95% nudy i 5% paniki - kulisy pracy kontrolera ruchu lotniczego

Podobno średnio 2 procent społeczeństwa nadaje się do pracy kontrolera ruchu lotniczego. Zawód ten wymaga nieustannego opanowania oraz szybkiego podejmowania decyzji. Jakie są jego dobre i złe strony zaprezentował Adam Feder.

Kontroler ruchu lotniczego to osoba, która czuwa nad zachowaniem porządku w przestrzeni powietrznej. Od skuteczności kilkuset specjalistów zależy bezpieczeństwo około 3500 samolotów oraz 630 tysięcy ludzi.

Kontrola naziemna

Czuwanie nad bezpieczeństwem lotów wymaga czujności i umiejętności radzenia sobie ze stresem. Podczas pracy kontrolerzy muszą w bardzo krótkim czasie, przetwarzać bardzo dużo informacji, takich jak siła i kierunek wiatru czy prędkość samolotów znajdujących się nad ziemią. W sytuacjach kryzysowych kluczowa jest zdolność do szybkiego reagowania i podejmowania decyzji, ponieważ od niej może zależeć bezpieczeństwo osób znajdujących się w powietrzu.

Power nap

Przeciętny dyżur kontrolerów lotów trwa 7,5 godziny, z czego około 5,5 godziny jest to praca na stanowisku operacyjnym, natomiast 2 godziny stanowią obowiązkową przerwę. Ze względu na odpowiedzialność, która na nich spoczywa, przysługuje im godzinna przerwa od pracy. Zmęczeni kontrolerzy mogą odpoczywać w specjalnych pokojach wypoczynkowych. Do dyspozycji mają również kort tenisowy, boisko oraz basen.

Zobacz też:

Co warto zobaczyć w Marrakeszu? Największe atrakcje miasta

Porto – co warto zobaczyć w drugim najważniejszym mieście Portugalii?

Odrzucony żubrzyk mieszka z przyjaciółką owieczką. Jakie dostanie imię?

Autor: Anna Kobyłka

podziel się:

Pozostałe wiadomości