Diety i odchudzanie

Naturalne sposoby na płaski brzuch. Bez ćwiczeń

Nieodpowiednio zbilansowana dieta bogata m.in. w żywność wysoko przetworzoną, tłuszcze trans, białą, rafinowaną mąkę, cukier, potrawy smażone i ciężkostrawne, alkohol oraz brak ruchu prowadzą do odkładania się tłuszczu m.in. w okolicach brzucha. Problemy trawienne (objawiające się m.in. wzdęciami i gazami) są również jednym z powodów wzdętego, nabrzmiałego brzucha. Do Dzień Dobry TVN zaprosiliśmy propagatorów zdrowego stylu życia Karolinę i Macieja Szaciłłów, aby powiedzieli, jakie są naturalne sposoby na płaski brzuch.

Jeśli marzysz o płaskim brzuchu, a do tej pory zaniedbywałeś ćwiczenia i jadłeś niezdrowo, czas wprowadzić kilka zmian do swojego trybu życia.

>>> Zobacz także:

Jakich zasad należy przestrzegać, aby cieszyć zdrowiem i płaskim brzuchem?

Nie pij przed, po i w trakcie posiłku - picie bezpośrednio przed, w trakcie lub po posiłku rozrzedza soki trawienne (lub korzystając z terminologii medycyny wschodu gasi tzw. agni, czyli ogień trawienny). Najlepiej jest więc zachować minimum 30 minut odstępu między posiłkiem a napojami.

Nie jedz owoców bezpośrednio przed lub po posiłku - jedzenie owoców bezpośrednio przed lub po posiłku może prowadzić do problemów trawiennych. Masz ochotę na miseczkę truskawek? Optymalnie zjedz ją w porze drugiego śniadania lub minimum godzinę po głównym posiłku. Bardzo ważne jest również jedzenie owoców do południa (a nie np. wieczorem). Dlaczego? Tak się składa, że o tej porze dnia nasza wątroba najlepiej metabolizuje cukier. Tej zasady przestrzega się zarówno w medycynie wschodu, jak i we współczesnej dietetyce. Owoce mogą być lekkim drugim śniadaniem lub zdrową przedpołudniową przekąską. Warto dodać, że owoce zjedzone wieczorem często są przyczyną gazów i wzdęć.

Jedz 3 posiłki w ciągu dnia - posiłki jadasz najczęściej nieregularnie? Ustalenie rytmu dnia jest szczególnie ważne w trakcie powrotu do równowagi. Śniadanie najlepiej jeść między 7.00 a 9.00, obiad w godzinach południowych (od 12.00 do 14.00). Jest to najważniejszy posiłek dnia. Dlaczego? To właśnie w południe masz najwyższy ogień trawienny. Kolację optymalnie powinieneś zjeść przed zachodem słońca. Wiemy, że w dzisiejszych czasach może to być ciężkie do zrealizowania. Dlatego do kolacji zasiądź najlepiej między godziną 17.00 a 18.00 i najpóźniej trzy godziny przed położeniem się spać. Kolacja powinna być najlżejsza (optymalnie gotowane na parze warzywa lub zupy). Jeśli w ciągu dnia jesteś głodny, możesz sięgnąć po zdrową przekąskę, np. garść namoczonych i optymalnie obranych ze skórki migdałów lub do południa (w porze drugiego śniadania) – po owoce.

Dbaj o odpowiednią ilość błonnika w diecie - odpowiada on za prawidłowe funkcjonowanie naszego układu pokarmowego i wspiera florę jelitową. Reguluje perystaltykę jelit. Błonnik wychwytuje też i przyśpiesza usuwanie z organizmu tłuszczów. Gdzie go znajdziemy? Między innymi w siemieniu lnianym, ale też płatkach i otrębach owsianych. Owoce, warzywa i pełne ziarna zawierają również spore ilości błonnika. Jednak przeciwwskazaniem do diety wysokobłonnikowej są przewlekłe zapalenia układu trawiennego, przewlekłe biegunki, niedobory witamin (ze względu na kwas fitynowy, który może zaburzać wchłanianie witamin, wapnia, cynku, żelaza). Zbyt duże ilości błonnika pokarmowego zmniejszają wchłanianie tłuszczów. Ma to z kolei wpływ na wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (witaminy A, D, E i K). Dlatego warto skonsultować ze specjalistą ilości i jakości błonnika w naszej diecie.

Warzywa spożywaj zarówno na surowo, jak i gotowane - zdaniem medycyny wschodu jedzenie ciepłych posiłków pomaga nam pobudzić trawienie. Optymalnie zbilansowany posiłek (np. lunch) powinien zawierać 25 proc. warzyw gotowanych (lub parowanych), 25 proc. warzyw surowych (w tym sporo zielono-listnych), 25 proc. ziaren (kasz jak gryczana, orkiszowa czy brązowy ryż, zawierających węglowodany złożone) i 25 proc. białka (optymalnie pochodzenia roślinnego, np. ze strączków).

Naturalne sposoby na spalanie tłuszczu

Woda z miodem i sokiem z cytryny - w ten sposób możesz zaczynać każdy dzień. Szklanka ciepłej (ale nie gorącej) wody z 1-2 łyżeczkami naturalnego miodu i 2 łyżeczkami soku z cytryny wypita o poranku pomaga spalić tłuszcz. Jest szczególnie skuteczna w spalaniu tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha.

Woda z czosnkiem i cytryną - to sposób dla „odważnych” (ze względu na smak i intensywny, mało przyjemny zapach czosnku po spożyciu). Czosnek silnie rozgrzewa nasz organizm, zwiera substancje, które stanowią naturalną przeszkodę dla odkładającego się tłuszczu. Jak radzi konsultant ajurwedyjski Przemek Wardejn, aby zredukować kilogramy (również w okolicy brzucha) pij przez 3 miesiące (2 razy dziennie) napój powstały ze zmieszania połowy szklanki letniej wody, soku z połowy cytryny i 2 zmiażdżonych oraz posiekanych ząbków czosnku. Uwaga: cierpisz na dolegliwości związane z wątrobą lub masz problemy z krzepliwością krwi (czosnek rozrzedza krew)? Powinieneś unikać czosnku w swojej diecie.

Herbatka imbirowa - prosty, smaczny i skuteczny sposób na płaski brzuch. Zagotuj kawałek imbiru wielkości kciuka pokrojony w plasterki w 500 ml wody. Gotuj około 10 minut. Pij 2 filiżanki dziennie między posiłkami. Imbir, zdaniem najstarszej nauki o zdrowiu, jest jednym z najlepszych środków poprawiających trawienie. Zwiększa termogenezę poposiłkową (produkcję ciepła w organizmie) i przez to przyczynia się do spalania tkanki tłuszczowej (m.in. w okolicach brzucha). Przeciwwskazaniem do stosowania imbiru są choroby zapalne skóry, krwawienia i wrzody. Nie powinno się jednocześnie stosować imbiru i leków rozrzedzających krew (m.in. aspiryny).

Ostra papryka (chili, pieprz cayenne, jalapeno, habanero itp.) - wspomaga nasz organizm w procesie usuwania toksyn, ale również w spalaniu tkanki tłuszczowej (poprzez wzrost tzw. termogenezy poposiłkowej). Badanie opisane w „Journal of Medical Investigation” wykazały, że kapsaicyna, czyli substancja czynna zawarta w papryce (i nadająca jej ostry smak), stymuluje organizm do spalania tkanki tłuszczowej. Tutaj jednak ważna uwaga. Jeśli jest ci nieustannie ciepło i masz tendencję do nadkwasoty, zgagi, wrzodów, nieżytu jelit, żołądka, stany zapalne układu pokarmowego, nie powinieneś stosować chili.

Kapalabhati - oczyszczająca technika hatha jogi

Kapalabhati - ta technika nie tylko rozgrzewa, ale poprawia trawienie, przyśpiesza metabolizm, wspomaga odchudzanie i wzmacnia mięśnie brzucha. Jak czytamy w „Pranajama. Dynamika oddechu” Andre van Lysebeth:

(…) Kapalabhati zapewnia doskonałą kontrolę wszystkich mięśni pasa brzusznego, a w szczególności mięśni prostych, które zyskują zarówno na sile, jak i na giętkości, co jest bardzo ważne dla muskulatury brzucha. Ponadto praca pasa brzusznego usuwa warstwę tłuszczu odkładającego się na ścianie brzusznej. Dzięki utlenianiu spowodowanemu regularną praktyką kapalabhati oraz innych ćwiczeń pranajamicznych, zaczynają znikać niepożądane tkanki (cellulitis, nadmiar tłuszczu) (…).

Kapalabhati w sanskrycie oznacza dosłownie „lśniąca czaszka”. Dlaczego? Poprzez energiczne wdechy i wydech technika wspaniale dotlenia, poprawia ukrwienie mózgu i podnosi poziom energii. Na dodatek zwiększa koncentrację i poprawia pamięć. Wspaniale przenosi umysł do chwili obecnej.

Jak praktykować Kapalabhati? Usiądź w siadzie skrzyżnym w przewietrzonym pokoju (z uchylonym oknem, jeśli nie jest zbyt zimno). Następnie zamknij oczy. Wyprostuj kręgosłup i „otwórz” klatkę piersiową. Ręce połóż na kolanach. W trakcie ćwiczenia nie forsuj oddechu (uszy nie powinny się zatykać). Teraz weź wdech nosem. Zrób energiczny wydech i jednocześnie przyciągnij pępek do kręgosłupa. Zrób trzy serie (po 40 dynamicznych oddechów w serii). W tym ćwiczeniu wydech jest kontrolowany, a wdech dzieje się samoistnie (odwrotnie do normalnego oddechu). Na początku nie przyśpieszaj z oddechem. Kiedy nabierzesz wprawy, możesz zwiększyć tempo oddechów.

Kapalabhati nie powinny praktykować osoby zmagające się infekcją płucną. Natomiast ktoś, kto ma problemy z układem sercowo-naczyniowym, powinien wykonywać to ćwiczenie bardzo uważnie i najlepiej po konsultacji z lekarzem prowadzącym.

Co sądzisz o tym artykule?
83
8
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
1
07.06.2019
Karo
OPTYMALNIE