Materiał promocyjny

Koszty w firmie - co można odliczyć? 

Koszty w firmie - co można odliczyć? 
Koszty w firmie - co można odliczyć? 
Źródło: Mat. prasowe
Prowadzisz działalność? Na pewno chcesz zmniejszyć swoje obciążenia podatkowe. Umożliwia Ci to odliczenie kosztów firmowych. Musisz jednak wiedzieć, jakie wydatki można uznać za koszty uzyskania przychodu, a jakich nie. 

Dlaczego odliczać koszty w firmie? 

Po prostu daje Ci to realny zysk. Możesz w ten sposób zmniejszyć swój podatek do zapłacenia. 

Przez koszty uzyskania przychodu ujmuje się wydatki ponoszone przez przedsiębiorcę na cele związane z prowadzeniem działalności. Musisz jednak odliczyć je prawidłowo. W prowadzeniu księgowości w Warszawie podobnie jak w innych wielkich miastach ważne jest, aby dobrze znać przepisy. Więcej na ten temat dowiesz się poniżej. 

Koszty działalności gospodarczej – co można odliczyć? 

Jako koszty uzyskania przychodu możesz ująć: 

  • Zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych; 
  • Zakup materiałów biurowych; 
  • Domena internetowa – zakup i prowadzenie; 
  • Utrzymanie i wyposażenie lokalu – zarówno w zakresie mebli, jak i czynszu, mediów czy też telekomunikacji; Dotyczy to również remontu biura. 
  • Opłaty bankowe; 
  • Opłaty telekomunikacyjne; 
  • Usługi księgowe; 
  • Opłaty leasingowe – najlepszym przykładem są tutaj pojazdy samochodowe; 
  • Sprzęt komputerowy; 
  • Odpisy amortyzacyjne od środków trwałych; 
  • Zakup paliwa; 
  • Inne koszty związane z użytkowania pojazdu – trzeba jednak pamiętać, że kwestia pojazdów samochodowych jest obwarowana licznymi warunkami i limitami. 

Czego nie zaliczysz do kosztów uzyskania przychodu? 

Wspomniane warunki i limity dotyczące pojazdów są szczególnie istotne, jeśli nie chcesz omyłkowo zaliczyć w koszt czegoś, co nie powinno się tam znaleźć. W przypadku pojazdów mowa o odpisach amortyzacyjnych za samochody osobowe powyżej 150 000 zł wartości! Podobnie wydatki na ubezpieczenie auto casco nie może być wliczone w koszty w części, która przekracza ubezpieczenie samochodu powyżej 150 000 zł. 

Dodatkowo w przypadku dowolnego samochodu 100% kosztów eksploatacji odpiszesz, jeśli wykorzystujesz go wyłącznie w celach firmowych. To trzeba potwierdzić ewidencją przejechanych kilometrów. 

Do tego w ramach kosztów uzyskania przychodu nie możesz uwzględniać: 

  • Kosztów reprezentacji; 
  • Kosztów spłaty kredytów, pożyczek i innego rodzaju zobowiązań finansowych; 
  • Kosztów odsetek powstałych w wyniku nieterminowej spłaty zobowiązań – zarówno budżetowych, jak i podatkowych. 

Jak odlicza się koszty firmowe?

Jeśli masz swój dział księgowy, nie musisz niczym się martwić. W innej sytuacji dobrym pomysłem jest skorzystanie z zewnętrznego biura księgowego, które profesjonalnie zajmie się odliczeniem kosztów. Jak to robi? 

1. Identyfikuje koszty firmowe  

Partner Gospodarczy zajmujący się księgowością w Warszawie najpierw sprawdza, jakie wydatki można uznać za koszty uzyskania przychodu. 

2. Wyróżnia rodzaje kosztów firmowych  

  • Koszty bezpośrednie: wydatki związane z produkcją lub świadczeniem usług, np. materiały, surowce, wynagrodzenia pracowników produkcji. 
  • Koszty pośrednie: wydatki związane z ogólnym funkcjonowaniem firmy, np. czynsz, wynagrodzenia administracyjne, reklama. 

3. Kwalifikuje koszty  

Nie wszystkie wydatki można uznać za koszty uzyskania przychodu. Księgowość ocenia, czy dany wydatek spełnia wymogi podatkowe, aby mógł zostać odliczony. 

4. Dokumentuje koszty  

Księgowość gromadzi wszystkie dokumenty, które potwierdzają poniesienie wszelakich kosztów firmowych. Są to paragony, faktury, umowy. 

5. Księguje koszty  

Na tym etapie biuro księguje koszty na kontach kosztowych. Wydatki zostają przypisane do odpowiednich miesięcy, w których je poniesiono. 

6. Odlicza koszty  

Koszty są odliczane od przychodu firmy, aby zmniejszyć podstawę opodatkowania. W efekcie płacisz niższy podatek, bo obciążenie jest obliczane na podstawie dochodu, a nie całkowitych przychodów. 

7. Amortyzuje  

Niektóre akty trwałe (maszyny, budynki, pojazdy) umożliwiają odliczenie kosztów przez amortyzację. Oznacza to stopniowe odpisywanie wartości aktywa w ciągu jego okresu użytkowania. 

Na pierwszy rzut oka całość nie wydaje się skomplikowana. Nie ulega jednak wątpliwości, że ciężko samodzielnie wykonać poszczególne kroki. Jeśli nie masz swojej księgowej, skorzystanie z zewnętrznego biura okazuje się rozsądnym rozwiązaniem. 

Materiał promocyjny
podziel się:

Pozostałe wiadomości