Diety i odchudzanie

Mądre diety, czyli zdrowe odchudzanie podczas izolacji

Dbanie o formę w czasach pandemii to spore wyzwanie. Lato zbliża się wielkimi krokami, a siłownie zamknięte. Wiele osób zmieniło swoje salony w sale treningowe, jednak kluczem do pięknej sylwetki jest odpowiednia dieta. Zobacz, jakie diety możemy bezpiecznie stosować podczas izolacji. 

Diety cud

W obawie o sylwetkę i przed negatywnym wpływem długotrwałego przebywania w domu, wiele osób zwraca się w kierunku bardzo restrykcyjnych sposobów żywienia, takich jak np. monodiety. Zapominają jednak, że niewłaściwe odżywianie może zaszkodzić naszemu zdrowiu i osłabić nasz system immunologiczny.

Nie istnieją twarde dowody naukowe, które stwierdzą, że określony rodzaj żywienia czy dany suplement diety nas uchroni przed koronawirusem, ale to, co my możemy zrobić dietą, to wspierać odporność 

– stwierdziła Karolina Gruszecka, mgr dietetyki, psychodietetyk.

Jak zauważyła Gruszecka restrykcyjne diety z reguły wyrządzą nam więcej szkody, niż pożytku. Na ogół ich działanie jest krótkotrwałe:

To będzie skutkowało do momentu, gdy mamy wysoki poziom energii, dzieci nam dają się wysypiać i mamy wysoki poziom motywacji i dobry humor, a potem rzucamy się na jedzenie i to nie jest jarmuż i zielona sałata, a najczęściej słodycze

Konsekwencją diet cud nie jest na ogół spadek kilogramów a wzrost kortyzolu, hormonu stresu. Dodatkowo pogarsza się jakość naszego snu oraz aktywność komórek „natural killers”, które warunkują dobrą pracę układu immunologicznego.

Jeśli decydujemy się na dietę redukcyjną, to bym proponowała obniżać tą energetyczność diety o 200-300 kcal, a nie przechodzić na dietę rzędu 1000 kcal, która w długiej perspektywie wyniszczy nasz organizm

 – doradziła specjalistka.

Alternatywy dla diet błyskawicznych

Zdaniem Karoliny Gruszeckiej ciekawym rozwiązaniem jest rotacja węglowodanowa oraz „intermittent fasting”, czyli tzw. post przerywany. Ta druga metoda polega na tym, że mamy „okno żywieniowe”, podczas którego jemy. Z reguły trwa ono ok. 8 godzin, a potem następuje 16 godzin postu.

Nie jest to żaden rodzaj głodówki. Nie ma tu żadnej restrykcji kalorycznej, ale po prostu zamykamy ten okres żywienia w danym przedziale czasowym. Często, jak sobie wprowadzamy te ramy czasowe, to dzięki temu systemowi, to przez ten okres postu organizm zwiększa zdolności regeneracyjne

Dietetyk zwróciła jednak uwagę, że systemy odżywiania nie są uniwersalne i sprawdzają się tylko u wybranych osób. Powinniśmy również pamiętać, że nie należy zastępować treningów obniżaniem kaloryczności naszej diety.

Zdrowe odżywianie

W czasach koronawirusa warto sięgnąć po dietę, która sprzyja optymalizacji pracy układu immunologicznego. Nie może w niej zabraknąć warzyw i owoców. Nasza dieta powinna być bogata w:

  • witaminę C (m.in. natka pietruszki, papryka, aronia, brokuły, kalafior)
  • korzystne bakterie probiotyczne (kiszona kapusta, kiszone ogórki)
  • prebiotyki (zakwas, jogurty, kefiry, cebula, czosnek)
  • betakaroten (marchew, bataty, szpinak, dynie, jarmuż)
  • cynk (ciecierzyca, fasola, tofu, orzechy)

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.

Zobacz też: 

#Zostańwdomu, ale nie tyj. Dietetyk: "Jedząc 1000 kcal ponad zapotrzebowanie, można przytyć kilogram tygodniowo"

Dlaczego diety nie działają? "Musimy podejść do tego z rozsądkiem”

Dlaczego diety nie działają? Sprawdź, w czym tkwi sekret skutecznego odchudzania

Co sądzisz o tym artykule?
84
11
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0