Zdrowe odżywianie

Kiełki – bomba witaminowa na zimowe dolegliwości. Dowiedz się, jak wysiać sobie zdrowie

Wszystkich tych, których znudziło już jedzenie zimowych kiszonek przedstawiamy bogatą w witaminy alternatywę – kiełki. Jedzenie młodych pędów świetnie wpływa na odporność organizmu i stanowi ciekawy akcent smakowy. 

Kiełki stanowią bogate źródło witamin i związków mineralnych. Świetnie sprawdzą się jako dodatek urozmaicający różnego rodzaju potrawy. Śmiało można je serwować osobom aktywnym fizycznie, niejadkom, czy kobietom w ciąży.

Dlaczego kiełki są zdrowe?

Wszystkie gatunki ziaren wyposażone są w pełen zestaw składników odżywczych. W kiełkach znajdziemy chociażby witaminy A, B, C, E, H oraz wapń, żelazo, magnez, potas, cynk i żelazo. Ponad to, stanowią bogate źródło aminokwasów, enzymów ułatwiających trawienie oraz substancji smakowych, aromatycznych i zapachowych. Kiełki najlepiej podawać jako dodatek do kanapek, sałatek i koktajli lub jako zamiennik tradycyjnej pietruszki serwowanej do zup.

Zobacz także: Kiełki słonecznika - wartość odżywcza, właściwości i hodowla. Przepisy na smaczne sałatki z kiełkami słonecznika

W obecnych czasach mamy problemy z tym, żeby zjeść coś wartościowego 

– zauważyła Katarzyna Biłous, dietetyczka.

Najpopularniejsze kiełki 

Kiełki, które pojawiają się zawsze w okresie wielkanocnym, to oczywiście rzeżucha. W sklepach popularne są również pędy słonecznika, fasoli, rzodkiewki, lucerny i brokuła. Przed zjedzeniem należy bardzo dokładnie umyć kupione kiełki, ponieważ tego typu produkty rosną na wilgotnej i zaniedbanej powierzchni. Dodatkowo, podczas przechowywania w sklepie, mogą rozwinąć się na nich różne pleśnie i grzyby, więc powinniśmy dobrze upewnić się, że sięgamy po jędrne i zdrowe pędy.

Zobacz także: Kiełki lucerny i ich wyjątkowe właściwości lecznicze

Zawartość odżywcza poszczególnych kiełków, może pomóc w przypadku konkretnych niedoborów i dolegliwości. Warto jednak zauważyć, że każda obróbka, długość przechowania, czy czas, który upłynął od momentu wykiełkowania zmienia wartość odżywczą pędów - niekoniecznie na niekorzyść.

Sposoby przetwarzania kiełków:

  • Suszenie - pozwala zachować́ wszystkie wartości odżywcze
  • Zamrażanie – kiełki mogą̨ być́ składnikiem dań mrożonych i deserów.
  • Pasteryzacja i sterylizacja – pędy mogą być utrwalane w puszkach lub słoikach w odpowiedniej zalewie

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.

Zobacz też: 

Kiełki słonecznika - wartość odżywcza, właściwości i hodowla. Przepisy na smaczne sałatki z kiełkami słonecznika

Kiełki pszenicy - hodowla i właściwości odżywcze. Olej z kiełków pszenicy - zastosowanie

Kiełki lucerny i ich wyjątkowe właściwości lecznicze

Co sądzisz o tym artykule?
58
4
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0