Obsługa sprzęgła i zmiana biegów w samochodzie to koszmar wielu przyszłych kierowców. Podczas pierwszych jazd trudno skoordynować ze sobą jedno i drugie. Jednak w interesie kierowcy i jego samochodu jest to, by szybko nauczyć się, jak prawidłowo zmieniać biegi.

Charakterystyczny metaliczny odgłos pojawia się podczas zmiany biegów, kiedy kierowca niedokładnie wciśnie pedał sprzęgła lub zapomni o tym zupełnie. Konsekwencje takiej nieuwagi mogą być później bardzo obciążające dla kieszeni. Płynna zmiana biegów w samochodzie jest jedną z podstawowych umiejętności, którą warto szybko opanować. Dzięki temu jazda będzie szybsza i bezpieczniejsza, pozwoli oszczędzić więcej paliwa i oczywiście mechanizm skrzyni biegów mniej ucierpi.

Jak zmieniać biegi w samochodzie, żeby nie szarpało?

Pewnie wielu kierowcom zdarzyło się widzieć podczas jazdy inne auto poruszające się metodą „na kangura”. Polega ona na krótkich zrywach lub skokach samochodu spowodowanych nieumiejętną obsługą sprzęgła i niewłaściwą zmianą biegów. Efektem jest właśnie przemieszczanie się auta w sposób do złudzenia przypominający kangurze skoki. Jak tego uniknąć? Należy w umiejętny sposób zmieniać biegi w samochodzie, żeby nie szarpało. Przede wszystkim trzeba odpowiednio korzystać ze sprzęgła. Wielu mechaników uważa, że jego niewłaściwe użytkowanie jest najczęstszym powodem usterek w samochodach. Jak to robić dobrze? Podczas zmiany biegów należy pamiętać o wciskaniu pedału sprzęgła do końca. To skuteczna metoda na to, by nie pojawiły się szarpnięcia. W takiej sytuacji sprzęgło działa bardzo efektywnie, a elementy przeniesienia napędu nie są narażone na uszkodzenie. Wśród głosów na różnego rodzaju forach dotyczących prowadzenia auta znajdują się opinie, że możliwa jest zmiana biegów bez wbijania sprzęgła. Rozwiązanie to być może jest efektowne, ale w żadnym stopniu nie ma wpływu na efektywność jazdy i grozi trwałym uszkodzeniem mechanizmu samochodu.

Jak prawidłowo zmieniać biegi?

Warto wiedzieć, że prawidłowa zmiana biegów w aucie i dbanie o sprzęgło mogą pomóc zaoszczędzić od 5000 do 8000 zł. Jak to możliwe? Tyle może kosztować naprawa sprzęgła wraz z dwumasowym kołem zamachowym. Za tę usługę kwoty w warsztatach zaczynają się od 2000 zł, a zastosowanie bardziej skomplikowanych rozwiązań może narazić nieodpowiedzialnego kierowcę na znacznie wyższe koszty. Dlatego tak bardzo istotne jest, by prawidłowo zmieniać biegi w samochodzie. Powinny być one dostosowane do prędkości auta. Utrzymanie właściwej elastyczności silnika ma ogromny wpływ na płynność jazdy. Zmiana biegów powinna więc odbywać się, gdy kierowca zwiększa lub zmniejsza prędkość. Dzięki redukcji biegów można obniżyć prędkość auta bez użycia hamulca.

Do prawidłowej zmiany biegów niezbędne jest właściwie działające sprzęgło. Najpierw należy je wcisnąć, następnie zmienić bieg na wyższy, puścić sprzęgło i zwiększyć prędkość auta poprzez dodanie gazu. Identycznie trzeba postąpić podczas redukcji biegów. Błędem jest jazda na wciśniętym sprzęgle (półsprzęgle). Szybciej się ono wówczas zużywa, zwiększa się spalanie auta, a także powoduje to utratę kontroli nad pojazdem. Należy również pamiętać, że po redukcji biegu nie wolno zbyt szybko zwalniać pedału sprzęgła, by nie powodować szarpania.

Jak zmieniać biegi w dieslu i w automacie?

Oszczędna jazda samochodem polega na dynamicznym przyspieszaniu i płynnej zmianie biegów. By w dieslu efektywnie zmieniać biegi na wyższe, należy robić to najpóźniej przy osiągnięciu 2000 obrotów na minutę. Schodzenie do niższych obrotów może być szkodliwe dla silnika, który najprawdopodobniej będzie wówczas wydawał specyficzny, buczący dźwięk, natomiast efektem jazdy na niskich obrotach może być uszkodzenie koła dwumasowego. Z kolei zmiana biegów w automacie to niebo kierowcy. Chyba żaden nie będzie chciał przesiąść się do auta z manualną skrzynią biegów, gdy pozna zalety jazdy automatem. Takie rozwiązanie jest szczególnie wygodne podczas korków, kiedy nie trzeba ciągle operować drążkiem zmiany biegów. Jaka wiedza na temat zmiany biegów w automacie jest niezbędna? Ta dotycząca symboli określających poszczególne przełożenia. Oto one:

  • P (parking) – tę pozycję należy wybrać na czas parkowania – koła w aucie są zablokowane. Nie wolno ustawiać tego przełożenia podczas jazdy, bo grozi to sporymi kłopotami dla samochodu;
  • N (neutral) – jałowy bieg, kiedy koła nie są napędzane przez silnik, ale mogą się obracać. Tego ustawienia również nie można stosować podczas jazdy;
  • R (reverse) – bieg wsteczny. Tak samo jak w autach ze skrzynią manualną w żadnym wypadku nie wolno włączać go w czasie jazdy, nawet jeśli pojazd już tylko powoli się toczy;
  • D (drive) – jazda do przodu. Skrzynia automatycznie zmienia wówczas przełożenia w zależności od prędkości i obciążenia silnika. Przed przestawieniem dźwigni w pozycję „D” należy wcisnąć hamulec.

Zobacz film: Nauka jazdy Julii Kamińskiej. Źródło: Dzień Dobry TVN. 

Co sądzisz o tym artykule?
82
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0