Materiał promocyjny

Rower crossowy, czy trekkingowy — kluczowe różnice, na które warto zwrócić uwagę 

Rower crossowy, czy trekkingowy — kluczowe różnice, na które warto zwrócić uwagę
Rower crossowy, czy trekkingowy — kluczowe różnice, na które warto zwrócić uwagę
Źródło: Mat. prasowe

Rower crossowy czy trekkingowy — który z nich sprawdzi się lepiej i w jakich warunkach? Rynek jednośladów nieustannie się rozwija, a producenci stale proponują nowe rozwiązania i modernizują te już istniejące. Czasami trudno jednak na pierwszy rzut oka dostrzec różnice dzielące poszczególne typy dwóch kółek. Tak ma się sprawa z modelami crossowymi i modelami trekkingowymi. Oba typy rowerów nadają się do jazdy po asfalcie, ale poradzą sobie też poza ubitym szlakiem. Czym jednak różnią się między sobą? 

Różnice między rowerem crossowym a trekkingowym 

Przede wszystkim inne jest przeznaczenie obu typów rowerów. Jednoślady trekkingowe projektuje się z myślą o długich, często wręcz wielodniowych wyprawach. Docelowa nawierzchnia to przede wszystkim asfalt i inne szlaki ubite i równe. Z kolei rower crossowy to agresywne modele do jazdy po mieście i bezdrożach. 

Odmienne przeznaczenie niejako wymusza inny wygląd ramy. Geometria roweru trekkingowego ma zapewnić maksymalny komfort. Pozycja kolarza jest więc wyprostowana, bez zbędnego obciążania pleców. Nieco drapieżne rowery crossowe mają bardziej sportowy charakter, a sylwetka rowerzysty jest mocniej pochylona ku przodowi, choć nie tak mocno, jak w typowych rowerach górskich do agresywnych zjazdów, czy pokonywania mocno pofałdowanego terenu. 

Jeśli chodzi o opony, to trekkingi wykorzystują ogumienie gładsze i węższe, choć nie aż tak „łyse”, jak rowery szosowe. W ten sposób można zagwarantować wyższy komfort jazdy i większą prędkość przy niewielkich oporach toczenia. Z kolei crossy są w większym stopniu przystosowane do radzenia sobie w trudnym terenie. Opony to zwykle 38-44 mm z wyraźnie zarysowanym bieżnikiem, które bez problemu poradzą sobie w każdych warunkach. 

Rower rekreacyjny na dłuższe czy na krótsze trasy? 

Oczywiście trzeba spojrzeć też na wyposażenie roweru. Powinieneś wybrać rower trekkingowy, jeśli chcesz mieć jednoślad w pełni wyposażony i przygotowany na pokonywanie długich tras. Wiele modeli posiada już fabryczne oświetlenie, bagażnik, nóżkę i błotniki, a nawet jeżeli nie, można je łatwo zamocować, korzystając z licznych punktów montażowych. Modele crossowe (sprawdź ofertę na https://sprint-rowery.pl/rowery-turystyczne-crossowe) z założenia nie mają żadnego (lub niemal żadnego) wyposażenia, choć zawsze można je dokupić. Bogaty wybór niezbędnego ekwipunku dla kolarza znajdziesz w sklepie Sprint-rowery.pl. 

Różnice między rowerem crossowym a trekkingowym
Różnice między rowerem crossowym a trekkingowym
Źródło: Mat. prasowe

Rower trekkingowy czy cross. Podobieństwa 

Wiesz już, czym się różnią rowery trekkingowe od crossowych, ale czy są jakieś punkty styczne tych dwóch typów jednośladów? Otóż jak najbardziej są. Zwykle jeden i drugi typ maszyn korzystają z dobrodziejstwa amortyzatora w widelcu. Nie będą one oczywiście tak komfortowe na pofałdowanym terenie, jak MTB, ponieważ nie jest to full suspension, ale hardtaile i tak znacząco uprzyjemniają jazdę. Skok amortyzatora nie będzie jednak przesadnie duży — zwykle między 50 a 65 mm. Wszystko po to, aby energia generowana przez pedałowanie mogła być efektywnie wykorzystana przez kolarza. 

W zależności od przedziału cenowego producenci montują w crossach i trekkingach hamulce v-brake (najtańsze modele) lub hamulce tarczowe mechaniczne albo hydrauliczne (nieco droższe modele). W porównaniu ze szczękami tarczówki hydrauliczne (ale już niekoniecznie mechaniczne) oferują znacznie wyższą siłę hamowania, co przekłada się na lepszą kontrolę roweru i bezpieczeństwo. Na tym elemencie zdecydowanie nie opłaca się oszczędzać. 

Podobnie prezentuje się materiał wykonania ramy. W obu przypadkach będzie to zwykle lekkie i wytrzymałe aluminium w wersji klasycznej albo hydroformowanej. Zarówno cross, jak i trekking to modele do rekreacyjnej jazdy, nie zaś bicia rekordów. Z tego względu nie używa się tutaj kosztownego włókna węglowego. Rowery trekkingowe będą jednak cięższe z uwagi na montowane do nich sakwy. 

Cross czy trekking. Sprawdź przykładowe modele marki Polygon 

Polygon Heist X7
Polygon Heist X7
Źródło: Mat. prasowe

Jeśli chcesz wybrać rower crossowy, sprawdź Polygon Heist X7. Wyróżnia go aluminiowa rama AL 6 Urban Cross, amortyzator powietrzny Suntour NCX Air i hydrauliczne hamulce tarczowe. Napęd to 11-biegowa kaseta Sunrace CSMX8. Przerzutki Shimano Deore zapewniają płynną zmianę biegów. Alternatywą może być Trek Dual Sport 3 Gen 5 z: 

  • ramą aluminiową (internal brake routing), 
  • napędem Shimano Cues, 
  • hydraulicznymi tarczówkami. 
Polygon Sierra Deluxe
Polygon Sierra Deluxe
Źródło: Mat. prasowe

Z kolei model trekkingowy to Polygon Sierra Deluxe. Rama to aluminiowa AL6 City. Producent zdecydował się na amortyzator SR Suntour Nex, hamulce szczękowe i 7-rzędowy wolnobieg Shimano Tourney. Ciekawym modelem do jazdy rekreacyjnej jest też Trek Verve 3 - względem propozycji Polygon wyróżniają go dwa elementy: 

  • hydrauliczne hamulce tarczowe, 
  • 9-rzędowa kaseta Shimano Linkglide. 

Rower trekkingowy czy crossowy? Sprawdź sklep Sprint-rowery.pl 

Wybierając rower, pamiętaj, aby dopasować go do indywidualnych preferencji. Trekkingi oferują bogatszy osprzęt i spokojniejszą jazdę. Z kolei crossy mają nieco więcej „pazura”. Nie jesteś pewien, który model lepiej sprawdzi się w Twoim przypadku? Sprawdź ofertę sklepu Sprint-rowery.pl Wybieraj spośród jednośladów takich marek, jak Polygon, Trek, Giant, Marin, Orbea, czy Kross. Każdy z tych producentów proponuje nieco inne rozwiązania konstrukcyjne i warto porównać je ze sobą, aby znaleźć idealne rozwiązanie. Sprint-rowery.pl to nie tylko szeroki wachlarz jednośladów (sprawdź na https://sprint-rowery.pl/rowery), ale też gwarancja najniższej ceny i profesjonalne doradztwo sprzedażowe. 

Materiał promocyjny
podziel się:
Tagi:

Pozostałe wiadomości