Na początku zasady szachów mogą wydawać ci się bardzo skomplikowane, ale dzięki naszemu prostemu poradnikowi łatwo przyswoisz podstawy królewskiej gry.
Więcej:
- Rodzaje papieru i ich zastosowanie
- Sztuki walki dla dzieci – co wybrać i kiedy zacząć?
- Tańce polskie – ile ich jest i jak je rozpoznać?
Szachy – zasady. Informacje podstawowe
- Szachy to gra planszowa, rozgrywana przez dwóch graczy na planszy zwanej szachownicą.
- Gramy bierkami – białymi i czarnymi.
- Każdy gracz rozpoczyna rozgrywkę, mając po 16 bierek (8 figur i 8 pionków), a dokładniej: jednego króla, jednego hetmana, dwie wieże, dwóch gońców, dwa skoczki oraz osiem pionków.
- Grę zawsze rozpoczyna osoba, która porusza się bierkami białymi. Ruch wykonuje się naprzemiennie.
- Ruchem nazywamy przemieszczenie bierki z jednego pola na drugie – wolne.
- Bicie to przemieszczanie się bierki z jednego pola na drugie, ale takie, które jest zajęte przez bierkę przeciwnika (zbitą bierkę usuwamy z szachownicy).
- Żadna bierka, za wyjątkiem skoczka (a także wieży, ale podczas wykonywania roszady), nie może przeskakiwać przez inne bierki.
- Żaden z graczy nie może zrezygnować ze swojego ruchu.
- Celem rozgrywki jest pojmanie króla przeciwnika, tzw. mat.
- Wygrywa gracz, który zamatuje króla lub którego przeciwnik się podda .
Zasady gry w szachy dla dzieci. Kiedy rozgrywka kończy się remisem?
Żaden z grających nie ma już możliwości wygranej (np. gdy obaj gracze mają wyłącznie po królu lub jeden z nich ma tylko króla, a drugi króla i gońca, króla i skoczka lub króla i dwa skoczki).
- Na szachownicy utworzy się tzw. pozycja patowa.
- Jedna z osób grających zaproponuje remis, a druga się zgodzi.
- W rozgrywce trzykrotnie wystąpiła ta sama pozycja.
- Ma miejsce tzw. “wieczny szach” (gracz bez przerwy szachuje Króla przeciwnika, a ten nie może się ukryć).
- Przeciwnik, który znajduje się na posunięciu, potrafi wykazać, że obie strony wykonały 50 ruchów bez bicia bierki lub ruchu pionem (dotyczy wyłącznie partii z zapisem szachowym).
Szachy – zasady gry . Bierki
1. Król
Król jest najważniejszą figurą na całej szachownicy. Celem partii jest przecież pojmanie króla przeciwnika. Wygrywa ten zawodnik, który pierwszy zamatuje króla przeciwnika. Własnego króla należy bronić, a przeciwnika atakować. Król jest jedyną figurą w szachach, której nie można zabić, jest obecny na szachownicy do samego końca partii. Porusza się o jedno pole we wszystkich kierunkach. Król nie może zająć pola, które jest atakowane przez inną bierkę. Król do drugiego króla nie może zbliżyć się na odległość mniejszą niż jedno pole. Co więcej, biały król może zabić czarnego gońca i skoczka, ale nie może pobić czarnej wieży, bo znalazłby się w strefie działania czarnego króla.
2. Hetman
Figura ta porusza się o dowolną ilość pól we wszystkich kierunkach (poziomo, pionowo i po przekątnych). Biały hetman bije gońca, skoczka, wieżę i pionek przeciwnika.
3. Wieża
Porusza się o dowolną ilość pól, zarówno po liniach poziomych, jak i pionowych. Wieża to jedyna figura, która postawiona na dowolnym polu pustej szachownicy, atakuje zawsze taką samą ilość pól. Biała wieża może zabić czarnego gońca lub czarny pionek.
4. Goniec
Porusza się o dowolną ilość pól po liniach ukośnych. Każdy spośród graczy ma do dyspozycji dwa gońce (jeden z nich porusza się tylko po białych polach, drugi po czarnych). Biały goniec może zabić wieżę lub pionek.
5. Skoczek
Skoczek ma dość dziwny sposób poruszania się, niełatwo go zapamiętać. Przesuwa się bowiem “po literze L”, co oznacza, że pokonuje dwa pola poziomo i jedno pionowo lub dwa pola pionowo i jedno poziomo. Skoczek jest jedyną figurą, która może przeskakiwać przez inne bierki. Skoczek może pobić wieżę lub gońca, nie może natomiast pobić żadnego spośród pionków (nie atakuje pól, przez które “przechodzi”).
6. Pionek
Pionek jest jedyną spośród bierek, która porusza się inaczej, niż bije. Jako jedyna bierka nie może również się cofać (porusza się wyłącznie do przodu). Pionek nie jest figurą! Porusza się tylko do przodu o jedno pole. Pionek, który nie wykonał jeszcze ruchu i stoi w pozycji wyjściowej, może przesunąć się od razu o dwa pola. Pionek bije o jedno pole na ukos, również do przodu. Ważnym pojęciem jest także promocja pionka. Pionek, który dochodzi od ostatniej linii (ósmej dla białych, a pierwszej dla czarnych), jest zastąpiony dowolną figurą tego samego koloru (za wyjątkiem króla). Przy przemianie pionka w inną figurę nie ma znaczenia, czy na szachownicy są takie same figury. Oznacza to, że w jednej rozgrywce może pojawić się kilka hetmanów, wież i innych figur tego samego koloru.
Autor: Filip Yak