Bagażnik rowerowy na hak to najlepsza opcja do transportu wielu rowerów w przypadku wysokich aut, w których montaż bagażnika na dachu jest utrudniony. Oczywiście auto musi być wyposażone w hak holowniczy.

Bagażnik rowerowy powinien być prosty w montażu, umożliwiać stabilny przewóz wielu rowerów jednocześnie, nie zniszczyć elementów samochodu ani przewożonych jednośladów oraz powinien być wykonany z trwałych materiałów – tak, by nie powodować zagrożenia na drodze.

Bagażnik rowerowy na hak – montaż

Bagażniki rowerowe na hak wiodących producentów są łatwe w instalacji i użyciu. Najbardziej popularne bagażniki rowerowe na hak przewożą 4 rowery . Nie wymagają zastosowania bagażnika bazowego. Jaki bagażnik rowerowy na hak wybrać? Możemy wybierać pomiędzy platformą, na której rowery są stabilnie ustawione na szynach a wieszakiem, na którym przewożone rowery przymocowane są pasami i uchwytami. Obie formy bagażników rowerowych na hak instaluje się na kuli haka holowniczego w prosty, intuicyjny sposób. Które rozwiązanie jest bardziej rekomendowane? Przewóz rowerów na platformie jest bardziej stabilny, ale potrafi generować dodatkowe utrudnienia związane z przepisami o ruchu drogowym.

Bagażnik rowerowy na hak – przepisy

Od kilku lat istnieje możliwość wydania trzeciej tablicy rejestracyjnej dla użytkownika bagażnika rowerowego na hak . Trzeba wnioskować o nią do wydziału komunikacji. Tablica oczywiście będzie nosić te same numery, które widnieją na tablicach samochodu. W konstrukcji bagażnika jest miejsce przeznaczone specjalnie na montaż tablicy. Jeszcze przed rokiem 2016 nie można było otrzymać tablicy z przeznaczeniem na bagażnik. Przepisy, które weszły w życie w roku 2017 mówią, że bagażniki rowerowe na hak muszą posiadać oświetlone miejsce na tablicę rejestracyjną, światła awaryjne, pozycyjne, kierunkowskazy, światła hamowania, lampy przeciwmgielne oraz światła cofania. Przez dłuższy czas większość bagażników dostępnych w Polsce nie miała odpowiedniej wtyczki obsługującej tak zaawansowane wymogi. Dziś też, decydując się na zakup, warto sprawdzić, czy bagażnik ma 13-, a nie 7-pinową wtyczkę, która może sprawić, że otrzymamy mandat za niezgodną z przepisami jazdę.

Zobacz film: Autonomiczne samochody. Źródło: Dzień Dobry TVN

Bagażnik rowerowy na hak – zalety i wady

Plusy bagażników rowerowych na hak holowniczy to:

· dzięki bagażnikowi rowerowemu na hak można przewozić 2, 3 lub 4 rowery,

· rowery ustawia się w rynienkach lub na platformie z mocowaniami do kół,

· montaż bagażnika rowerowego na haku trwa od kilkunastu sekund do 3 minut,

· rowery są bezpieczne,

· przewóz rowerów na bagażniku na hak powoduje niewielkie opory powietrza,

· brak wpływu na rozwijaną prędkość,

· brak wpływu na spalanie,

· funkcja odchylania uchwytu zapewnia dostęp do bagażnika auta bez wypinania rowerów,

· uchwyty pokryte są gumową powłoką zabezpieczającą ramy roweru, a zamki zabezpieczają bagażnik na haku oraz same rowery.

Minusy bagażników rowerowych na hak holowniczy:

· wysoka cena (od 400 złotych do 2500 złotych),

· nadają się wyłącznie do aut z hakiem,

· spory ciężar,

· należy uważać podczas parkowania tyłem.

Bagażnik rowerowy na hak – wieszak

To najczęściej wygodne, lekkie, szybko demontowalne uchwyty do przewożenia kilku rowerów (średnie obciążenie w takim przypadku to 45–50 kilogramów). Kiedy już przytwierdzimy wieszak do haka, musimy liczyć się z tym, że nie ma w nim opcji odchylania, więc otworzenie klapy bagażnika będzie niemożliwe. Wiodący producenci tego rodzaju bagażników rowerowych umożliwiają ich zamykanie i zabezpieczanie tylko przy użyciu jednego kluczyka. W zestawach wieszakowych najczęściej nie montuje się listew świetlnych, nie ma też miejsca na tablice rejestracyjne, więc musimy pamiętać, by rowery zamontować na tyle wysoko, żeby nie zasłaniały oświetlenia samochodu ani znaków rejestracyjnych . Cena tego rodzaju zestawów wynosi od 200 do 450 złotych.

Bagażnik rowerowy – co z hakiem?

Kiedy rozważamy montaż bagażnika rowerowego na hak , musimy oczywiście znać właściwości zamontowanego w naszym aucie haka. Trzeba wziąć pod uwagę nacisk na kulę haka, a także jego uciąg. W normie są haki, które mają do 100 kg nacisku pionowego (co oznacza możliwość przewozu 4–5 rowerów). Możemy wybierać spośród haków z przykręcaną kulą (używa się do tego odpowiedniego klucza), kulą wypinaną półautomatycznie (demontaż kuli za pomocą dźwigni) lub kulą z zamkiem zamykanym na klucz. Do montowanie platform na rowery specjaliści szczególnie polecają ten ostatni rodzaj haków, ponieważ bez klucza bardzo trudno je odpiąć, co skutecznie zniechęca do kradzieży.

Co sądzisz o tym artykule?
84
10
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0