Diety i odchudzanie

Jestem szczupły, ale mam brzuszek. Czy można być otyłym bez nadwagi?

Otyłość brzuszna występuje u mężczyzn, kobiet i dzieci. Może mieć różne przyczyny, wliczając w to nadużywanie alkoholu, brak aktywności fizycznej czy zaburzenia hormonalne. Z otyłością brzuszną można walczyć za pomocą zdrowej diety i ćwiczeń.

  • Otyłość brzuszna – co to jest? Ogólna charakterystyka
  • Rodzaje otyłości brzusznej i jej przyczyny
  • Konsekwencje otyłości brzusznej. Co grozi osobom z otyłością brzuszną?
  • Jak walczyć z otyłością brzuszną? Leczenie, dieta, ćwiczenia


Zobacz też: Efekt jo-jo. Jak sobie z nim radzić?


Aby otyłość brzuszna mogła przejść do przeszłości, ważne jest spożywanie odpowiednio zbilansowanych posiłków, co około 3–4 godziny. Ważna jest też aktywność fizyczna (zarówno ćwiczenia aerobowe i siłowe) i relaks.

Otyłość brzuszna – co to jest? Ogólna charakterystyka

Problem otyłości rośnie z roku na rok, nie bez przyczyny uznano ją za chorobę cywilizacyjną. Około 30% osób z nadwagą zmaga się z otyłością brzuszną, nazywaną też centralną, trzewną lub otyłością typu jabłko. Jest ona bardzo niebezpieczna dla zdrowia. Wyróżnia ją tkanka tłuszczowa zalegająca w okolicy brzusznej, która z czasem zaczyna mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Otyłość brzuszna zdecydowanie częściej występuje u mężczyzn niż u kobiet. O otyłość brzusznej u kobiet świadczy obwód pasa przekraczający 88 cm, z kolei u mężczyzn powyżej 94 cm. Mniej istotny w diagnozowaniu otyłości brzusznej jest wskaźnik BMI, który oblicza się, uwzględniając masę ciała i wzrost.


Więcej: Zaburzenia hormonalne a tycie. Co robić, kiedy nie możesz schudnąć?


Problem otyłości typu jabłko dotyka nie tylko dorosłych. Otyłość brzuszna coraz częściej diagnozowana jest także u dzieci . Siedzenie przez większość dnia za szkolną ławą, niska aktywność fizyczna, spożywanie przetworzonych pokarmów sprawiają, że otyłość centralna dotyka coraz większą grupę nieletnich.

Rodzaje otyłości brzusznej i jej przyczyny

Przyczyn otyłości brzusznej jest naprawdę wiele. Co ważne, nie zawsze problem ten jest efektem spożywania kalorycznych posiłków. Etiologia tego schorzenia ma bardziej złożony charakter. Umowne wyodrębnienie kilku rodzajów otyłości brzusznej jest możliwe za sprawą wyszczególnienia czynników odpowiedzialnych za pojawienie się otyłości typu jabłko.

Do otyłości brzusznej może prowadzić nadmierne spożywanie alkoholu . Napoje wysokoprocentowe są źródłem pustych kalorii. Mają też negatywny wpływ na proces trawienia. Dość często można obserwować otyłość brzuszną po ciąży .

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że przyczyną otyłości trzewnej może być stres, który intensyfikuje wydzielanie kortyzolu – hormonu mającego negatywny wpływ na metabolizm. Co więcej, kortyzol hamuje lipolizę i tym samym znacząco utrudnia pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Sytuacje stresowe przyczyniają się również do nadprodukcji noradrenaliny, która zwiększa apetyt na węglowodany.


Więcej: Brzuch tarczycowy. Co to jest? Jak z nim walczyć?


Naukowcy zajmują się też badaniem związku między otyłością brzuszną a hormonami . Do tworzenia się otyłości brzusznej dochodzi między innymi w okresie menopauzy u kobiet, kiedy zanika produkcja hormonów żeńskich i pobudzone zostaje wydzielanie hormonów męskich. U mężczyzn otyłość trzewna jest efektem malejącego, wraz z wiekiem, poziomu testosteronu. Do otyłości brzusznej mogą prowadzić niektóre leki , są to przede wszystkim sterydy zalecane pacjentom zmagającym się z astmą czy chorobami reumatycznymi.

Masz problem z nadwagą lub otyłością?

Zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

U sporej grupy osób otyłość brzuszna jest efektem nieprawidłowego odżywiania się. Jedzenie sporej ilości słodyczy, przetworzonego jedzenia, przekąsek będących bogatym źródłem soli prowadzi do znacznego zwiększenia obwodu pasa.

Konsekwencje otyłości brzusznej. Co grozi osobom z otyłością brzuszną?

Otyłość brzuszna wpływa negatywnie na komfort życia. Sprawia, że poruszanie się jest męczące. Ma ona wpływ na pojawienie się wad postawy. Osoby z otyłością brzuszną nie akceptują swojego wyglądu i do tego spotykają się z negatywnym odbiorem ze strony społeczeństwa. Poza problemami emocjonalnymi otyłość typu jabłko z czasem może doprowadzić do cukrzycy i nadciśnienia tętniczego. Zwiększa ona ryzyko wystąpienia zawału serca, udaru mózgu, nowotworu jelita grubego, trzustki i prostaty.

Jak walczyć z otyłością brzuszną? Leczenie, dieta, ćwiczenia

Z uwagi na negatywne skutki otyłości brzusznej niezbędne jest podjęcie działań mających na celu likwidację nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej, która zalega w centralnej części ciała. Najlepsze efekty daje połączenie odpowiedniej diety i aktywności fizycznej

Otyłość brzuszna wymaga zastosowania właściwie zbilansowanej diety , bogatej w węglowodany złożone (ich źródłem jest np. pieczywo pełnoziarniste) i wysokowartościowe białko (np. z mięsa drobiowego i jaj). W jadłospisie osoby chcącej pozbyć się otyłości brzusznej nie może zabraknąć owoców i warzyw, będących źródłem witamin i składników mineralnych. Z diety redukcyjnej nie trzeba wykreślać ryb, nawet tych tłustych. Są one bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu.

Jak jeszcze można pozbyć się otyłości brzusznej? Jak już wspomniano, ważnym elementem walki z otyłością brzuszną są ćwiczenia fizyczne, najlepiej 4 razy w tygodniu przez 30–60 minut. Skutecznym sposobem na redukcję masy ciała są wielokilometrowe spacery (min. 10 tys. kroków na dzień), jogging, jazda na rowerze i pływanie. Z czasem do treningu aerobowego można dołączyć trening siłowy, który wzmacnia mięśnie.

Dieta i wysiłek fizyczny będą nieskuteczne, jeśli w życiu ciągle będzie gościł stres. W utracie centymetrów z okolic talii pomaga relaks i spora dawka snu.


Więcej:

Co sądzisz o tym artykule?
75
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
1
22.06.2019
Renia
Jestem cukrzykiem typu 1 i podaje sobie insulinę 4 razy dziennie. Przyjmuje lek na niedoczynność tarczycy i na nadciśnienie . Dwa lata temu schudłam z 75 kg na 70 kg. Ale obwód pasa nie zmniejszył się. Wysmukliła się moja sylwetka. Dalej trenuję ,prowadzę plan żywieniowy i nic nie ubywa w talii. Czego mi trzeba ? Sama nie wiem.