Koszty utrzymania samochodu zależne są w znacznej mierze od tego, czy jest to samochód nowy czy używany. W tym pierwszym przypadku przede wszystkim unikamy na pewien czas wydatków związanych z przeglądami technicznymi. Gdy kupujemy nowy samochód, nie musimy zabierać go na przegląd aż przez trzy lata. Po tym okresie mamy kolejne dwa lata do następnego przeglądu. W sumie przez pięć lat odwiedzamy więc stację kontroli pojazdów tylko dwa razy. Potem jednak po odpowiednią pieczątkę w dowodzie rejestracyjnym musimy zgłaszać się już co roku. Sam przegląd to koszt ok. 99 zł.
Koszty utrzymania samochodu – naprawy
Opłata za przegląd techniczny to tylko mała część kosztów utrzymania samochodu. Zużywające się części np. układu hamulcowego, rozrządu czy sprzęgła wymagają wymiany co kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy przejechanych kilometrów. Trudno oszacować, ile wyniesie łączny koszt niezbędnych napraw w skali roku. Wszystko zależy bowiem od wieku samochodu, przebiegu, marki, modelu czy typu silnika, a w pewnym stopniu i od szczęścia. Zmiennych jest więc bardzo wiele. Generalnie można uznać za zasadę (od której oczywiście są wyjątki), że im rzadszy i droższy model, a jego wyposażenie bardziej skomplikowane, tym większych kosztów ewentualnej wymiany części możemy się spodziewać. Z tego punktu widzenia opłaca się kupować bardziej popularne w naszej części Europy modele, ponieważ łatwiej i taniej będzie zdobyć potrzebne części. Eksperci, próbując oszacować roczne koszty utrzymania auta , nie nowego, ale też nie wiekowego, zwykle podają sumy takie jak 1000-2000 zł – mowa o kwotach przeznaczonych na naprawę samochodu. Paliwo to koszt ok. 5000-6000 zł, licząc, że rocznie przejeżdżamy średnio 15-20 tys. km. Do kosztów utrzymania samochodu należy doliczyć również wydatki na wymianę opon – komplet kosztuje ok. 600-1000 zł, średnio wymienia się je raz na 3-5 lat (przyjmując przebieg na poziomie kilkunastu tysięcy miesięcznie – jeśli przejeżdżamy np. 50 tys., opony będziemy musieli wymienić nawet co rok).
Jakie są koszty utrzymania nowego samochodu?
W nowszych samochodach, statystycznie rzecz biorąc, wszystko psuje się rzadziej, ale umowy między ubezpieczycielami a dealerami w praktyce często zobowiązują kierowców do dokonywania napraw w zwykle droższych Autoryzowanych Stacjach Obsługi (ASO) danego producenta aut, aby nie było problemów ze skorzystaniem z gwarancji. Dodatkowo, w im więcej nowoczesnych gadżetów wyposażą nasze auto producenci, tym większe ryzyko potencjalnych awarii. Dlatego mniej zamożni kierowcy, aby obniżyć koszty utrzymania nowego samochodu , wybierają raczej modele z podstawowym wyposażeniem, radząc sobie bez czujników parkowania, skomplikowanych komputerów pokładowych czy tempomatów. Kupując auto – nowe lub używane – musimy też pamiętać o kilku formalnościach, których musimy dokonać w związku z rejestracją. Specjalne nalepki na szybę i tablice to koszt ok. 180 zł w przypadku auta z Polski i ok. 250 zł, gdy kupiliśmy samochód za granicą.
Koszty utrzymania samochodu – ubezpieczenie
Prócz kosztów napraw i paliwa, trzecim podstawowym wydatkiem, z jakim musimy się liczyć posiadając samochód, jest ubezpieczenie. W Polsce obowiązkowym ubezpieczeniem jest OC (czyli tzw. odpowiedzialności cywilnej, zabezpiecza bowiem szkody wyrządzone potencjalnym poszkodowanym w wypadkach). Jego koszt zależny jest od posiadanych zniżek (im więcej lat bezwypadkowej jazdy tym niższa opłata). Jeśli kupujemy nasz pierwszy samochód, musimy się liczyć z wydatkiem co najmniej 1000 zł rocznie, pod warunkiem, że mamy więcej niż 26 lat. Młodsi kierowcy będą musieli wydać na OC nawet 2000 zł. Suma ta będzie maleć wraz z naszym stażem jako czynnego kierowcy, pod warunkiem oczywiście, że nie będziemy sprawcami wypadków czy kolizji. Zwykle spada do ok. 600 zł rocznie. Koszt ubezpieczenia zwiększa się w przypadku, gdy wykupujemy również AC czyli tzw. auto-casco. Dzięki niemu uzyskamy odszkodowanie w razie uszkodzenia pojazdu (również w przypadku naszej winy) czy jego kradzieży. Podstawowy pakiet OC wraz z AC to koszt ok. 2500 zł rocznie w przypadku osób, które kupują swój pierwszy samochód.
Czy w Polsce koszty utrzymania samochodu są wysokie?
Okazuje się, że nie, na co wpływ bez wątpienia ma to, iż znacznie więcej z nas jeździ autami używanymi, co wiąże się z kupowaniem używanych, a więc i tańszych części. Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych opublikowało w 2014 roku raport, z którego wynikało, że na serwisowanie samochodów wydajemy czterokrotnie mniej niż Niemcy. Koszty utrzymania samochodu w Niemczech są więc wyższe nie tyle ze względu na ceny części i usług, co wyższy poziom życia naszych zachodnich sąsiadów i związane z nim nawyki. Niestety, wiek używanych przez nas samochodów ma ogromny wpływ na nasze środowisko naturalne, jednak cena aut wciąż jest dla nas głównym kryterium ich wyboru.
Zobacz także: Jak kupić używany samochód?
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN
Źródło zdjęcia głównego: Hero Images