Wśród kierowców, zwłaszcza starszej daty, panuje przekonanie, że wraz z upływem lat silnik samochodu powinien pracować na coraz gęstszym oleju, a w ostatniej fazie życia silnika, powinno stosować się olej mineralny. Obecnie uważa się jednak, że należy odchodzić od stosowania oleju mineralnego na rzecz syntetycznego na każdym etapie eksploatacji pojazdu.
Olej mineralny – do jakiego typu pojazdów?
Obecnie oleje mineralne stosuje się najczęściej w samochodach ciężarowych. Ich użycie w pojazdach osobowych jest podważane przez ekspertów. Oleje mineralne cechują się najmniejszą odpornością na wysokie temperatury i najsłabszymi właściwościami przy dużych mrozach. Podczas spalania oleje mineralne emitują tlenek i dwutlenek węgla. Z drugiej strony jest to olej najtańszy , który dobrze sprawdza się w starszych autach, gdzie zużycie oleju sięga nawet do 2 litrów na tysiąc kilometrów. W związku z potrzebą częstego dolewania najlepiej sięgnąć po produkt najtańszy. A litr oleju mineralnego można kupić już za 12–15 zł.
Olej mineralny warto więc stosować jedynie w bardzo wysłużonych samochodach , ponieważ jest tańszy, a także zabezpiecza silnik przed wypłukaniem nagarów, powstawaniem wycieków i spadkiem ciśnienia w silniku. Inną zaletą jest dobra „współpraca” tego rodzaju oleju z elastomerami wykorzystywanymi do uszczelniania silników. Ten element ma największy wpływ na ograniczanie wycieków w starszych jednostkach.
Jak powstaje olej mineralny?
Olej mineralny powstaje z przeróbki ropy naftowej i jest to mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny. W nomenklaturze fachowej posiada różne nazwy : mineral oil , izoparafina, olej parafinowy, parafina lub cerezyna. Olej mineralny jest pozbawiony zapachu, smaku i koloru. Stosuje się go głównie jako smar silnikowy. W procesie rafinacji powstaje mineralna baza oleju. Jest ona uzupełniana o różnego rodzaju dodatki, pozytywnie wpływające na pracę silnika:
· detergenty i dyspergatory – ich zadanie polega na przeciwdziałaniu powstawania i odkładania się osadów w silniku,
· inhibitory utleniania i inhibitory korozji – zapobiegają korozji silnika i zbyt szybkiemu zużywaniu się jego części,
· modyfikatory lepkości – wpływają na ustabilizowanie lepkości oleju w różnych temperaturach,
· depresatory – obniżają temperaturę używanego oleju, a tym samym zwiększają jego zdolności do smarowania w niższych temperaturach.
Obecnie oleje mineralne są stosowane rzadko. Wynika to z tego, że oleje syntetyczne są lepsze dla silnika w tzw. sytuacjach krytycznych, czyli na przykład rozruchu silnika czy pracy w wysokich temperaturach. Oleje syntetyczne zapewniają lepszą płynność, w związku z tym w zimnych temperaturach lepiej docierają do wszystkich zakamarków silnika.
Oleje mineralne zaleca się do stosowania w starszych modelach, o dużym przebiegu, a także w pojazdach, w których występuje spalanie oleju – czyli mówiąc popularnie, kiedy silnik „bierze” zbyt dużo oleju. Wynika to z tego, że olej mineralny jest tańszy, w związku z czym koszt jego uzupełnienia jest niższy.
Olej mineralny – jaki stosować?
Najczęściej na rynku występują oleje mineralne o oznaczeniu 15W-40 , 20W-40 oraz 15W-50 . Indeks z wpisaną literą „W” określa lepkość oleju w niskich temperaturach, natomiast druga liczba wskazuje na lepkość w wysokich temperaturach. Niższa lepkość oleju mineralnego oznacza mniejszy opór oleju, czyli mniejsze ubytki mocy silnika. Z drugiej strony wyższa lepkość lepiej zabezpiecza silnik przed zużyciem. Poziom lepkości oleju musi stanowić kompromis między tymi dwoma czynnikami.
Normy dla silników benzynowych i dla silników diesla nieco się różnią, ale dostępne oleje najczęściej spełniają oba wymagania. Dlatego rzadko zdarzają się oleje przeznaczone specjalnie do jednego rodzaju silnika. Dużo większe różnice w przeznaczeniu oleju dotyczą określonej budowy silnika i osprzętu . Różne rodzaje oleju wynikają z zastosowanych filtrów cząstek stałych, katalizatorów trójfazowych i systemów wtrysku.
W sytuacji zakupu starszego samochodu , zwłaszcza kiedy nie wiadomo, jaki stosowany był w nim wcześniej olej, najlepiej zastosować olej mineralny, w przeciwnym wypadku może dojść do wypłukania nagarów, a w konsekwencji do wycieków i zmniejszenia ciśnienia w silniku.
Zobacz film: Tom Hanks dumnym posiadaczem Malucha
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN