Jajka są jednymi z najzdrowszych produktów na świecie. Zawierają proteiny, żelazo, kwas foliowy, cholinę, luteinę i liczne witaminy, poza witaminą C. Do niedawna specjaliści przestrzegali przed nadmiernym spożyciem jajek z uwagi na rosnący w organizmie poziom cholesterolu. Jak jest obecnie? Ile jajek można jeść dziennie?

Zgodnie z nową piramidą zdrowego odżywiania jajka znalazły się w tym samym miejscu co ryby czy nasiona strączkowe. Ich spożycie jest zatem bardzo istotne, głównie dla dzieci, osób starszych, ciężarnych kobiet czy matek karmiących. Ponadto udowodniono, że w żółtku jest jedynie 0,3% cholesterolu, natomiast od 10% do 20% fosfolipidów, które zapobiegają odkładaniu się cholesterolu w naczyniach. Ile jajek dziennie powinno się zjadać?

Więcej:

Ile jajek dziennie jedzą Polacy?

Przed zapoznaniem się z wytycznymi dietetyków czy specjalistów Światowej Organizacji Zdrowia na temat wskazań w kwestii jedzenia jaj warto poznać statystyki, ile jajek dziennie jedzą Polacy . Według danych Polacy konsumują ponad dziesięć miliardów jaj w ciągu roku. W większości są to jajka pochodzące z hodowli klatkowej. Niezależnie od tego, ile jajek dziennie można jeść , warto zdać sobie sprawę z ogromu wartości odżywczych, jaki mają w sobie jajka.

Dlaczego jajka są tak zdrowe?

Niezależnie od tego, ile jajek można jeść dziennie, zawsze warto sięgać po ten produkt. Jajka zawierają niemal wszystkie składniki odżywcze potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Są źródłem protein, żelaza, kwasu foliowego, choliny, luteiny, witamin. W jajkach pochodzących z dobrych źródeł można znaleźć również kwasy tłuszczowe omega-3. Badania potwierdzają, że regularne spożywanie jaj zapobiega rozwojowi wielu chorób cywilizacyjnych, w tym cukrzycy, nadciśnienia czy otyłości. Jajka są ponadto produktem niskokalorycznym. Jedno jajko kurze zawiera około 81 kcal oraz w 75% składa się z wody.

Cholesterol – czy to on determinuje, ile jaj dziennie można spożywać?

Przez wiele lat popularny był mit, według którego to, ile jaj dziennie się spożywa, wpływa na wzrost cholesterolu w organizmie. Ostrzegano wręcz przed nadmiernym konsumowaniem tego produktu. Tymczasem zdaniem współczesnych ekspertów informacje mówiące, że cholesterol zawarty w żółtku jest szkodliwy dla zdrowia człowieka, są nieprawdą. Cholesterol jest bowiem podstawowym budulcem, występującym we wszystkich tkankach ciała. W obecnej piramidzie zdrowego żywienia jajka zostały umieszczone na równi z rybami i nasionami strączkowymi . Co za tym idzie, spożywanie jaj jest bardzo istotne, zwłaszcza jeśli chodzi o dzieci, kobiety ciężarne, matki karmiące piersią czy osoby starsze. W ostatnich latach jajka uznano za żywność funkcjonalną, prozdrowotną, która powinna znaleźć się w codziennej diecie. W żółtku jest jedynie 0,3% cholesterolu, za to aż od 10% do 20% fosfolipidów, które zmniejszają odkładanie się cholesterolu. Zatem osoba, która będzie spożywała dużo jaj, zapobiegnie odkładaniu się znacznej ilości cholesterolu w naczyniach . Cholesterol może doprowadzić do rozwoju miażdżycy lub choroby wieńcowej serca tylko u ludzi, którzy mają defekt metaboliczny np. w postaci genetycznego obciążenia hipercholesterolemią. U tych chorych ciało nie jest zdolne do przeciwdziałania nadprodukcji cholesterolu, przez co odkłada go w naczyniach. Dla osób zdrowych nie ma znaczenia, ile jajek dziennie zjedzą, gdyż cholesterol jest niezbędną do życia substancją – zawiera ją każda komórka ciała.

Ile jaj dziennie można jeść według ustaleń WHO?

Jeśli wiadomo już, że jaja są produktem zdrowym, warto też poznać odpowiedź na pytanie, ile jaj można jeść dziennie . Czy 3 jajka dziennie to dopuszczalna liczba? Światowa Organizacja Zdrowia zaleca oficjalnie, aby spożywać od jednego do dwóch jaj dziennie. Jednak według opinii wielu specjalistów, w tym doktora Tadeusza Trziszki, liczba jaj jedzonych w ciągu dnia może być o wiele większa. Z uwagi na to, że produkt ten został uznany za superżywność, liczba jajek, która nie skutkuje negatywnymi dla zdrowia konsekwencjami, wynosi nawet od dwudziestu do trzydziestu tygodniowo. W pierwszych kilku godzinach po zjedzeniu jajka poziom cholesterolu lekko wzrasta, jednak po około pięciu, siedmiu godzinach spada i wyrównuje się. Poziom cholesterolu zawsze ulegnie wyrównaniu, niezależnie od liczby zjedzonych jaj.

Zobacz film: Jajka w pomidorach. Źródło: Dzień Dobry TVN

Które jaja warto wybierać?

Nie jest już tajemnicą, ile jajek dziennie czy tygodniowo można zjeść bez obaw. Warto również zwrócić uwagę na pochodzenie jaj spożywanych w codziennej diecie. Jajka dzielą się na tzw. „zerówki” (jaja z chowu ekologicznego), „jedynki” (jajka od kur z wolnego wybiegu), „dwójki” (jajka od kur z chowu ściółkowego) i „trójki” (jajka z hodowli przemysłowej, od kur trzymanych w klatkach – tzw. chów klatkowy). Najlepsze i najwartościowsze są jajka od kur wolno żyjących, których sposób karmienia oraz tryb życia nie są kontrolowane przez człowieka. Żyją one swobodnie i jedzą to, co same znajdą (ziarna, liście, ślimaki, dżdżownice). Warto zatem postawić czasem na jakość, a nie ilość, i zamiast zadawać sobie pytanie, ile jajek dziennie można jeść, zweryfikować najpierw, skąd one pochodzą.

Co sądzisz o tym artykule?
73
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0