Szeroki kadr ma swój urok, jednak aby go uzyskać, potrzebny nam szerokokątny obiektyw – taki, którego kąt widzenia wynosi co najmniej 60 stopni. Obiektyw szerokokątny sprawdzi się w fotografii krajobrazu, architektury i wszędzie tam, gdzie nie będziemy mogli zrobić kilku kroków wstecz, aby wykonać zdjęcie. Jaki obiektyw szerokokątny wybrać? Podpowiadamy.

Obiektyw szerokokątny – zastosowanie

Każda osoba robiąca zdjęcia prawdopodobnie spotkała się z pojęciem szerokiego kadru i podziwiała uroki takich ujęć. Szczególnie jeśli fotografujemy krajobrazy lub panoramy. Możliwości zrobienia takiego zdjęcia zapewni nam szerokokątny obiektyw . Jest to optyka, której kąt widzenia jest większy lub równy 60 stopni. Obiektywy szerokokątne możemy wybierać pod kątem ogniskowej (im mniejsza, tym szerszy kadr uzyskamy). Ponadto do wyboru mamy obiektywy szerokokątne stałoogniskowe i zmiennoogniskowe . Są też zoomy, którymi zrobimy zarówno zdjęcia szerokokątne, jak i uzyskamy bardzo wąskie kadry. Przykładem takiego szkła będzie obiektyw kitowy (znajdujący się często w zestawie z aparatem): do lustrzanek Canona producent często dodaje obiektyw 18–135 mm, zaś do Nikonów 18–105 mm. Na początek przygody z fotografią mamy więc dostęp do różnych perspektyw, w tym do szerokiego kąta.

Obiektyw szerokokątny – rybie oko, ale nie tylko

Obiektywy szerokokątne możemy podzielić na dwie grupy:

· fisheye, tzw. rybie oko (zapewniają znaczne zniekształcenie obrazu) – możemy powiedzieć, że są to obiektywy ultraszerokokątne,

· rektilinearne (odwzorowuje linie równoległe na zdjęciu jako linie proste).

Zatrzymajmy się na chwilę przy ujęciach typu fisheye. Możemy je uzyskać z podpiętym do aparatu obiektywem rybie oko. Taka optyka charakteryzuje się nieskorygowaną dystorsją – obraz na zdjęciu jest zniekształcony. Nie oznacza to jednak czegoś złego. Ujęcia z rybiego oka są często bardzo spektakularne, a kąt widzenia takiego obiektywu przekracza 84 stopnie. W pewnych przypadkach jesteśmy w stanie uzyskać okrągły obraz w kadrze, na zdjęciu mamy widoczność pod kątem 180 stopni.

Teraz zostawmy obiektywy typu fisheye i przejdźmy do klasycznych szerokich kątów. Najczęściej tego rodzaju optyka jest wykorzystywana w fotografii krajobrazu i architektury. W kadrze uchwycimy piękne, malownicze widoki, a także ogromne budynki. Ponadto dystorsja w obiektywach szerokokątnych jest o wiele mniejsza niż przy zastosowaniu rybiego oka. Dzięki temu zdjęcia są mniej zniekształcone, również lepsza jest jakość obrazu na brzegach kadru.

Oczywiście obiektywy szerokokątne nie mają zastosowania tylko w wyżej wymienionych dziedzinach fotografii. Szeroki kąt może nam się przydać w wielu sytuacjach. Jest nieoceniony w momentach, gdy nie możemy odejść dalej, a musimy objąć w kadrze np. całą grupę osób. Ujęcia szerokokątne nadają też klimatu fotoreportażom, np. z koncertu lub innej imprezy masowej. Możemy pokazać ogrom tłumu będącego na danym wydarzeniu.

Jaki obiektyw szerokokątny – stałka czy zoom?

Wybierając szerokokątny obiektyw, stajemy również przed dylematem: stałka czy zoom? Tutaj wiele zależy od indywidualnych preferencji. Jak często szerokiego kąta potrzebujemy oraz przede wszystkim – jak jasnej optyki szukamy.

Jeśli chodzi o obiektywy szerokokątne , to bardzo popularne są stałki o ogniskowych: 35 mm, 28 mm oraz 24 mm. Szczególnie obiektyw z ogniskową 35 mm jest bardzo uniwersalny. Jego kąt widzenia wynosi 63 stopnie. Jeśli nie mamy pod ręką innego szkła, to takim obiektywem możemy wykonać też zdjęcie portretowe. Kadr nie jest na tyle szeroki, aby wyraźnie zniekształcił twarz. Jednocześnie takim obiektywem możemy śmiało robić zdjęcia krajobrazów. Do portretów raczej nie używałbym już obiektywów o długości ogniskowej 28 mm i krótszej. Twarz modeli byłaby w tym przypadku nienaturalna. Takie obiektywy szerokokątne sprawdzą się zaś wszędzie tam, gdzie mamy pomysł na szerokie ujęcie. Wiele modeli bardzo jasnych jest też dostępnych z przysłoną np. f/1.8 lub f/1.4 – dzięki temu bez problemów zrobimy zdjęcia w słabych warunkach oświetleniowych.

Wiemy, czego możemy się spodziewać wśród stałek, teraz czas na obiektywy szerokokątne ze zmienną wartością ogniskowych . Takie rozwiązanie to dla nas uniwersalność działania. Szczególnie, że istnieją obiektywy do aparatów pełnoklatkowych, które oferują przeskok od szerokiego do wąskiego ujęcia. Bardzo dobrym przykładem będzie zoom Canona, czyli model EF 24–70 mm f/2.8 L II USM. Świetnie sprawdza się podczas reportaży. Takim obiektywem zrobimy też zdjęcie np. leśnego krajobrazu. Interesujące zoomy znaleźć można również z ogniskową poniżej wartości 24 mm. Doskonałym przykładem jest Sigma 12–24 mm f/4 przeznaczona do aparatów pełnoklatkowych. Mamy tutaj dostępny zarówno kąt typu fisheye, jak i klasyczny, szeroki.

Na pewno w swoim wyposażeniu warto mieć obiektyw szerokokątny. Dzięki niemu możemy spojrzeć na otaczający nas świat z innej perspektywy, a nasze portfolio fotograficzne będzie wzbogacone o wyjątkowe ujęcia.


Zobacz film: Polski rynek fotografii kolekcjonerskie. Źródło: Dzień Dobry TVN

Co sądzisz o tym artykule?
82
9