Office manager jest stanowiskiem, które można spotkać w różnych branżach i w firmach różnej wielkości. Jest jednym z lepiej płatnych zawodów, ale też odpowiedzialność, jaka na nim ciąży, jest duża. Zanim zdecydujemy się aplikować na to stanowisko, warto zapoznać się z tym, jakie office manager ma obowiązki, czego pracodawcy mogą od nas oczekiwać i ile zarabia office manager. Co warto o tym stanowisku wiedzieć?
Office manager – opis stanowiska
Praca office managera polega na zarządzaniu i organizacji pracy biura. Zakres obowiązków office managera jest na tyle rozbudowany, że stanowisko to jest spotykane zarówno w urzędach i stowarzyszeniach, jak i mniejszych czy większych przedsiębiorstwach. Najważniejsze obowiązki office managera dotyczą zarządzania zespołem i funkcjonowania biura. Ważne jest motywowanie, premiowanie, ocenianie, nadzorowanie pracy podwładnych. Do tego office manager planuje i kontroluje koszty i zawierane umowy z kontrahentami. W zależności od tego, w jakim sektorze funkcjonuje organizacja zatrudniająca office managera, dokładny wykaz jego obowiązków może być zmienny. Tak jak różne są szczegółowe wymagania podawane w ogłoszeniach.
Office manager zależnie od wielkości przedsiębiorstwa składa raporty do kierownika lub dyrektora oddziału, dyrektora finansowego albo administracyjnego. Najczęściej zarządza grupą między 6 a 10 osób, ale to także jest zależne od wielkości firmy. W większości przypadków, podwładnymi office managera są pracownicy administracyjni bądź pracownicy recepcji.
Office manager – wymagania
Ze względu na dużą odpowiedzialność, pracodawcy stawiają pewne ograniczenia. Nie każdy, kto chce być office managerem, ma na to szansę. Zazwyczaj obligatoryjne jest ukończenie studiów pierwszego lub drugiego stopnia z zakresu administracji, zarządzania, prawa, ekonomii albo z branży, w której funkcjonuje firma. Na korzyść kandydata przemawia doświadczenie w wykonywaniu podobnych obowiązków, obsługa programów komputerowych i zaawansowana znajomość języka obcego, a najlepiej dwóch. Istnieją też szkolenia, dzięki którym można zostać certyfikowanym office managerem.
Office manager to stanowisko, na którym praca wymaga dużej samodzielności i umiejętności organizacji. W połączeniu z asertywnością, komunikatywnością, odpornością na stres i umiejętnością rozwiązywania konfliktów otrzymujemy idealną sylwetkę kandydata na office managera. Wymagania te mogą się nieco różnić w zależności od tego, czy trwa rekrutacja na stanowisko junior office manager, office manager czy back office manager.
Office manager – praca i perspektywy awansu
Chociaż office manager często jest stanowiskiem samodzielnym, jest pewna ścieżka awansu zawodowego. Najczęściej w dalszej perspektywie można awansować z kierownika biura na kierownika administracyjnego. Office manager nieraz awansuje też, rozszerzając swoją odpowiedzialność na kwestie logistyczne albo projekty. Jeśli office manager jest zatrudniany w dużej firmie, w przyszłości może ubiegać się o stanowisko asystenckie CEO. Jednak tutaj obowiązkowe są duże kompetencje i doświadczenie w zarządzaniu projektami. Decydując się na pracę office managera , część osób na tym chce poprzestać, a część traktuje to jako jeden z punktów do osiągnięcia pracy w charakterze project managera albo członka zarządu.
Office manager – zarobki
Ile zarabia office manager? Office manager ma wiele obowiązków , więc osoby pełniące tę funkcję najczęściej mogą pochwalić się atrakcyjnym wynagrodzeniem. Czasem jednak również zdarza się, że ich wynagrodzenie jest niewiele wyższe od średniej krajowej. W zależności od branży, miasta i wielkości firmy, office manager zarabia od niecałych 4 tys. brutto do przeszło 7 tys. brutto. Jakie jest w takim razie średnie wynagrodzenie? Najczęściej są to kwoty oscylujące w okolicy 5 tys. brutto. Na zarobki przekraczające 7,4 tys. brutto może liczyć 25 proc. osób zajmujących to stanowisko. Dodatkowe benefity to telefon komórkowy, komputer przenośny, samochód służbowy, wyjazdy na konferencje i szkolenia oraz prywatna opieka medyczna.
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN
Źródło zdjęcia głównego: Brand X