W związku z inflacją niektóre firmy decydują się na klauzulę waloryzacyjną. Na czym polega?

polskie pieniądze
Klauzula waloryzacyjna - co to jest?
Źródło: Martin Dimitrov/Getty Images
Klauzula waloryzacyjna i zapytania z nią związane dotyczą obecnie głównie spraw związanych z operatorami sieci telekomunikacyjnych. Ci wprowadzają je do nowych umów z klientami. Inflacyjna rzeczywistość może spowodować pojawienie się klauzuli waloryzacyjnej w wielu innych transakcjach i aspektach naszej codzienności. Na czym dokładnie to polega?

Realia wysokiej inflacji, w których funkcjonujemy już od kilkunastu miesięcy (w lipcu 15,6 proc.), pełne są poczucia niepewności. To z kolei powoduje wstrzymywanie się lub całkowitą rezygnację z wielu transakcji. Długotrwały spadek wartości pieniądza jest bardzo niekorzystny, zwłaszcza dla osób i/lub podmiotów, które mają kredyt lub inne długoterminowe zobowiązania finansowe.

DD_20220609_Inflacja_REP
Rosnąca inflacja a podwyżki
Źródło: Dzień Dobry TVN

Czym jest klauzula waloryzacyjna?

Klauzula waloryzacyjna, nazywana obecnie również inflacyjną, powstała właśnie po to, aby zabezpieczyć się przed skutkami zmiany wartości i siły nabywczej pieniądza. Strona umowy może przykładowo zastrzec, że w związku z inflacją i towarzyszącym jej zmianom, może podnieść cenę świadczonych usług (o równowartość podanego wskaźnika) lub zdecydować się na ich obniżenie (np. w sytuacji deflacji).

Obecnie na wprowadzenie klauzul zdecydowali się operatorzy sieci telekomunikacyjnych w Polsce – Orange i T-Mobile. Urząd Komunikacji Elektronicznej, który odpowiada za regulowanie rynków telekomów, zapowiedział postępowanie wyjaśniające w tej sprawie. Ponadto poinformował, że „możliwe jest stosowanie klauzul waloryzacyjnych, jednak muszą one być jasne, dokładne i umożliwiać konsumentowi rozeznanie się w tym, jak będzie się zmieniać cena już w momencie zawierania umowy. Ponadto, wskaźnik waloryzacji musi być obiektywny”.

Opinia UOKiK dotycząca klauzuli waloryzacyjnej

Sprawie przygląda się również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który poinformował:

-Zwróciliśmy się do przedsiębiorców telekomunikacyjnych o udzielenie informacji w kwestii wprowadzanych klauzul waloryzacyjnych. Jesteśmy również w tej sprawie w kontakcie z UKE, będącym organem regulacyjnym w zakresie działalności telekomunikacyjnej. Konsumentom radzimy przede wszystkim dokładne zapoznawanie się z przedkładanymi im do podpisu warunkami umów. W ten sposób można uniknąć ewentualnych przykrych konsekwencji.

Urząd podkreśla, że konsument powinien już na etapie zawierania umowy wiedzieć, jak cena może się kształtować i w jakich sytuacjach ulegać zmianie.

O dopuszczalności stosowania klauzuli waloryzacyjnej stanowi art. 358(1) §2 kodeksu cywilnego: „Strony mogą zastrzec w umowie, że wysokość świadczenia pieniężnego zostanie ustalona według innego niż pieniądz miernika wartości”.

Klauzula waloryzacyjna - gdzie jeszcze może się pojawić?

Według ekspertów cytowanych m.in. przez Business Insider, inflacyjna rzeczywistość oraz rosnąca świadomość przedsiębiorców w kwestii możliwości stosowania klauzul waloryzacyjnych, może spowodować wzrost ich popularności. Uwzględniania waloryzacji można będzie się spodziewać w przypadku umów najmu, np. mieszkań, czy też tych o pracę.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości