Kiedy tylko zauważamy przyrost tkanki tłuszczowej, zapala nam się światło ostrzegawcze. Natychmiast zastanawiamy się, jak spalać tłuszcz i stracić na wadze. Ale szkodliwy jest wyłącznie nadmiar tkanki tłuszczowej. Jej określony poziom jest niezbędny do prawidłowej pracy naszego organizmu. Magazynuje energię i chroni przed utratą ciepła.

  • Co to jest tkanka tłuszczowa?
  • Brunatna tkanka tłuszczowa
  • Biała tkanka tłuszczowa
  • Tkanka tłuszczowa wisceralna
  • Tkanka tłuszczona: normy


Zobacz też: Jak zrzucić poświąteczny tłuszczyk?


Tkanka tłuszczowa kojarzy nam się przede wszystkim z mało estetycznymi fałdkami, odłożonymi w okolicach pasa, bioder i ud, co potrafi zniweczyć wiele miesięcy zabiegania o zgrabną sylwetkę. Jednak spełnia w organizmie również inne funkcje. Zawiera komórki układu odpornościowego, nerwowe oraz naczynia krwionośne, zasilające w substancje odżywcze i tlen. To nie wszystko. Zabezpiecza organy wewnętrzne przed urazami. Oprócz tego, że funkcjonuje jako magazyn energetyczny organizmu, aktywnie uczestniczy w metabolizmie.

Brunatna tkanka tłuszczowa

Mówi się o niej, że to „dobra” tkanka tłuszczowa. Mocno unerwiona i unaczyniona. Brunatny kolor pochodzi od obecności wielu naczyń krwionośnych. Najwięcej brunatnej tkanki tłuszczowej organizm posiada po urodzeniu. Gromadzi się nad łopatkami, między piersiami, na szyi. Więcej tej tkanki mają osoby aktywne fizycznie, dlatego dbając o codzienną porcję ruchu, pomagamy w wytwarzaniu brunatnej tkanki tłuszczowej . Niestety z wiekiem i wraz ze zwiększaniem wagi ubywa nam jej, a szkoda, bo w komórkach brunatnej tkanki tłuszczowej specjaliści widzą lek na otyłość. Wszystko ze względu na dużą aktywność metaboliczną oraz zdolność utylizacji „białego” tłuszczu. Wniosek? Nadmiar „złego” tłuszczu można zwalczyć poprzez zwiększanie w organizmie ilości „dobrego” tłuszczu. Brunatna tkanka tłuszczowa pełni istotną rolę w utrzymaniu prawidłowej masy ciała i zapobieganiu cukrzycy. Szybko się spala, dostarcza organizmowi sporo energii. Poza aktywnością fizyczną jej wytwarzanie można stymulować także poprzez ochładzanie organizmu. Dobre efekty przynosi krioterapia, ale również spanie w chłodnych pomieszczeniach czy ekspozycja ciała na działanie zimna.

Zobacz film: 6-minutowy trening z Ewą Chodakowską,  źródło: Dzień Dobry TVN


Biała tkanka tłuszczowa

To ona odpowiedzialna jest za pełne centra fitness i siłownie. Uchodzi za tą „złą”. Komórki, które tworzą białą tkankę tłuszczową , mają większą objętość niż komórki brunatne. Tkanka tłuszczowa u kobiet odkłada się przede wszystkim w udach i pośladkach. Gromadzi się jej więcej niż u mężczyzn, u których kumuluje się głównie w okolicach brzucha i nerek. Odpowiada za magazynowanie energii (podczas gdy brunatna służy do wytwarzania energii) i produkcję wydzielanych do krwi hormonów.


Więcej: Czy diety oczyszczające zatruwają organizm?


Tkanka tłuszczowa wisceralna

To niewidoczny tłuszcz, który stanowi większe zagrożenie dla naszego zdrowia niż biała tkanka tłuszczowa, odkładająca się tuż pod skórą. Gromadzi się wokół narządów wewnętrznych, dlatego nazywa się go tkanką tłuszczową trzewną . Według naukowców nadmiar tej tkanki sprzyja rozwojowi cukrzycy typu 2 i chorób miażdżycowych, ponieważ tkanka tłuszczowa trzewna jest bardziej aktywna metabolicznie niż tkanka podskórna. Zmagazynowane kwasy tłuszczowe „przekazuje” do krążenia wrotnego, co może powodować wiele niekorzystnych dla zdrowia konsekwencji. Podsumowując, jej aktywność może być bezpośrednim zagrożeniem dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Kiedy należy zacząć się obawiać? Tkanka tłuszczowa u mężczyzn zbyt obficie odkładająca się w obwodzie pasa powinna być sygnałem alarmowym. U panów przyrost tkanki tłuszczowej trzewnej i podskórnej jest mniej więcej równomierny. Również umownie nazywany „brzuch piwny” powinien nas zastanowić, gdyż nie zawsze ma on źródło w ilości spożywanego piwa. Może to być sygnał, że zebrało się nieproporcjonalnie sporo wisceralnej tkanki tłuszczowej . Odpowiednio dobrana dieta (z dużą restrykcją w spożyciu węglowodanów) może pomóc w rozwiązaniu problemu. Tkanka tłuszczowa trzewna jest wrażliwa na podejmowane działania treningowe (siłowe i aerobowe) i żywieniowe (odpowiednia dieta).

Tkanka tłuszczowa: normy

Wskaźnik poziomu tłuszczu (%)

Mężczyźni

Wiek

perfekcyjnie

w normie

podwyższony

wysoki

19-24

10,8 - 14,8

14,9 - 18,9

19,0 - 23,2

> 23,3

25-29

12,8 - 16,4

16,5 - 20,2

20,3 - 24,3

> 24,4

30-34

14,5 - 17,9

18,0 - 21,4

21,5 - 25,1

> 25,2

35-39

16,1 - 19,3

19,4 - 22,5

22,6 - 26,0

> 26,1

40-44

17,5 - 20,4

20,5 - 23,5

23,6 - 26,8

> 26,9

45-49

18,6 - 21,4

21,5 - 24,4

24,5 - 27,5

> 27,6

50-54

19,8 - 22,6

22,7 - 25,5

25,6 - 28,6

> 28,7

55-59

20,2 - 23,1

23,2 - 26,1

26,2 - 29,2

> 29,3

+60

20,3 - 23,4

23,5 - 26,6

26,7 - 29,7

> 29,8

Kobiety

Wiek

perfekcyjnie

w normie

podwyższony

wysoki

19-24

18,2 - 22,0

22,1 - 24,9

25,0 - 29,5

> 29,6

25-29

18,9 - 21,9

22,0 - 25,3

25,4 - 29,7

> 29,8

30-34

19,7 - 22,6

22,7 - 26,3

26,4 - 30,4

> 30,5

35-39

21,0 - 23,9

24,0 - 27,6

27,7 - 31,4

> 31,5

40-44

22,6 - 25,5

25,6 - 29,2

29,3 - 32,7

> 32,8

45-49

24,3 - 27,2

27,3 - 30,8

30,9 - 34,0

> 34,1

50-54

26,6 - 29,6

29,7 - 33,0

33,1 - 36,1

> 36,2

55-59

27,4 - 30,6

30,7 - 33,9

34,0 - 37,2

> 37,3

+60

27,6 - 30,9

31,0 - 34,3

34,4 - 37,9

> 38,0

Standardowymi miejsca pomiaru tkanki tłuszczowej to: klatka piersiowa, brzuch, biceps, triceps, biodro, udo i łydka. Tłuszcz mierzy się za pomocą urządzeń elektronicznych lub tzw. fałdomierza. W przypadku braku tych urządzeń, można zmierzyć poziom tkanki tłuszczowej za pomocą suwmiarki czy centymetra krawieckiego.


Zobacz też: Co jeść zimą, żeby czuć się lepiej? Oto dieta mniszki

Co sądzisz o tym artykule?
56
4
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0