Akcja „Pozytywna Uwaga” została zapoczątkowane w szkole podstawowej na Targówku. W jednej z klas przeprowadzono ćwiczenie, w którym dzieci miały wypisać na kartkach swoje pozytywne cechy. Zamiast listy własnych zalet, większość uczniów oddała nauczycielce puste kartki. W konsekwencji powstała inicjatywa mająca budować w dzieciach pozytywną samoocenę.
Pozytywny listopad
Na początek akcji wybrano listopad, ponieważ dla wielu uczniów to najtrudniejszy miesiąc w roku – od wakacji minęło już dużo czasu, a do świąt wciąż daleko - dzieci są zmęczone, nauki przybywa, a na zewnątrz jest ciemno i ponuro. Zamiast skupiać się na negatywach, nauczyciele komentują postępy w pracy, umiejętności i talenty uczniów.
Zachęcamy, żeby nauczyciele się zatrzymali na chwilę i zauważyli to, co w dzieciach jest nieocenialne poprzez oceny, np. jak się zachowuje w grupie, w szkole. Zachęcamy, żeby to nie były uwagi powierzchowne, za oczywistości, które te dzieci i tak powinny wykonywać – zaapelowała Anna Zapał.
Przygotowane na potrzeby akcji materiały powstały we współpracy z ekspertami. Inicjatorzy akcji pozostawili całkowitą dowolność w korzystaniu z nich, wszystkim nauczycielom, którzy zechcą się do niej przyłączyć.
Dzieci potrzebują pozytywnej uwagi od innych autorytetów, niż rodzice. Budują w sobie samoocenę na podstawie informacji zwrotnych od innych dorosłych. Oni są bardzo potrzebni – wyjaśniła psycholog dziecięcy Marta Bąkowska - Taki komunikat, taka pozytywna uwaga ze strony nauczyciela, daje dziecku do zrozumienia: „Widzę ciebie jako osobę, a nie tylko twoje oceny”. To jest droga - od pozytywnej uwagi, do pozytywnej relacji z nauczycielem opartej nie na lęku, tylko akceptacji i zaufaniu – dodała po chwili.
Zobacz też:
Rodzicu! Stymuluj plastyczne aktywności swojego dziecka. To rozwija ich wyobraźnię
Domowe sposoby na nudności w ciąży. Jak się ich pozbyć?
Adopcja to jak drugie narodziny dziecka. Jak wygląda procedura adopcyjna?
Autor: Anna Kobyłka