Kiedy Ole Kirk Christiansen wymyślił swój unikalny system zabawy, nazwał go LEGO - od duńskiego zwrotu „leg godt”, który oznacza „baw się dobrze”. W przeszłości zabawa była kojarzona tylko z dzieciństwem i często uważana za zajęcie, które po prostu wypełnia czas, bez żadnego celu poza odczuwaniem radości i przyjemności. Współczesna psychologia rozwojowa pokazuje natomiast, że zabawa jest sposobem, w jaki dzieci odkrywają świat - od najmłodszych lat i przez całą ich drogę samorozwoju.
Grupa LEGO uważa, że każde dziecko rodzi się z niesamowitymi możliwościami kreatywnego rozwiązywania problemów, ale musimy tak rozwijać tę kreatywność, aby stała się umiejętnością na całe życie.
fot. LEGO
Pobudzanie kreatywności jest w dzisiejszych czasach ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Raport Światowego Forum Ekonomicznego na temat przyszłości zatrudnienia umieszcza kreatywne rozwiązywanie problemów wśród trzech najważniejszych umiejętności, których od 2020 roku będzie oczekiwał rynek pracy. Twórcze zabawy pomagają dzieciom uczyć się jak być innowacyjnym, jak rozwiązywać problemy i myśleć krytycznie, a więc zdolności niezwykle przydatnych w dorosłym życiu/
Zabawa może zatem pomóc rozwijać ważne umiejętności, kluczowe dla ich dobrostanu i przydatne w dorosłym życiu, takie jak kreatywność, zdolność komunikowania się i rozwiązywania problemów. W dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie, kreatywny sposób myślenia pomaga płynnie przejść przez zmieniające się okoliczności i reagować na nie nowymi rozwiązaniami.
fot. LEGO
Zabawa tworzy ludzi
Do czwartego roku życia dzieci uczą się i rozwijają najszybciej. Zabawa pełni fundamentalną rolę w zdobywaniu pierwszych umiejętności poznawczych, społecznych oraz budowaniu poczucia własnej wartości . Układanie z klocków LEGO może przyspieszyć ten rozwój. Oto niektóre z kamieni milowych w rozwoju dziecka:
- Gdy maluchy zaczynają łączyć ze sobą klocki, ćwiczą koordynację ręka-oko, a także dowiadują, w jaki sposób obiekty są ze sobą powiązane;
- Układanie wieży z klocków pomaga dzieciom uczyć się, jak samemu sobie wyznaczać cele. Równocześnie zaczynają też przewidywać rezultaty - jeśli wieża będzie zbyt wysoka może się zawalić;
- Poprzez wymyślanie różnych scenariuszy, dzieci rozwijają swoją kreatywność i wyobraźnię, opowiadanie historii wzbogaca ich język, a interaktywne role z minifigurkami pomagają ćwiczyć umiejętności społeczne.
XXI wiek i umiejętności, jakich jeszcze nie znamy
Jesteśmy świadkami czwartej rewolucji przemysłowej, w której nastąpiły szybkie zmiany społeczne, gospodarcze i technologiczne. Według badań Światowego Forum Ekonomicznego, 65 proc. dzieci rozpoczynających teraz naukę w szkole podstawowej będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją.
Zmiany cywilizacyjne wymagają połączenia tradycyjnych kompetencji opartych na nauce, technologii, inżynierii i matematyce - zwanych STEM (z ang. science, technology, engineering, mathematics) z głębszą inteligencją społeczną i emocjonalną, obejmujących takie umiejętności jak, krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, komunikacja i kreatywność. Przez większość ekonomistów to właśnie one są uznawane za niezbędne czynniki wzrostu.
fot. LEGO
Podczas gdy umiejętności STEM mają wysoki priorytet w szkołach i edukacji akademickiej, wsparcie umiejętności XXI wieku leży głównie na barkach rodziców.
W badaniu, na podstawie którego powstał raport LEGO Play Well, wzięło udział ponad 9 000 rodziców z całego świata. Wymieniali oni umiejętności życiowe, które najbardziej kojarzą im się z przyszłym sukcesem i szczęściem ich dzieci. Najczęstszymi odpowiedziami były: komunikacja, kreatywność i współpraca, zaufanie, rozwiązywanie problemów, krytyczne myślenie, ciekawość, uczenie się na błędach i inteligencja emocjonalna (np. empatia).
Przyszłość zabawy jest płynna
Podobnie jak inne aspekty życia, również sama zabawa bardzo szybko ewoluuje. Na przestrzeni jednego pokolenia sposób, sposób w jaki się bawimy, uległ głębokim przeobrażeniom. Współczesne dzieci urodziły się w społeczności, dla której nowoczesne technologie są codziennością. Stąd także zabawa stała się zupełnie nowym, dynamicznym doświadczeniem, które łączy świat rzeczywisty, cyfrowy i wyobrażony. Ta unikalna mieszanka zyskała nazwę „płynnej zabawy”, ponieważ dzieci poruszają się pomiędzy tymi obszarami z pełną swobodą, przeskakując w naturalny sposób z jednego świata do drugiego.
Biorąc pod uwagę bogate portfolio klocków LEGO, nie dziwi, że Grupa LEGO stawia na innowacje, wymyślając konsekwentnie coraz to nowe sposoby na udoskonalenie zabawy fizycznej, łącząc ją z angażującymi przeżyciami w cyfrowym świecie. Oto kilka przykładów:
LEGO® Hidden Side™ - nowy, ekscytujący sposób na zabawę
LEGO® Hidden Side™ to mrożący krew w żyłach, kreatywny świat duchów, który jest pomostem między zabawą w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Dzieci mogą przeżywać emocjonujące przygody, polując na duchy, budując fizyczne modele LEGO i ożywiając je w rozszerzonej rzeczywistości dzięki bezpłatnej aplikacji. Ukryty świat interaktywnych tajemnic i wyzwań tylko czeka na rozwiązanie. Aplikacja zawiera cyfrową grę, w którą dzieci mogą grać niezależnie od posiadanego zestawu.
LEGO® BOOST Zestaw kreatywny (17101)
Dzięki temu zestawowi „5 w 1“, dzieci od 7-ego roku życia najpierw doświadczają radości z fizycznego budowania modeli z klocków LEGO, a następnie uczą się podstaw kodowania, inżynierii i robotyki. Wystarczy tylko pobrać bezpłatną aplikację. Wiele modeli pozwalających na łączenie z LEGO BOOST (tzw. „BOOSTable”) zostało wprowadzonych do serii LEGO® NINJAGO® i LEGO® Star Wars™.
LEGO® DUPLO® Pociąg parowy (10874)
Bawiąc się pociągiem parowym LEGO DUPLO, małe dzieci mogą nim kierować i wchodzić w interakcje na wiele sposobów. Pięć kolorowych klocków funkcyjnych pozwala wydawać dźwięk klaksonu, włączać i wyłączać światła, tankować, zmieniać kierunek i zatrzymywać pociąg w dowolnym miejscu. Aplikacja LEGO DUPLO zapewnia dzieciom bezpośrednią kontrolę nad pociągiem za pośrednictwem np. tabletu.
Aplikacja LEGO® Life
Bezpłatna aplikacja LEGO Life to bezpieczna platforma dla dzieci, gdzie mogą znaleźć inspiracje, dzielić się swoimi pomysłami, pokazywać zbudowane z klocków LEGO modele, wyszukiwać interaktywne instrukcje budowania i wiele więcej.
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN