Umiejętność w rozwiązywaniu problemów
Rozwój, który wpisany jest w dziecko jest procesem zmiany. W związku z czym dziecko będzie się zmieniać, rozwijać i kształtować. Istnieje kilka ważnych umiejętności, które powinny wkroczyć w wychowywanie naszych dzieci bez względu na to ile mają lat.
>>> Zobacz też: Pamiątki z dzieciństwa. Co warto zachować z dzieciństwa?
Zdaniem Moniki Just, by zdefiniować, co jest potrzebne w stymulowaniu dziecka do tego, by poradziło sobie w dorosłym życiu i odniosło zawodowy sukces, powinniśmy zaznajomić się z oczekiwaniami pracodawców na rynku pracy. Światowe Forum Gospodarcze mówi wprost - w dzisiejszych czasach ważną umiejętnością jest zdolność do rozwiązywania problemów, tych prostych i złożonych. Rodzicom daje to ogromną przestrzeń do stymulowania swojego dziecka właśnie pod tym kątem.
Drugą cenną umiejętnością jest krytyczne myślenie. Pedagog radzi, by bacznie obserwować swoją pociechę. Dzieci w okresie 3. roku życia zaczynają stawiać hipotezy, a czasami wnioski. Jest to początek kreatywnego myślenia, czego rodzice nie powinni przeoczyć.
>>> Zobacz też: Co zrobić, kiedy dziecko przeklina?
Jak wspierać dziecko w dążeniu do indywidualności?
Rodzic odgrywa w życiu dziecka kluczową rolę. To on jest tym pierwszym wzorcem, który ma pobudzać i stymulować, wskazywać kierunek. Nie wolno mu przeszkadzać. Należy obserwować dziecko wielokierunkowo, jak np. radzi sobie w trudniejszych sytuacjach.
>>> Zobacz też: Jak pokonać nieśmiałość u dzieci?
Najważniejsze jest nauczyć dziecko radzić sobie z samym sobą i ze światem, który istnieje wokół. Jest to zadanie rodziców, którzy od najmłodszego etapu skupiają na sobie uwagę dziecka. Musimy uruchomić w dziecku myślenie, kreatywność, umiejętność współpracy z zespołem, a co za tym idzie uruchomienie inteligencji emocjonalnej i umiejętność podejmowania decyzji.
Co powinno zaniepokoić rodzica?
Pedagog Monika Just zwróciła uwagę, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Jednak to co, powinno zwrócić uwagę rodzica to: agresja słowna, agresja fizyczna, wycofywanie się, nie podejmowanie trudnych zadań.
Zwróćmy też uwagę na pochwały i kary. Jak to robimy – jak chwalimy. Rodzice często za konkretne zadanie mówią do dziecka – super, extra to zrobiłeś! A to nie jest pochwała konstruktywna, bo nie daje oceny dziecku tego, w czym jest naprawdę dobre. Zmieńmy komunikat na zasadzie – widzę, że włożyłeś dużo trudu w budowaniu tej konstrukcji z klocków. Albo – widzę, że jesteś świetnie zorganizowany, by zrobić porządek w tak krótkim czasie w pokoju to jest coś! Dziecko musi konkretnie słyszeć, w czym jest dobre.
- podsumowała rozmowę Monika Just.
Leśne przedszkole. Czy warto wysłać tam swoje dziecko?
Czy starsze dziecko powinno się opiekować młodszym?
Źródło zdjęcia głównego: iStockphoto