Dziecko

Co zrobić, kiedy dziecko nie zaczyna mówić?

Rodzice obserwują rozwój swoich dzieci z wielką radością. Co zrobić, gdy dziecko nie chce zacząć mówić? W studiu Dzień Dobry TVN porozmawialiśmy o tym z Marceliną Przeździęk, neurologopedą.

  • Rozwój mowy - kwestia indywidualna
  • Dużo ruchu i dźwięku
  • Głużenie i gaworzenie
  • Rozwój mowy po 1. i 2. roku życia
  • Co powinno zaniepokoić rodziców
  • Jak stymulować dziecko do mówienia

Rozwój mowy - kwestia indywidualna

Rodzice powinni pamiętać, że rozwój dziecka, a więc to, kiedy dziecko zaczyna siadać, chodzić czy kiedy dziecko zaczyna mówić, jest sprawą bardzo indywidualną. Rozwój mowy u dziecka zaczyna się od pierwszych chwil życia i trwa mniej więcej do 7. Roku życia, a więc do czasu rozpoczęcia edukacji szkolnej.

Kiedy dziecko rozwija się prawidłowo wyróżniamy kilka etapów rozwoju mowy.

>>> Zobacz też: Pierwsza zabawka malucha. Na co zwracać uwagę?

Dużo ruchu i dużo dźwięku

Pierwszym etapem jest wokalizacja, która zaczyna się jeszcze na długo przed szóstym miesiącem życia. W pierwszym półroczu dziecko reaguje na mimikę na twarz osoby dorosłej, szuka źródła dźwięku.

>>> Zobacz też: Co to znaczy, że dziecko jest źle wychowane?

Głużenie i gaworzenie

W okolicach 1-3 miesiąca życia dzieci zaczynają głużyć, czyli wydawać z siebie pierwsze dźwięki. Są to odruchy bezwarunkowe, przypadkowe dźwięki gardłowe, tylnojęzykowe. Kiedy niemowlę odczuwa komfort dużo się rusza i wydaje z siebie dźwięki.

Następnym etapem jest gaworzenie. Są to dźwięki, które maluszek wypowiada świadomie. Między 6 a 12 miesiącem następuje intensywny rozwój mowy – dzieckopodejmuje dialog z rodzicem. Okres melodii kończy się, kiedy niemowlę wypowiada pierwsze słowa: mama, tata, baba.

Rozwój mowy dziecka po 1.  i 2. roku życia

Po pierwszym roku życia słownictwo dziecka poszerza się. Roczniak tworzy własne słowa, pojawia się onomatopeja, pokazuje palcem, co chce, reaguje na swoje imię.

Dwulatek wypowiada coraz więcej pojedynczych słów. Często je zniekształca, wymawia tylko pierwszą sylabę lub końcówkę słowa np. ampa (lampa). Reaguje na polecenia i stara się odpowiadać na pytania. Między drugim, a trzecim rokiem życia dziecko wypowiada pierwsze dwuwyrazowe zdania. Używa ok. 800–1500 słów, ale wiele z nich nie brzmi jeszcze tak, jak powinno. Może mylić słowa o podobnym brzmieniu, np. kok i kot.

>>> Zobacz też: Ile kosztuje przedszkole? Przedszkola publiczne i prywatne - rekrutacja.

Co powinno zaniepokoić rodziców?

Jednak neurologopeda zwróciła uwagę, że specjaliści wyróżniają kilka sytuacji w rozwoju mowy u dziecka, które powinny zaniepokoić rodziców.

  • Pierwsza czerwona lampka powinna zapalić się u rodziców wtedy, kiedy dziecko w okolicach 6. Miesiąca życia nie zaczyna gaworzyć i tworzyć sylab.
  • Kolejny punkt zapalny pojawia się w okolicach pierwszego roku życia, kiedy maluch nie reaguje na swoje imię.
  • Jeśli około drugiego roku życia dziecko mówi kilka wyrazów np. tylko 10, to wówczas logopedzi mogą stwierdzić, że rozwój dziecka jest opóźniony.

Pani Marcelina dodała, że u większości dzieci takie opóźnienie da się nadrobić w ciągu pół roku. Jeśli jednak opóźniony rozwój mowy zostanie zbagatelizowany, to w późniejszym etapie rozwoju dziecka, może się to przełożyć na problemy z czytaniem i pisaniem oraz gorszą pamięć słowną.

Jak stymulować dziecko do mówienia?

Doskonałą stymulacja dzieci do mówienia jest interakcja z rodzicami poprzez zabawę, czytanie książek, uczenie się wierszyków i piosenek.

>>> Zobacz też: Czy istnieje coś takiego jak "umysł humanistyczny' lub "ścisły"?

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksie? Radzi Alicja Długołęcka.

Co sądzisz o tym artykule?
1
1
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
1
26.03.2019
Anna
W pierwszym roku życia idziemy do psychologa a nie logopedy!!!