Jak założyć konto w banku, jakich formalności dopełnić?

Virojt Changyencham/Getty Images
Virojt Changyencham/Getty Images
Konto w banku to już konieczność, choć przede wszystkim wygoda i bezpieczeństwo. Zakładanie konta nie jest procedurą skomplikowaną, co więcej, dziś wcale nie trzeba w tym celu udawać się do oddziału banku. Konto można założyć przez Internet, a nawet przez telefon.

Konto w banku można założyć na kilka sposobów, a najbardziej tradycyjną metodą są osobiste odwiedziny w oddziale banku. Rachunek można także otworzyć przez Internet, korzystając z aplikacji mobilnej lub poprzez infolinię. Formalności związane z otwieraniem konta zostają ograniczone do minimum, co ma gwarantować klientowi wygodę i sprawność działania. Aby założyć konto bankowe, niezbędny jest komplet dokumentów, przede wszystkim dokument potwierdzający tożsamość. Czasem też należy okazać dokument potwierdzający uzyskiwanie przychodów.

Jak założyć konto w banku? Sposoby

Dziś mało kto wyobraża sobie życie bez własnego konta bankowego, a procedury jego zakładania zostały ograniczone do minimum. Oznacza to, że otwieranie rachunku jest wyjątkowo prostą i szybką operacją. Niegdyś najpopularniejszą metodą zakładania konta była wizyta w banku – w wybranym oddziale. Mnóstwo ludzi postępuje w ten sposób do dziś, wybierając się do najbliższej placówki, aby otworzyć rachunek. W tym celu należy zabrać ze sobą dokument tożsamości – najczęściej wystarczy dowód osobisty, rzadziej jeszcze drugi dokument do weryfikacji. To, co interesuje pracownika banku, to dane osobowe, takie jak imię i nazwisko, PESEL, adres, data urodzenia, a także numer i seria dowodu oraz dane kontaktowe. Inną metodą zakładania konta, coraz częściej wybieraną przez klientów banków, jest droga elektroniczna. Przewagą tego sposobu jest szybkość operacji, a przede wszystkim możliwość natychmiastowego otwarcia rachunku. Jak założyć konto w banku przez Internet? Pierwszym krokiem do założenia konta przez Internet jest wybór banku. Na stronie internetowej danej instytucji należy wypełnić specjalny formularz, a następnie odznaczyć informację o zapoznaniu się z regulaminem oraz tabelą opłat. Wypełniony prawidłowo i zgodnie z prawdą wniosek należy wysłać. Kolejnym etapem zakładania konta jest podpisanie umowy, które może się odbyć na kilka sposobów: dokumenty gotowe do podpisania dostarczy kurier lub konieczne będzie wykonanie przelewu weryfikacyjnego. W pierwszym przypadku należy podpisać i odesłać umowę za pośrednictwem kuriera, w drugim niezbędne jest posiadanie konta w innym banku, z którego możliwe jest dokonanie przelewu na nowo otwarty rachunek. Wciąż jest to rzadziej wybierana opcja.

Jak otworzyć konto w banku za pomocą aplikacji lub infolinii?

Nowy rachunek można również otworzyć, wykorzystując do tego celu aplikację mobilną. Jeśli dany bank oferuje taką możliwość, wystarczy ściągnąć na telefon specjalną aplikację i podążać za umieszczonymi tam wskazówkami. Zakładanie konta przez aplikację nie różni się w zasadzie od sposobu otwierania rachunku przez Internet. I w tym przypadku należy wypełnić wniosek, wpisać dane osobowe i poczekać na wypełnioną umowę do podpisu. Po dopełnieniu formalności, gdy konto będzie już aktywne, trzeba włączyć dostęp bankowości internetowej. Konieczne będzie również aktywowanie karty i przypisanie jej własnego kodu PIN.

Banki dają również możliwość założenia konta podczas rozmowy z konsultantem. Wystarczy zatem zadzwonić na infolinię wybranej instytucji bankowej i poprosić o otwarcie rachunku. Osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie całej operacji poprowadzi krok po kroku przez wszystkie formalności – wystarczy podać niezbędne dane osobowe. Podobnie jak w pozostałych przypadkach sfinalizowaniem procesu jest podpisanie umowy. Można w tym celu udać się do oddziału banku lub poczekać, aż kurier dostarczy dokumenty. Konto jest uruchamiane, gdy umowa wróci do banku i dokumenty zostaną zweryfikowane.

Jak się zakłada konto w banku poprzez wideoweryfikację?

Najmniej dostępnym sposobem zakładania konta w banku są tzw. wideoweryfikacje. To nowoczesne rozwiązanie wprowadziło zaledwie kilka banków, klienci również nie są jeszcze przyzwyczajeni do takiego sposobu załatwiania spraw. Niemniej taka metoda bywa praktykowana, a polega na weryfikacji z użyciem kamery internetowej. Klient banku musi złożyć wniosek o otwarcie rachunku i wybrać opcję wideoweryfikacji. Następnie zostanie połączony z pracownikiem wybranej placówki, przed którym przy użyciu kamery musi dokonać prezentacji dokumentu tożsamości. Do kamery należy także zbliżyć twarz, co umożliwia przeprowadzenie weryfikacji biometrycznej wnioskującego (proces przebiega automatycznie poprzez zastosowanie specjalnego algorytmu). Wideoweryfikacja przeprowadzana jest najczęściej przez komputery stacjonarne, choć wprowadzane są również kolejne udogodnienia – możliwość dopełnienia formalności poprzez smartfon, w aplikacji mobilnej.

Zobacz wideo: Zagrożenia w bankowości elektronicznej

Zobacz też:

Kredyty gotówkowe - sprawdzony ranking ofert

Nowy banknot 1000 zł. Kiedy pojawi się w naszych portfelach?

Sprzedajesz coś przez internet? Policja ostrzega przed oszustami

Autor: Adrian Adamczyk

podziel się:

Pozostałe wiadomości