniej niż pół grama tłuszczu, co sprawia, że czereśnie na diecie nie będą ani dietetycznym grzeszkiem, ani powodem do wstydu czy wyrzutów sumienia.

Czereśnie – właściwości zdrowotne

Bogate w błonnik. Błonnik zwiększa uczucie sytości, więc spożywając go, niechętnie sięgamy po kolejną porcję jedzenia. Błonnik pomaga również zmniejszyć ryzyko zaparć, ponieważ pobudza perystaltykę jelit, co skutkuje bardziej regularnymi wypróżnieniami. Spożywając pokarmy z błonnikiem, warto jednak pamiętać o płynach, bez których ich spożycie da odwrotny efekt. Picie wody jest konieczne, w innym przypadku może spowodować bolesne zaparcia.

Jak wybrać najlepsze przetwory owocowe?
Jak wybrać najlepsze przetwory owocowe?
wideo 2/5

Rekomendowana porcja dzienna błonnika to 21–38 gramów, a jedna szklanka świeżych czereśni pokryje 7,6–13,8% tego zapotrzebowania. Moc flawonoidów. Co zawierają czereśnie? Jednym z ich składników są antocyjany, związki chemiczne, które nadają czereśniom ciemnoczerwony kolor. Zalicza się je do flawonoidów i jako silne przeciwutleniacze chronią nasze ciało przed toksynami i wolnymi rodnikami, które wytwarzają się przy trawieniu pokarmów. Toksyny i wolne rodniki mogą przyspieszyć proces starzenia i spowodować śmierć i uszkodzenie komórek.

W badaniu, którego wyniki opublikowano w 2010 r. w "Annual Review of Food Science and Technology", antocyjany wykazały przeciwzapalne i przeciwnowotworowe właściwości. Pomagają również w zapobieganiu chorobom, kontrolowaniu otyłości i leczeniu cukrzycy.

Źródło jodu. Jako bogate źródło jodu (jest go więcej niż w rybach!), czereśnie wspomagają produkcję hormonów tarczycy.

Regulacja pH. Współczesne nawyki żywieniowe sprawiają, że nasze organizmy często ulegają zakwaszeniu. Spożywanie owoców takich jak czereśnie przywróci równowagę kwasowo-zasadową w naszym ciele.

Czereśnie – witaminy

Witalna witamina C. Kolejny naturalny przeciwutleniacz obecny w czereśniach to witamina C. Nasze ciało potrzebuje jej, aby naprawiać naskórek i wytwarzać kolagen. Jest niezbędna naszemu ciału również w leczeniu ran, wzmacnianiu zębów i kości. Rekomendowana porcja dzienna witaminy C to 75 mg dla kobiet i 85 mg dla kobiet w ciąży, 120 mg dla karmiących kobiet, a 90 mg dla mężczyzn. Jedna szklanka czereśni dostarczy 8–13% tego zapotrzebowania.

Witamina B5. Niedobór witaminy B5 może przyczynić się do powstania artretyzmu. Czereśnie mają tej witaminy tyle, że zaleca się spożycie czereśni zarówno przy leczeniu artretyzmu, a także w celu jego uniknięcia.

Jak najlepiej spożywać czereśnie?

Aby zmaksymalizować wartości odżywcze czereśni, najlepiej spożyć czereśnie świeże, bez żadnego przetwarzania. Sok z czereśni i suszone czereśnie mają podobny skład odżywczy, jednak sam sok będzie zawierał dużo mniej błonnika. Mrożone czereśnie i czereśnie w puszce będą miały zdecydowanie mniej przeciwutleniaczy, a owoce w puszce mogą również zawierać dodatkowo cukier.

Przy spożywaniu surowych czereśni należy pamiętać o kilku kwestiach:

  1. 1Nie należy spożywać ich na czczo ani popijać zimną wodą. Może to wywołać silny ból brzucha lub nawet biegunkę.
  2. 2Nie zaleca się spożycia surowych czereśni osobom z dolegliwościami układu pokarmowego. Jeśli cierpisz np. na zespół jelita drażliwego, możesz czereśnie lekko obgotować, co sprawi, że będą łatwiejsze do strawienia.
  3. 3Żółte i czerwone czereśnie z robakami to niestety dość częsty przypadek. Nie trzeba wyrzucać wtedy czereśni, a wystarczy zalać je zimną wodą na kilka minut. Larwy opadną na dno naczynia.
  4. 4Najlepsze czereśnie, czyli takie, w których prawdopodobnie nie będzie robaków, to odmiany z początku czerwca lub przełomu lipca i sierpnia.

Czereśnie – przetwory

Czereśnie można przetworzyć na wiele sposobów, tak by zachować ich właściwości zdrowotne. Z czereśni zrobimy: soki, kompoty, mrożone czereśnie, suszone czereśnie, dżemy, konfitury, czereśnie w konserwie.

Przy każdych przetworach należy pamiętać, aby usunąć pestki.

Jak konserwować czereśnie?

Aby móc dodawać czereśnie do ciast, sosów i innych deserów, kiedy tylko zapragniesz, możesz sporządzić prostą konserwę.

Składniki:

  • czereśnie,
  • 1–2 łyżki cukru na każdy słoik (pojemność ok. 800 ml).

Przepis na konserwowanie czereśni:

  1. 1Umyj i zdezynfekuj słoiki.
  2. 2Usuń z czereśni pestki. Drylownica będzie bardzo przydatna, ale nie jest niezbędna.
  3. 3Włóż czereśnie do słoików, pozostawiając w nich wolną przestrzeń na około 2,5 cm. Dodaj 1 lub 2 łyżki cukru.
  4. 4Wlej wodę do słoików, aby kompletnie pokryła czereśnie. Zamknij szczelnie słoiki.
  5. 5Do środka bardzo szerokiej miski włóż czysty ręcznik kuchenny. Włóż tyle słoików, ile się zmieści, uważając, aby nie dotykały się. Wlej letnią wodę do połowy słoików. Gotuj wodę przez 15 minut.
  6. 6Natychmiast wyjmij słoiki i pozostaw do wystygnięcia. Przechowuj w ciemnym, chłodnym miejscu (piwnicy, garażu, spiżarni).

Gotowe! Teraz możesz cieszyć się czereśniami jeszcze przez długi czas.

Zobacz także:

Autor: Michalina Kobla

Źródło zdjęcia głównego: Fot: Uwe Krejci / gettyimages.com

Pozostałe wiadomości