Zdrowe odżywianie

Łosoś - jakie ma właściwości zdrowotne i w jakiej postaci warto go jeść?

Czy warto jeść łososia? Łosoś z piekarnika czy wędzony - który ma najlepszy wpływ na nasze zdrowie? Dowiedz się, jakie są właściwości łososia i co smacznego możesz z niego przyrządzić.

Łosoś to chętnie kupowana przez wielu Polaków ryba, przede wszystkim ze względu na swój dobroczynny wpływ na zdrowie, jak i wyśmienity smak. Konsumentów zachęca również wszechstronne zastosowanie w kuchni - tatar z łososia, smażona lub pieczona ryba czy roladki z łososia - możliwości jest wiele!

Łosoś - występowanie i zastosowanie w kuchni

Łosoś to ryba morska hodowlana i występująca dziko w wodach Atlantyku, Pacyfiku i Morza Bałtyckiego. Hodowle łososia spotykane są głównie na Morzu Norweskim, stąd jego nazwa - łosoś norweski. Ryby te okryte są złą sławą przez sztuczne warunki rozwoju w morskich akwakulturach, które dodatkowo zagrażają łososiowi dzikiemu. Duża ilość dostępnych w polskich sklepach łososi pochodzi właśnie z takich hodowli (choć niekiedy można spotkać również łososie z hodowli ekologicznych), także jeśli mamy możliwość zakupu ryby żyjącej naturalnie - łosoś bałtycki, atlantycki czy pacyficzny będzie najlepszym wyborem.

>>> Zobacz też: Łosoś pod czosnkowo-ziołową skorupką. MNIAM!

Łosoś należy do ryb tłustych i kalorycznych, ale zawartość dobrych wielonienasyconych tłuszczów całkowicie to rekompensuje. Dużą jego zaletą jest wyrazisty smak, który wzbogaca dania z jego udziałem. Świeży filet z łososia można przyrządzić na wiele sposobów - upiec w folii aluminiowej czy usmażyć w panierce, a łosoś wędzony będzie smacznym składnikiem pasty kanapkowej lub przekąski w formie roladek.

Łosoś pieczony

Łosoś z piekarnika to jeden z najzdrowszych pomysłów na przygotowanie tej ryby, a przy tym jest niesamowicie smaczny! Można go dowolnie przyprawić i połączyć z warzywami, kaszą lub ryżem, co daje nam pełnowartościowy obiad. Zaletą pieczonego łososia jest również to, że jego przygotowanie zajmuje średnio 30 minut, z czego większą część pracy wykonuje za nas piekarnik. Przepis na łososia w piekarniku jest banalnie prosty - rybę należy posolić, skropić sokiem z cytryny i posmarować oliwą z oliwek, a następnie upiec w folii albo naczyniu żaroodpornym.

Tatar z łososia

Popularny w Skandynawii tatar z łososia będzie dobrym pomysłem na zdrową przekąskę imprezową. Można go przyrządzić zarówno z surowej, jak i wędzonej ryby. Jeśli zdecydujemy się na surową rybę, warto wybrać tę z hodowli ekologicznej lub dzikiego łososia, by mieć pewność jego jakości. Aby przygotować tatar z łososia, rybę drobno siekamy, doprawiamy solą, pieprzem, skrapiamy cytryną i oliwą z oliwek. Dobrze smakuje w towarzystwie posiekanej szalotki i kiszonego ogórka podany ze świeżym pieczywem.

Roladki z łososia

Inną ciekawą przystawką na przyjęcie będą roladki z łososia. Powstają w oka mgnieniu i zazwyczaj równie szybko znikają z talerza! Idealny do przyrządzenia będzie wędzony łosoś w płatach, którego nietrudno znaleźć w polskich sklepach. Plastry ryby skrapiamy sokiem z cytryny, a następnie smarujemy twarożkiem zmieszanym z drobno posiekanym koperkiem, chrzanem, solą i pieprzem. Zwijamy ciasno roladki i schładzamy.

>>> Zobacz też: Łososiowe przepisy według Andrzeja Polana.

Właściwości łososia

Łosoś jest rybą, która słynie z właściwości prozdrowotnych. Dzięki dużej zawartości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych jest bardzo cenna dla naszego organizmu. Jego regularne spożycie pozytywnie wpływa na układ krążenia - pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi, zmniejsza poziom cholesterolu, przeciwdziała chorobie wieńcowej serca.

Łosoś jest świetnym źródłem pełnowartościowego białka i aminokwasów, będzie więc dobrą alternatywą dla tych, którzy ograniczają w diecie mięso.

Bogactwo witamin i minerałów łososia powinno wszystkich zachęcić do włączenia go na stałe do swojego jadłospisu. Wysoka zawartość witaminy D wpływa na wzmocnienie kości i mięśni. Witaminy z grupy B zwiększają odporność na stres, wpływają na prawidłowego działanie układu nerwowego i przeciwdziałają niedokrwistości. Zawarta w łososiu witamina E chroni przed działaniem wolnych rodników, a witamina A odpowiada za dobry stan skóry.

Dzięki wysokiej zawartości cynku i selenu w łososiu zwiększa się odporność organizmu. Potas również obecny w tej tłustej rybie odpowiada za prawidłową pracę układu krążenia i nerwowego. Jod wpływa na prawidłową pracę tarczycy.

Łosoś świeży a wędzony

Mimo że w polskich sklepach powszechnie spotykany i w dobrych cenach jest łosoś wędzony, najlepiej ograniczyć jego spożycie do minimum. W odróżnieniu od łososia świeżego jego wartości odżywcze są mniejsze. W trakcie wędzenia ryba traci cenne witaminy z grupy B i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Proces wędzenia wyzwala także niebezpieczne dla zdrowia związki rakotwórcze. Ryby wędzone zawierają też dużo sodu. Jedyną zaletą wędzenia jest to, że łosoś poddany takiej obróbce może zawierać nieco więcej witaminy A i D, jednak ich wyższy poziom nie powinien skłaniać nas do częstego sięgania po łososia wędzonego kosztem świeżego.


Zobacz film:Co daje nam spożywanie łososia. Źródło: Dzień Dobry TVN

>>> Zobacz też: Mikołaj Rey na tropie wędzonych ryb.

Co sądzisz o tym artykule?
63
4
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0