Czy można zwrócić bilet PKP kupiony w kasie i przez Internet?

Zwrot biletu
Fot. GettyImages / andresr
Wiele osób kupuje bilety kolejowe z wyprzedzeniem, jednak w niektórych przypadkach z przyczyn losowych nie można odbyć podróży. Co zrobić w takim przypadku, żeby odzyskać pieniądze za przejazd? Czy można zwrócić bilet PKP?

Kupowanie biletów kolejowych z wyprzedzeniem jest powszechną praktyką. Często są one tańsze niż te nabywane na ostatnią chwilę. Co więcej, podróżny ma także zarezerwowane miejsce siedzące. Co zrobić, gdy z różnych przyczyn nie można odbyć podróży i chce się odzyskać pieniądze? Czy można zwrócić bilet PKP Intercity?

>>> Zobacz także:

Czy można zwrócić bilet PKP kupiony przez Internet?

Jeśli ktoś zazwyczaj kupuje bilety na przewozy kolejowe przez Internet, ale z jakiegoś powodu musi zrezygnować z przejazdu, ucieszy się na informację, że możliwy jest zwrot takiego biletu. Strona PKP jest dosyć przejrzysta i użytkownik zostanie przeprowadzony przez cały proces oddawania niewykorzystanego biletu i otrzymania należności za niego.

Żeby zwrócić bilet, należy wejść na oficjalną stronę PKP, zalogować się, podając odpowiednie dane, a następnie przejść do okienka „Moje bilety”. Będzie tam dostępna zakładka „Opłacone”, w której trzeba wyszukać bilet, który chce się oddać i wybrać przy nim polecenie „Rezygnuj”. Po naciśnięciu przycisku pojawi się informacja: „Operacja ta jest nieodwracalna i nie powoduje automatycznego zwrotu należności. Czy chcesz dokonać rezygnacji?”. Należy ją potwierdzić. Jeżeli podróżny nie chce kupić nowego biletu, to pieniądze zostaną zwrócone na rachunek bankowy, z którego dokonano płatności.

W przypadku, gdy do biletu wystawiono elektroniczną fakturę VAT, w okienku „Zwrócone bilety” należy nacisnąć „Faktura kor.” i wydrukować dokument z korektą, podpisać go i następnie dostarczyć do PKP Intercity, żeby otrzymać zwrot.

Jeśli do biletu wystawiono fakturę VAT bez wersji elektronicznej i w przypadku, kiedy pomiędzy zapłatą za bilet a jego zwrotem zmienił się numer konta bankowego podróżnego, trzeba w takiej sytuacji skierować się do oddziału PKP Intercity i następnie złożyć odpowiedni wniosek o zwrot pieniędzy.

Ile trzeba czekać na zwrot pieniędzy za bilet?

W przypadku oddania niewykorzystanego biletu internetowego należności z potrąceniem odstępnego są zwracane niezwłocznie – pieniądze na koncie powinny pojawić się w przeciągu kilku dni. Należy zaznaczyć, że w regulaminie przewoźnik ma maksymalnie 30 dni na zwrot pieniędzy za bilet elektroniczny, jednak w praktyce bardzo rzadko trzeba czekać aż tak długo.

Czy można zwrócić bilet internetowy w kasie biletowej?

Możliwy jest również zwrot biletu internetowego w kasie biletowej. Niewykorzystany można oddać w centrum obsługi klienta i w prawie 60 wytypowanych kasach, których listę można znaleźć na stronie internetowej przewoźnika. W tych miejscach zwrot biletu internetowego jest możliwy, jeśli dokonuje się go nie mniej niż 15 minut przed planowanym odjazdem pociągu. W przypadku połączeń międzynarodowych należy oddać niewykorzystany bilet co najmniej godzinę przed odjazdem. Pieniądze zostaną automatycznie zwrócone na rachunek bankowy, z którego dokonano opłaty. Jeśli pasażer nie kupuje w tym samym momencie nowego biletu na przejazd, zostanie potrącone odstępne.

Czy można zwrócić bilet PKP kupiony w kasie?

Czy pasażer, który kupił tradycyjny bilet papierowy w kasie PKP, ale musi zrezygnować z podróży, może go oddać i odzyskać pieniądze? Zwrot ważnego biletu kolejowego jest możliwy w kasie na dworcu PKP wskazanym na bilecie. Należy to zrobić co najmniej 15 minut przed odjazdem pociągu krajowego i na godzinę przed planowanym startem pociągu międzynarodowego. Kwota zostanie zwrócona pasażerowi w gotówce z potrąceniem 10 procent odstępnego. W przypadku, gdy podróżny zamienia bilet na inny, odstępne nie zostanie naliczone.

Czy można zwrócić bilet kolejowy zakupiony poprzez aplikacje mobilne?

Bilety kolejowe można kupić też przez kilka aplikacji mobilnych. Jedną z nich jest bezpłatna SkyCash, która umożliwia nabycie biletów na połączenia krajowe PKP Intercity, ale też kupno biletów komunikacji miejskiej w około 70 miastach w Polsce. Za jej pomocą możliwe jest też opłacenie parkingu w strefach płatnego parkowania czy nawet nabycie ubezpieczenia podróżnego. Aplikacje tego typu stawiają przede wszystkim na wygodę użytkowania. Czy możliwy jest jednak zwrot biletu PKP zakupiony przez SkyCash? Oddanie niewykorzystanego elektronicznego biletu PKP poprzez aplikację jest możliwe, ale trzeba tego dokonać najpóźniej do północy, w dniu poprzedzającym termin rozpoczęcia ważności biletu. Od ceny zostanie potrącone odstępne. Pieniądze zostaną automatycznie zwrócone na konto bankowe, z którego dokonano płatności.

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

podziel się:

Pozostałe wiadomości