Biura podróży będą musiały zwrócić pieniądze za vouchery
Prezes UOKiK sprawdził, w jaki sposób przedsiębiorcy rozliczali się z voucherów, które oferowali za odwołane usługi z powodu pandemii COVID-19. Według otrzymywanych informacji, 12 biur podróży zmieniło zasady na niezgodne z prawem. Z tego powodu turystom należy się zwrot pieniędzy za niewykorzystane vouchery.
Praca i finanse
Mowa o bonach wystawianych przez same biura turystyczne. W trakcie pandemii odwoływanych było wiele wycieczek, a jako rekompensatę część biur oferowała specjalne kupony, które można było ponownie wykorzystać jedynie w danej firmie. Osoby, które nie zdążyły ich wykorzystać, dowiadywały się, że środki przepadały. Problemem okazały się regulaminy, w których zapisy mogły wprowadzać konsumenta w błąd. W związku z tą sytuacją UOKiK przeprowadził kontrolę - biura podróży zostały sprawdzone pod kątem tego, jak rozliczane są bony. W efekcie część będzie musiała zwrócić konsumentom wpłacone przez nich środki.
Które biura podróży zostały sprawdzone przez UOKIK?
Prezes UOKiK sprawdził dwanaście biur podróży:
- Best Reisen Group,
- Coral Travel Poland,
- Ecco Holiday,
- Exim,
- Grecos Holiday,
- Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade&Travel Company,
- L.T.M. Luxury Travel Management,
- Nowa Itaka,
- Orient Travel,
- Rainbow Tours,
- TOP Touristik,
- TUI Poland
a także przedsiębiorstwa współpracujące z tymi spółkami.
Decyzja UOKiK w sprawie zwrotów pieniędzy przez biura podróży
Jak podał UOKiK w informacji prasowej: "W ramach postępowań wyjaśniających oraz wystąpień udało się bez konieczności podejmowania sformalizowanych działań administracyjnych zmienić praktyki biur podróży". Biuro podróży Orient Travel z kolei nie wydawało voucherów, a L.T.M. Luxury Travel Managemet przekazało jedynie kilka takich kuponów na wyraźne życzenie klientów, bez podawania dodatkowych warunków ich realizacji.
- Przeanalizowaliśmy warunki umów, regulaminy oraz wytyczne stosowane przez biura podróży. Sprawdziliśmy jak informowały konsumentów, a także jak w praktyce realizowały wydane podczas epidemii COVID-19 vouchery. Wezwaliśmy dziesięciu z dwunastu badanych przedsiębiorców do zaniechania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i usunięcia skutków ich stosowania. Dzięki otwartej postawie przedsiębiorców udało się usunąć niezgodne z prawem postanowienia. Konsumenci mają prawo otrzymać zwrot środków finansowych za niewykorzystany voucher turystyczny – wyjaśniił Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zobacz także:
- 1000 zł na wakacje z dziećmi. To ostatni moment na wykorzystanie bonu turystycznego
- Rezydenci biur podróży skarżą się na turystów. "Dzwoni kobieta i mówi, że urwał jej się sznurek od tamponu"
- Wczasy dla singielek. Jak wygląda wakacyjna podróż w pojedynkę?
Autor: Teofila Siewko
Źródło: UOKiK
Źródło zdjęcia głównego: Sergio Delle Vedove / EyeEm/Getty Images