Sushi jest zdrowym i pożywnym daniem kuchni azjatyckiej, głównie kojarzonym z Japonią, gdzie przybrało formę i styl doceniany przez smakoszy na całym świecie. Pełne potrzebnych organizmowi składników odżywczych, sushi może być włączone do zbilansowanego sposobu odżywiania nawet przez osoby na diecie redukcyjnej. Poza kilkoma wyjątkami, prawie nikt nie musi dokonywać wyboru między jedzeniem sushi a zdrowiem!

Czy sushi jest zdrowe? Kwestia wartości odżywczych i możliwości włączenia tego dania do zdrowej diety jest wciąż żywym i często poruszanym tematem. Kojarzone z rolkami (maki) pełnymi świeżych, najczęściej surowych ryb oraz precyzyjnie dobranych warzyw, wzrosło do rangi dzieła sztuki na talerzu. Odkąd ekstrawaganckie i zdrowe sushi pojawiło się w krajach świata zachodniego, budzi jednocześnie zachwyt i obawę. Szala jednak przechyla się w stronę stanowiska, że sushi jest zdrowe dzięki obfitości witamin, tłuszczów i minerałów.

Zobacz także: Dieta ryżowa – oczyszcza i odchudza. Zasady, efekty, jadłospis i przepisy

Sushi – zdrowe czy nie? Dylemat o długiej historii

Historia sushi sięga aż II w. n.e., jednak ówczesne danie nie przypominało formą współcześnie lubianego przysmaku. Przede wszystkim sposób robienia tego dania miał przyczyniać się do dłuższego okresu przydatności ryb, jako że nie jedzono ich wówczas na surowo, a dopiero po tym, gdy uległy fermentacji w ryżu. Z biegiem wieków specyficzny, ostro-kwaśny smak tak przygotowanego ryżu został doceniony i zaczęto go przyprawiać octem w zastępstwie długotrwałego procesu fermentacji. Nigiri, najbardziej znan a odmiana sushi , składająca się z uformowanego podłużnie, zaprawionego octem ryżu, przykrytego kawałkiem ryby (najczęściej surowej) została stworzona na początku XIX wieku w mieście Edo (obecnie Tokio) i w ciągu stu lat podbiła serca i żołądki Japończyków w całym kraju. Po restauracji dynastii Meiji, emigrujący do Stanów Zjednoczonych Japończycy przedstawili swoje tradycyjne danie światu zachodniemu – nie bez oporów ze strony Amerykanów, którym danie zawierające surową rybę wydawało się co najmniej ekscentryczne, a nawet niebezpieczne. Do dziś wielu ludzi zastanawia się, czy sushi jest zdrowe.

Czy surowa ryba jest bezpieczna? Sushi a zdrowie

Czy sushi jest zdrowe i czy nie musimy obawiać się spożywania surowej ryby? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, nic więc dziwnego, że wzbudza ono tyle kontrowersji. Zagrożenia płynące ze spożywania większości mięs w surowej postaci są powszechnie znane. Każdy wie, że zjedzenie surowego kurczaka grozi zarażeniem się bakterią Salmonelli, którą niszczą tylko wysokie temperatury. Znane są też historie o pasożytach, takich jak tasiemiec uzbrojony lub włosień, mogących znaleźć się między innymi w surowej wieprzowinie. Jak wygląda pod kątem zdrowia sushi? Przecież nie bez powodu tradycyjnie ryby spożywa się smażone, pieczone lub gotowane. Świadomość istnienia tatara, czyli dania składającego się z surowego mięsa wołowego, sprawia, że mamy jeszcze większe wątpliwości co do tego, czy sushi jest zdrowe .

Zarówno w przypadku tatara, jak i w przypadku ryb jakość produktu ma największe znaczenie. Decydując się na zrobienie sushi, nie należy kupować surowego łososia z hipermarketu, kierując się jedynie jego ceną. Zakupy trzeba zrobić w sprawdzonym sklepie rybnym , w którym można poznać dokładne terminy dostaw, warunki przechowywania i miejsca połowu. Ten ostatni czynnik jest czasami pomijany przez początkujących sushi masterów, ale warto znać generalną zasadę – większości ryb słodkowodnych nie należy jeść surowych. Jeżeli chcemy mieć absolutną pewność, że ryba została odpowiednio dobrana, oczyszczona i przechowywana, a zrobione z niej sushi zdrowe, udajmy się do dobrej, japońskiej restauracji. Pamiętajmy, że dzieci do ok. 6. roku życia i kobiety w ciąży powinny się wystrzegać jedzenia surowych mięs i ryb, nawet ze sprawdzonego źródła.

Zobacz także: Skiba, Norbi i ich autorskie futomaki

Sushi – czy jest zdrowe przy regularnym spożywaniu?

Warto przyjrzeć się wartościom odżywczym, które można znaleźć w przeciętnej porcji dania. Po pierwsze, ryby, szczególnie te tłuste, zawierają bardzo duże ilości zdrowych kwasów omega-3 , które walczą ze stanami zapalnymi i wspomagają układ nerwowy. Osoby z problemami z tarczycą docenią zawartość jodu , który ma bezpośredni wpływ na regulację delikatnej gospodarki hormonalnej człowieka. Sushi jest zdrowe nie tylko dzięki rybom, ale też przez mnogość warzyw wykorzystywanych do jego zrobienia – np. sałata powszechnie dodawana do wielu tzw. maków ma działanie detoksykacyjne oraz zapewnia dużą dawkę witamin A, C i K, koniecznych do produkcji kolagenu. Awokado, określane mianem superfood , dostarcza dobrej jakości tłuszczów, obniża poziom złego cholesterolu LDL, a podwyższa poziom dobrego HDL. Popularne dodatki do sushi, takie jak wasabi czy imbir, posiadają nie tylko wyrazisty smak, ale według badań mają działanie antykarcynogenne. Obojętnie, czy mowa o samym sushi , czy zdrowych dodatkach, odpowiedź jest jedna – zamawiając raz na jakiś czas futomaki lub nigiri, spożywa się prawdziwą kopalnię witamin i minerałów.

Więcej:

Zobacz film: Prawda o sushi. Źródło: Dzień Dobry TVN.

Co sądzisz o tym artykule?
85
9
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0