Złamanie ograniczenia prędkości może zakończyć się wysokim mandatem. Aby tego uniknąć, trzeba dobrze poznać obowiązujące przepisy.
Ograniczenie prędkości w Polsce – podstawowe informacje
Zanim zostaną podane standardowe limity prędkości, warto zdefiniować, czym jest droga . Wiele osób używa tego słowa jako synonimu dla jezdni i na odwrót. Bez precyzyjnego wyjaśnienia tych pojęć trudno zrozumieć, czym są dokładnie ograniczenia prędkości .
Droga składa się z jezdni, chodnika, pobocza i dróg dla pieszych, rowerów oraz torowiska pojazdów szynowych w obrębie jednego pasa. Pas ten służy pojazdom do postoju oraz ruchu. Z kolei jezdnia to ta część drogi, po której poruszają się pojazdy.
Podstawowe ograniczenia prędkości w Polsce dotyczą motocykli oraz pojazdów, których masa nie przekracza 3,5 tony, i wynoszą:
· 90 km/h – droga jednojezdniowa dwukierunkowa,
· 100 km/h – droga dwujezdniowa dwukierunkowa,
· 120 km/h – droga ekspresowa dwujezdniowa,
· 140 km/h – autostrada.
Ograniczeń jest więcej – pod uwagę należy wziąć również teren zabudowany . Tam z kolei nie można przekraczać 50 km/h. W godzinach nocnych po tym terenie można poruszać się o 10 km/h szybciej – tyle wynoszą ograniczenia prędkości na polskich drogach .
Znak ograniczenia prędkości to znak B-33.
Ograniczenia prędkości w Niemczech, Austrii i na Słowacji
W Niemczech wciąż zmieniają się zasady korzystania z autostrad, a obecnie zalecana prędkość to 130 km/h. Jednak jest to jedynie sugerowana prędkość, do której kierowca może, ale nie musi się dostosowywać. Jednak jeżeli na autostradzie dojdzie do wypadku z jego winy, to zostanie on pociągnięty do odpowiedzialności.
Ograniczenie prędkości dla aut z przyczepą na autostradzie wynosi od 80 do 100 km/h, a poza obszarem zabudowanym – 80 km/h. Samochody i motocykle poza obszarem zabudowanym mogą się poruszać z prędkością do 100 km/h.
Ograniczenia prędkości w Czechach wynoszą 80 km/h na autostradzie i tyle samo poza obszarem zabudowanym – w przypadku samochodów z przyczepą i autobusów. Z kolei auta osobowe i motocykle mogą poruszać się z prędkością 130 km/h na autostradach i 90km/h na drogach krajowych.
Ograniczenie prędkości na Słowacji dla samochodów i motocykli wynosi od 90 km/h do 130 km/h – w terenie niezabudowanym i na autostradach. Ograniczenie prędkości dla pojazdów z lekką przyczepą wynosi 80 km/h na autostradzie i tyle samo w obszarze niezabudowanym.
Przepisy dotyczące ograniczenia prędkości na drogach są surowo egzekwowane. W każdym z wymienionych państw prędkość, z jaką można poruszać się w terenie zabudowanym, wynosi maksymalnie 50 km/h.
Ograniczenia prędkości dla ciężarówek – co trzeba o nich wiedzieć?
Auta ciężarowe obowiązują nieco inne limity prędkości niż pojazdy osobowe. Ograniczenie prędkości w Austrii wynosi 50 km/h w terenie zabudowanym, 70 km/h w terenie niezabudowanym i 80 km/h na drogach ekspresowych i autostradach – w przypadku aut ważących więcej niż 3,5 tony.
Ograniczenia prędkości w Czechach dla ciężarówek w terenie niezabudowanym, na drogach ekspresowych oraz autostradach wynosi 80 km/h.
Ograniczenia prędkości w Europie – co trzeba o nich wiedzieć?
Niemieckie ograniczenia prędkości ulegną zmianom. Od 2019 r. tamtejsze autostrady zaczną być płatne, więc z pewnością pojawią się nowe zasady związane z podróżowaniem. Jednak zarówno w Niemczech, jak i w Polsce kierowcy przekraczający prędkość byli i z pewnością będą surowo karani.
W Polsce znakiem oznajmującym wjazd do strefy zabudowanej jest D-42. Po jego minięciu nie można przekraczać 50 km/h w godzinach od 5.00 do 23.00 i 60 km/h w godzinach od 23.00 do 5.00. Zakazane jest także używanie długich świateł drogowych oraz wyprzedzanie pojazdów uprzywilejowanych.
Warto zwrócić uwagę, jak wyglądają ograniczenia w innych państwach, np. Chorwacji, gdzie podobnie jak w Polsce istnieje rozbudowana sieć dróg. Ograniczenie prędkości w Chorwacji dla aut osobowych w terenie zabudowanym również wynosi 50 km/h. Jednak poza obszarem zabudowanym ograniczenia wynoszą od 90 km/h do 100 km/h i 130 km/h na autostradach.
Ograniczenia prędkości w Europie i nie tylko – mandaty
W Europie mandaty bywają bardzo wysokie. Każdy kierowca powinien być czujny i stosować się do ograniczeń prędkości w Niemczech dla ciężarówek , osobówek i motocykli – w zależności od prowadzonego pojazdu. W tym państwie za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym od 10 do 20 km/h zapłaci się od 15 do 30 euro. Przekroczenie dozwolonych norm od 30 do 50 km/h poza obszarem kosztować będzie od 80 do 160 euro.
Z kolei za złamanie ograniczenia prędkości w Polsce do 10 km/h płaci się do 50 zł. Jeżeli prędkość jest wyższa, lecz nie przekracza 20 km/h mandat wyniesie od 50 do 100 zł. Najwięcej kosztuje przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h – wówczas można zapłacić mandat o wartości co najmniej 400 zł.
Również na Wyspach Brytyjskich warto kontrolować prędkość. Za złamanie ograniczenia prędkości w Anglii można zapłacić nawet 1000 lub 2500 funtów, choć są to akurat najwyższe z kar.
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN