Przerzutki w rowerze to jeden z najważniejszych elementów, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy. O tym, że muszą być niezawodne, nie trzeba nikogo przekonywać. Jakie są rodzaje przerzutek i na co zwracać uwagę przy ich zakupie?

Rowerzyści nie zawsze wiedzą, jakie są rodzaje przerzutek. Nikt nie ma problemów z wymienieniem przerzutek rowerowych tylnych i przednich, trudności jednak pojawiają się, gdy trzeba wyjaśnić, czym są przerzutki zewnętrzne i wewnętrzne.

Podstawowe rodzaje przerzutek rowerowych

Każdy, kto choć raz jeździł na rowerze, jest w stanie wyróżnić przerzutki rowerowe tylne i przednie. Jednak na czym tak naprawdę polega ich działanie? Przerzutka tylna odpowiada za zmianę przełożeń na tylnych zębatkach. Składa się z wodzika i korpusu. W każdym korpusie umieszczona jest sprężyna, dzięki której wodzik, nazywany inaczej wózkiem, przesuwa się pomiędzy zębatkami. Mechanizm ten umożliwia umieszczenie łańcucha roweru na odpowiednim miejscu. Wodziki, w zależności od modelu, różnią się między sobą wymiarami – im krótsze, tym precyzyjniej działają. Krótsze wodziki wpływają też na mniejszą wagę, co jest szczególnie ważne dla profesjonalnych rowerzystów.

Przerzutki rowerowe przednie również służą do zmiany przełożeń na zębatkach. Najczęściej można spotkać się z modelami, które są w stanie zmienić trzy tarcze zębatek. Przednia przerzutka składa się z wodzika i obejmy lub specjalnej płytki mocującej element do ramy roweru. Wózek przerzutki obejmuje łańcuch i poprzez popychanie go od lub do ramy sprawia, że zostaje on umieszczony na odpowiedniej zębatce. Przerzutki przednie są dostępne w trzech podstawowych rozmiarach, najczęściej można spotkać się z wymiarem 34,9 milimetra.

Rower z przerzutką w piaście

Przerzutki rowerowe można podzielić też na zewnętrzne i wewnętrzne. Działanie tych pierwszych polega na zmianie przełożeń dzięki przerzucaniu łańcucha pomiędzy tylnymi kołami zębatymi. Ich konstrukcja jest prostsza niż budowa przerzutek wewnętrznych, dzięki czemu ewentualne, nawet samodzielne naprawy, sprawiają mniej problemów. Są one też polecane rowerzystom, którzy często jeżdżą po nierównych powierzchniach. Zmiana biegów podczas dużego obciążenia jest bowiem łatwa i szybka. Inną zaletą zewnętrznych przerzutek jest też mniejsza waga, co biorą pod uwagę zwłaszcza zawodowi kolarze.

Z kolei przerzutki wewnętrzne wybierają najczęściej osoby, które chcą jeździć głównie po mieście. Ich podstawowym elementem jest tak zwana przekładnia planetarna, znajdująca się najczęściej w tylnej piaście. Czy warto kupić rower miejski z przerzutkami w piaście? Zdecydowanie tak. Dużą zaletą tego rodzaju przerzutek jest możliwość zamontowania osłony łańcuchowej, która chroni ubranie rowerzysty od zabrudzeń. Osłona ochrania również łańcuch, dzięki czemu ryzyko awarii zostaje zminimalizowane. Kolejną zaletą jest to, że przerzutki w piaście pozwalają na zmianę ustawień nawet podczas postoju, co sprawdza się świetnie w przypadkach, gdy rowerzysta porusza się po ulicach lub ścieżkach rowerowych z dużą liczbą sygnalizacji świetlnych. W porównaniu z przerzutkami zewnętrznymi przerzutki w piaście mają większą wagę, nie są więc montowane w rowerach górskich czy szosowych. Gdy dojdzie do uszkodzenia, nawet osoby znające się na budowie rowerów mogą sobie same nie poradzić z naprawą tego rodzaju przerzutek, niezbędna będzie więc wizyta w serwisie.

Manetki do przerzutek

Oprócz rodzaju przerzutek ważne są też manetki, które służą do zmiany biegu. Obecnie w rowerach można spotkać kilka rozwiązań. W manetkach cynglowych znajdują się dwie dźwignie, służące do naciągania i puszczania linki. Przełożenia zmienia się przy pomocy palca wskazującego i kciuka. Z kolei manetki obrotowe, znajdujące się na osi kierownicy, pozwalają na zmianę biegów poprzez przekręcanie specjalnej rączki bez konieczności odrywania rąk od kierownicy.

Manetki dźwigniowe są już rzadko spotykane, najczęściej montuje się je w tańszych modelach. Zmiana przełożenia wymaga sporo siły, dlatego nie jest to najbardziej komfortowe rozwiązanie.

W rowerach dla profesjonalnych kolarzy można znaleźć też klamkomanetki szosowe, które są wbudowane w klamki hamulcowe. Aby zmienić bieg, rowerzysta nie musi odrywać rąk od kierownicy i jednocześnie może hamować. W nowszych modelach można spotkać elektroniczne klamkomanetki.

Wszystkie rozwiązania mają swoje wady i zalety, dlatego trudno jednoznacznie stwierdzić, które będzie najlepsze. Dla jednych rowerzystów wygodniejsze okażą się manetki obrotowe, dla innych cynglowe lub klamkomanetki. Przed zakupem roweru warto więc sprawdzić, który z tych rodzajów jest dla nas bardziej komfortowy.

Co sądzisz o tym artykule?
63
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0