Truskawki mają dużo wartości odżywczych i można z nich wyczarować wiele pysznych przekąsek. Karmiące mamy zastanawiają się, jak te owoce wpływają na skład mleka, które początkowo często jest jedynym pokarmem niemowlęcia. Truskawki a karmienie piersią – czy spożywanie ich na pewno jest bezpieczne?

Truskawki cieszą się ogromną popularnością w sezonie letnim. Są wtedy łatwo dostępne i tanie. Pojawiają się zazwyczaj na przełomie maja i czerwca – oferują je uliczni sprzedawcy, są też dostępne we wszystkich sklepach spożywczych. Kobiety karmiące piersią zastanawiają się, czy te owoce są odpowiednie również dla nich. W końcu to, co zjada karmiąca mama, ma duży wpływ na skład jej mleka. Truskawki przy karmieniu piersią nie są zakazane, należy jednak zachować ostrożność i umiar.

>>> Zobacz też: Foteliki samochodowe – inwestycja w bezpieczeństwo

Truskawki a karmienie piersią: wartości odżywcze

Truskawki mają wiele cennych wartości odżywczych. Znajdziemy w nich duże ilości witaminy C, A, E i K, ryboflawinę, niacynę i kwas foliowy. Są także źródłem wapnia, żelaza, magnezu, potasu, sodu i fosforu. Zaletą tych owoców jest dość wysoka zawartość błonnika, białka i kwasów tłuszczowych. Taki skład truskawek sprawia, że są niezwykle zdrowe i mają dobroczynny wpływ na działanie wielu narządów i układów. W 100 g owoców znajduje się jedynie 30 kcal, dzięki czemu można jeść je bez obaw o linię. Oczywiście najzdrowsze jest spożywanie ich w formie nieprzetworzonej, bez dodatku cukru, czekolady czy bitej śmietany. Truskawki podczas karmienia piersią pomagają dostarczyć mamie i dziecku wiele witamin i elektrolitów, co wpływa pozytywnie na zdrowie obojga.

Czy wolno jeść truskawki przy karmieniu piersią?

Istnieje bardzo długa lista produktów spożywczych, których nie wolno jeść podczas karmienia piersią (zdaniem naszych babć, cioć czy sąsiadek). Lista ta cały czas się poszerza dzięki doświadczeniu mam. Wiele pań jest przekonanych, że skoro ich maluchowi zaszkodziło jedzenie truskawek w czasie karmienia, to tak samo będzie w przypadku każdego innego dziecka. Porady bliskich dotyczące odżywiania się w czasie karmienia są udzielane w dobrej wierze, jednak nie warto je traktować jak prawdę objawioną. Bardzo często bowiem nie mają wiele wspólnego z nauką i zaleceniami dotyczącymi karmienia. Tak naprawdę jedynymi rzeczami, których nie wolno spożywać w czasie karmienia piersią, są niektóre leki i alkohol. Jeść można wszystko, jednak należy zachować umiar i zadbać o zbilansowaną dietę. Nieprawdą jest, że np. jedzenie kapusty w ciąży wywoła u malucha kolkę, a szklanka mleka alergię. Każdy organizm działa w indywidualny sposób i niektóre mamy mogą zauważyć objawy alergii u dziecka, jeśli wcześniej spożyły konkretny pokarm. Nie oznacza to jednak, że taki problem będą miały wszystkie maluchy. Dieta mamy to bardzo indywidualna sprawa i dopiero w czasie karmienia można zauważyć, co ewentualnie szkodzi dziecku i wywołuje np. alergię czy problemy żołądkowe. Tak samo jest w przypadku owoców i warzyw. Truskawki w czasie karmienia można bezpiecznie spożywać, jednak należy zachować umiar i obserwować reakcję dziecka. Jeśli po ich zjedzeniu i karmieniu piersią nie dzieje się nic niepokojącego, to znaczy, że nie są szkodliwe. Dżem truskawkowy przy karmieniu piersią również nie powinien niekorzystnie wpływać na mleko matki. Truskawki – tak samo, jak inne owoce i warzywa – mają właściwości alergizujące, dlatego najlepiej jest po prostu obserwować reakcję organizmu malucha.

>>> Zobacz też: Łóżeczka dla dzieci – typy, wyposażenie, modne i praktyczne łóżeczka

Karmienie piersią a truskawki – wybieraj odpowiedzialnie

Jedząc truskawki w czasie karmienia piersią, należy pamiętać o wszystkich zasadach bezpieczeństwa, które trzeba mieć na uwadze przy „normalnej” diecie. Owoce najlepiej jest wybierać z pewnych źródeł, kupować wyłącznie świeże, bez śladów nadgnicia czy pleśni. 

Zdrowa truskawka ma jasnoczerwony lub intensywnie czerwony kolor, jest jędrna i twarda. Ciemnoczerwone okazy mają zazwyczaj słodszy smak, a ich kolor świadczy o tym, że są bardzo dojrzałe. Należy jednak uważać, ponieważ bardzo szybko ulegają zepsuciu. Z kolei zielone truskawki są jeszcze niedojrzałe i lepiej ich nie jeść. Owoce te są oczywiście najlepsze w sezonie, a więc od połowy maja, czerwca, aż do połowy lipca. W tym okresie jedzenie truskawek przy karmieniu piersią jest najzdrowsze, w pozostałe miesiące lepiej ich unikać. W supermarketach można dostać owoce również zimą. Zauważymy, że są one bardzo duże, wyraźnie czerwone, a jednocześnie mają długą datę spożycia. Dla własnego bezpieczeństwa lepiej unikać jedzenia takich okazów, ponieważ do ich uprawy użyte zostały bardzo duże ilości sztucznych nawozów i pestycydów. Istotną zasadą zdrowego spożywania owoców jest ich dokładne mycie – nie inaczej jest w przypadku truskawek.

>>> Zobacz też: Mamo, rosną mi ząbki! Jak pomóc maluchowi przetrwać ten czas?

Zobacz film: Diamentowe matki – matki długo karmiące piersią. Źródło: Dzień Dobry TVN. 


Co sądzisz o tym artykule?
61
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
1
22.08.2019
Joanna Gałązka
Wygląd, tekstura i smak owoców to przede wszystkim kwestia odmiany a nie "bardzo dużych ilości sztucznych nawozów i pestycydów". Latem też się stosuje nawozy i pestycydy. Po prostu zimą w sklepach są u nas dostępne inne odmiany niż latem - bardziej dostosowane do transportu czy do dłuższej ekspozycji w sklepie.