LinkedIn – co to jest i jak z niego korzystać?

Kobieta siedzi na krześle przy biurku z ołówkiem w ręku i myśli
Caiaimage/Paul Bradbury / Getty Images
Źródło: Caiaimage
LinkedIn to najpopularniejszy na świecie serwis społecznościowy, który specjalizuje się w nawiązywaniu kontaktów zawodowo-biznesowych. Z LinkedIna korzysta niespełna 600 milionów użytkowników. Czytaj dalej i sprawdź, jak odnaleźć się w świecie LinkedIna.

LinkedIn został założony w 2002 roku w Stanach Zjednoczonych, a z polskojęzycznej wersji tego serwisu można korzystać od 2012 roku. Aktualnie LinkedIn Polska to niespełna 3 miliony osób. Każdego dnia profile użytkowników są przeszukiwane przez rekruterów z całego świata, a nawiązanie kontaktów z potencjalnym pracodawcą stało się prostsze niż kiedykolwiek.

LinkedIN – co to?

LinkedIn to globalny portal społecznościowy, dzięki któremu można nawiązać kontakty zawodowo-biznesowe. Zakładając profil i tworząc listę kontaktów, dajesz się poznać wielu osobom z Twojego bliższego i dalszego otoczenia. Z każdym rokiem serwis LinkedIn staje się jednym z podstawowych narzędzi dla headhunterów, którzy poszukują kandydatów na niemal każde stanowisko na całym świecie. Warto pamiętać, że LinkedIn nie jest serwisem przeznaczonym wyłącznie dla danej grupy zawodowej, czy określonych stanowisk.

Przeglądając profile użytkowników na LinkedIn, można znaleźć pracowników z sektora IT, startupowców, finansistów czy pracowników mediów. Warto podkreślić, że na LinkedIn odbywa się nie tylko bezpośrednia rekrutacja czy składanie ofert pracy, ale także weryfikowanie złożonych CV w konkretnej firmie przez kandydatów na dane stanowisko.

Portal LinkedIn – jak założyć konto?

Aby założyć konto na LinkedIn, wystarczy wejść na stronę internetową tego portalu. Po chwili na stronie głównej wyświetli się formularz rejestracyjny oraz możliwość zalogowania się dla osób, które już posiadają konto w tym serwisie. Pierwszymi krokami w rejestracji profilu na LinkedIn jest podanie podstawowych danych, takich jak: imię, nazwisko, adres mailowy oraz hasło. Po wypełnieniu wymienionych rubryk, należy zalogować się na swojego maila, na który zostanie przesłany mail weryfikacyjny.

Po kliknięciu we wskazany w wiadomości link, zostaniesz przeniesiony na stronę LinkedIna. Następnym krokiem jest tworzenie profilu, który składa się nie tylko z imienia, nazwiska, miejsca zamieszkania, zdjęcia, czy miejsca pracy, ale także wielu innych kwestii. Twórcy serwisu LinkedIn zadbali o to, by jego użytkownicy dzielili się jak największą liczbą informacji dotyczących życia zawodowego. Tworząc swój profil na LinkedIn, można podać m.in. posiadane wykształcenie, doświadczenie zawodowe, udział w wolontariatach, przebyte kursy, posiadane patenty, członkostwa w organizacjach i wiele innych.

LinkedIn to także dobre miejsce dla osób, które mogą pochwalić się np. własnymi publikacjami, certyfikatami, wyróżnieniami czy nagrodami. Na LinkedIn można także opowiedzieć innym użytkownikom serwisu o własnych zainteresowaniach czy ważnych dla konkretnego użytkownika akcjach. W gruncie rzeczy, LinkedIn to możliwość profesjonalnej autoprezentacji dorobku i profilu zawodowego , który może zostać dostrzeżony przez rekruterów firm z całego świata. Co ważne, jeśli nie chce się upubliczniać wszystkich informacji lub być widocznym tylko dla realnych znajomych, można swobodnie wybierać ustawienia prywatności, dzięki którym ustawimy profil według własnych preferencji.

Po co właściwie zakładać profil na LinkedIn?

LinkedIn to doskonałe miejsce, aby poszerzyć znajomości zawodowe i odkryć miejsca pracy, do których dotarcie innymi kanałami byłoby praktycznie niemożliwie. Nie ma większej sieci o profilu biznesowo-zawodowym, która zrzeszałoby większą liczbę członków niż LinkedIn. Serwis umożliwia nawiązanie naprawdę cennych kontaktów, a także otrzymywanie zdecydowanie większej liczby ofert pracy niż dotychczas.

Przykłady wielu użytkowników LinkedIn pokazują, że osoby posiadające konto na tym serwisie same otrzymują oferty pracy od rekruterów. Nie trzeba wysyłać CV oraz listów motywacyjnych. Jeśli posiadasz odpowiedni profil, stajesz się dla headhunterów łakomym kąskiem, niezależnie od dziedziny, którą na co dzień się zajmujesz.

LinkedIn to nie tylko wartości w postaci dostępu do atrakcyjnych ofert pracy, ale także możliwość śledzenia własnych ścieżek kariery czy budowanie pozycji eksperta w danej dziedzinie. Obserwując inne profile na tym portalu, np. znanych i szanowanych menedżerów, możesz czerpać cenną wiedzę i pożyteczne informacje o tym, jak budować własną karierę.

Warto pamiętać, że kluczowe w czerpaniu profitów z serwisu LinkedIn jest kompleksowe wypełnienie profilu, dzięki czemu będzie można dotrzeć do interesujących osób z możliwie jak największą ilością informacji.

Udzielanie możliwie jak najdokładniejszych i najpełniejszych informacji pozwala uzyskać wzrost atrakcyjności w oczach rekruterów. Co ważne, LinkedIn raczej nie jest miejscem, w którym na zdjęcie profilowe powinno ustawiać selfie czy inne, luźne zdjęcia. O wiele bardziej pożądane jest posiadanie profesjonalnego zdjęcia, które można wykorzystać np. do CV. Warto pamiętać również o podsumowaniu zawodowym, które jest bardzo często czytane przez osoby, które być może już wkrótce złożą Tobie interesującą ofertę pracy.

Zobacz film: Wymarzony zawód dla kobiety. Źródło: Dzień Dobry TVN

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

Źródło zdjęcia głównego: Caiaimage

podziel się:

Pozostałe wiadomości