Przed wyjazdem warto sprawdzić, jakie musimy mieć dokumenty, aby wjechać do kraju, w którym chcemy spędzić wakacje i czy są ważne. Chodzi głównie o paszport i wizy.
Najlepiej mieć paszport ważny pół roku, bo niektóre kraje tego wymagają.
- powiedziała Ewa Suwara.
>>> Zobacz także:
- Paszport dla dziecka – jak wyrobić? Koszty i potrzebne dokumenty
- Paszport tymczasowy – formalności, czy można dostać od ręki?
- Ubezpieczenie turystyczne. Czy warto je mieć?
Dobrze również sprawdzić, czy ubezpieczenie podróżne faktycznie odpowiada temu, jak zamierzamy spędzać wolny czas, bo czym innym jest leżenie na plaży, a czym innym nurkowanie. Do walizki warto też spakować fotografię lub kopię dokumentu podróży, ponieważ w przypadku jego zagubienia ułatwia to wyrobienie paszportu tymczasowego.
Ponadto, Ewa Suwara radzi, aby zgłosić swoją podróż w Odyseuszu na stronie MSZ. Odyseusz to baza danych, która pozwala służbom konsularnym uzyskać informacje, gdzie przebywają Polacy na wypadek, gdyby coś się wydarzyło na świecie. W formularzu rejestracyjnym podaje się między innymi: imię, nazwisko, Pesel, adres zamieszkania, numer telefonu osoby kontaktowej, kierunek do którego się udajemy i gdzie będziemy przebywać. Korzystanie z Odyseusza jest nieodpłatne.
Przed wyjazdem warto też prześledzić sytuację polityczną w kraju, do którego się udajemy, poinformować bliskie osoby, gdzie i na jak długo jedziemy oraz zapisać kontakt do urzędu konsularnego w państwie, w którym będziemy przebywać.
Co zrobić, gdy zgubimy paszport lub dowód osobisty za granicą?
Jeśli zgubimy paszport za granicą, należy skontaktować się z najbliższym urzędem konsularnym i złożyć zawiadomienie o utracie dokumentu. Konsul zweryfikuje naszą tożsamość i wyda paszport tymczasowy. Może to potrwać od kilku godzin do nawet kilku dni. Podczas wyrabiania paszportu tymczasowego bardzo przydaje się fotografia i kopia dokumentu podróży, ponieważ przyspieszają one całą procedurę. W przypadku zgubienia paszportu warto zgłosić się również do miejscowej policji, żeby zgłosić utratę dokumentu. Po złożeniu zawiadomienia o utracie dokumentu, traci on ważność.
W razie natomiast zgubienia dowodu osobistego za granicą, konsul przyjmie zawiadomienie, ale nowy dokument będzie mógł być wydany dopiero w kraju. Konsul wydaje paszport tymczasowy.
Co zrobić, jeśli zostaniemy okradzeni za granicą?
Jeśli zostaniemy okradzeni za granicą i nie możemy skontaktować się z osobami, które mogłyby nam przesłać pieniądze, warto udać się do urzędu konsularnego - na miejscu konsul nam to ułatwi. W przypadku, gdy rodzina lub znajomi z jakiś powodów nie będą w stanie wysłać nam pieniędzy, możemy je uzyskać od konsula, ale dopiero po podpisaniu umowy, w której zawarte będzie zobowiązanie do zwrotu gotówki. W szczególnie uzasadnionych przypadkach konsul może również opłacić transport najtańszym środkiem podróży, o ile zobowiążemy się do zwrotu środków po powrocie do kraju.
Co zrobić, kiedy zostaliśmy aresztowani za granicą?
W sytuacji zatrzymania czy aresztu należy żądać kontaktu z konsulem – to nasze prawo. Polski urzędnik będzie dbał o to, abyśmy nie byli gorzej traktowani, a także, na nasz wniosek, poinformuje naszych bliskich o sytuacji, w której się znaleźliśmy. Konsul może także udostępnić listę obrońców, które możemy zatrudnić.
Co zrobić w razie konieczności wizyty w szpitalu?
W przypadku konieczności wizyty w szpitalu, w pierwszej kolejności działa ubezpieczyciel, potem bliscy, a w dalszej kolejności konsul – będzie on pomocny m.in. w kontaktach z lokalnymi władzami i doradzi, który szpital jest właściwy.
Autor: Redakcja Dzień Dobry Wakacje