Dobre przygotowanie specjalisty HR do przeprowadzenia rozmowy rekrutacyjnej na pewno nie pozostanie niezauważone. Tak samo jak brak profesjonalizmu, który wielu kandydatów prawdopodobnie skomentuje w sieci. Jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną, aby firma jak najwięcej na niej skorzystała?
Zobacz też: Kto podaje pierwszy rękę na przywitanie podczas rozmowy kwalifikacyjnej? >>>
Jakie pytania zadać na rozmowie kwalifikacyjnej – wskazówki
Większość rekruterów zdaje sobie sprawę z istnienia tzw. tematów zakazanych, jak życie prywatne, religia lub orientacja seksualna. Jednak samo unikanie rozmowy o tych obszarach życia to zaledwie podstawa prowadzenia profesjonalnej rozmowy kwalifikacyjnej. Jakie pytania zadać kandydatom? Po pytaniu mającym na celu rozluźnienie atmosfery, np. o dojazd, warto zacząć wywiad dotyczący przebiegu kariery. Dla jego poprawnego prowadzenia kluczowe jest poznanie CV kandydata. Dopytywanie o szczegóły zadań na danym stanowisku lub powody rozstania z firmą są właściwe, jednak pytanie o podstawy, które rozmówca zawarł w swoim życiorysie, pozostawi złe wrażenie.
Zobacz też: Ile zarabia się w call center? Cała prawda o pracy na infolinii >>>
Do pytań, jakie można zadać na rozmowie kwalifikacyjnej kandydatowi, należą też te o powody wyboru firmy oraz cele zawodowe . W ten sposób łatwiej jest ustalić nie tylko to, czy rozmówca zadał sobie trud dowiedzenia się czegoś o przedsiębiorstwie, lecz także czy wpisuje się w misję i ducha firmy oraz czy będzie pasować do zespołu. Warto również zapytać o słabe i mocne strony. Odpowiedź pokazuje samoświadomość kandydata i jego przygotowanie do samej rozmowy.
Aby uniknąć słuchania wyłącznie wyuczonych odpowiedzi, należy też ułożyć pytania dotyczące danego stanowiska, np. sprawdzić wiedzę kandydata z zakresu obowiązków. Dobrym sposobem jest tzw. case study do rozwiązania , czyli ułożenie planu działania w określonej sytuacji związanej z danym stanowiskiem.
Na koniec rozmowy kwalifikacyjnej powinno się pozwolić kandydatowi na zadanie własnych pytań. Nie tylko pokaże to szacunek dla niego, lecz także pozwoli dowiedzieć się więcej o jego priorytetach i zainteresowaniu zadaniami w pracy.
Jak prowadzić rozmowę o pracę – przygotowania i atmosfera
Odpowiednie prowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej to nie tylko zadawanie właściwych pytań. Warto zadbać choćby o odpowiednią atmosferę. Rozmowa powinna być przeprowadzana na osobności, aby nic nie przeszkadzało w skupieniu, a rekruter musi zachowywać się kulturalnie i uprzejmie. Lekceważenie kandydata jest niedopuszczalne. Warto też zaproponować szklankę wody lub ciepły napój. Zakazane jest spóźnienie czy korzystanie z telefonu komórkowego w trakcie rozmowy.
Zobacz też: Ile naprawdę zarabia nauczyciel? Oto konkretne kwoty >>>
Do przeprowadzenia wywiadu z kandydatem do pracy należy się odpowiednio przygotować, nie tylko uważnie wczytując się w jego życiorys oraz spisując pytania do niego, lecz także zapamiętując podstawy, jak np. imię rozmówcy . Wtedy rozmowa z pewnością będzie znacznie przyjemniejsza, a przy tym pokaże profesjonalizm i zaangażowanie rekrutera.
Na koniec powinno się również podziękować kandydatowi za spotkanie i poświęcony czas oraz poinformować o dalszych etapach rekrutacji oraz sposobie i, jeśli to możliwe, terminie odzewu ze strony firmy.
Jak prowadzić rekrutację – jakich błędów unikać?
Ogromnym błędem podczas rozmowy kwalifikacyjnej z pewnością będzie zadawanie niewłaściwych pytań, lekceważący stosunek do kandydata i brak odpowiedniego przygotowania . Jednak to nie jedyne grzechy rekruterów, które skutecznie odstraszają wartościowego pracownika. Bardzo często w ten sposób działa również zbytnia tajemniczość . Zupełny brak informacji o widełkach płacowych czy zatajanie obowiązków i ważnych szczegółów dotyczących stanowiska jest dla większości kandydatów wyjątkowo irytujące. Trudno przecież zdecydować się na pracę na danym stanowisku, nie znając nawet warunków zatrudnienia. Co więcej, jeśli jednak potencjalny pracownik zdecyduje się kontynuować proces rekrutacji, a na koniec mocno rozczaruje się np. pensją czy mało ambitnymi obowiązkami, będzie mieć poczucie zmarnowanego czasu , co może źle wpłynąć na wizerunek firmy.
Należy też zadbać o adekwatność zadań rekrutacyjnych. Inaczej powinno się podejść do osoby kandydującej do pracy sprzedawcy, specjalisty ds marketingu czy pracownika działu IT lub księgowości.
Ważny jest też feedback po rozmowie . Brak obiecanego odzewu nie tylko rozczarowuje, lecz także może podważyć wiarygodność firmy. Kandydat może zacząć m.in. wątpić w uczciwość całego procesu rekrutacji. W przypadku osób odrzuconych po rozmowie kwalifikacyjnej znacznie lepiej w kulturalny sposób poinformować je o wynikach.
Proces rekrutacji w firmie to nie tylko sposób na wyłonienie najlepszego kandydata na dane stanowisko. To również okazja do prezentacji firmy, dlatego warto dopiąć wszystko na ostatni guzik.
Autor: Filip Yak