Stewia to zdrowy zamiennik cukru i sztucznych słodzików. Stewia roślina jest prawie 300 razy słodsza od cukru, może być stosowana jako dodatek do ciast, deserów i słodzenia herbaty. Wykazuje właściwości prozdrowotne. Jest niskokaloryczna, nie obciąża trzustki i mogą ją spożywać alergicy. Jakie ma właściwości?

Słodsza od cukru, a jednocześnie niskokaloryczna. Cały czas pozostaje pod obserwacją naukowców pod względem jej wpływu na zdrowie. Przez lata była podejrzewana o negatywny wpływ na zdrowie płodu. W 1995 roku, została ponownie dopuszczona jako suplement diety, natomiast w 2008 r. wydano zezwolenie na sprzedaż ekstraktu Reb-A jako dodatku do żywności. Jakie są jej właściwości? Czy jest zdrowym zamiennikiem cukru? Ile można jej użyć?

Stewia co to jest?

Stewia jest rośliną ziołową o bardzo intensywnym słodkim smaku. Produkowana jest z liści drzewa brazylijskiego. W przemyśle spożywczym jest używana do słodzenia napojów, produkcji dżemów, lodów, gum do żucia. Z czasem stała się również popularna na rynku konsumenckim i stosowana przez wiele osób, jako zdrowy zamiennik cukru. Stewia pozbawiona jest bowiem kalorii. Stewia roślina w latach ‘80 tych została umieszczona na liście produktów zakazanych, by po wielu badaniach, w 1995 roku ponownie wejść do użytku. Jest jednak stale poddawana analizom pod kątem wpływu na zdrowie człowieka i właściwości prozdrowotnych.

Stewia jest zdrową alternatywą dla sztucznych słodzików, które mają bardzo zły wpływ na gospodarkę hormonalną organizmu. W dodatku nie posiadają one żadnych właściwości, które miałyby pozytywny wpływ na zdrowie, a stworzone chemicznie, jedynie obciążają organizm.

Zastosowanie stewii

Stewia w przemyśle spożywczym używana jest jako substancja słodząca do napojów i słodyczy. Sprzedawana jest w tabletkach, a także jako stewia w proszku i stewia w płynie , Może być stosowana w domu, jako alternatywa dla cukru. Idealnie sprawdza się do słodzenia deserów, ciast. Należy uważać z jej dawkowaniem, gdyż jest bardzo słodka i jej niewielka ilość zastępuje kilkanaście łyżek cukru.

Stewia zamiast cukru doceniana jest przez wiele osób, ale przy jej wyborze, należy liczyć się z bardzo charakterystycznym ziołowym smakiem, przypominającym lukrecję.

Właściwości stewii

Czy stewia jest zdrowa? Jest naturalną alternatywą dla cukru i jak potwierdzają dotychczasowe badania ma korzystny wpływ na zdrowie:

· jest niskokaloryczna, dlatego nie ma wpływu na wzrost glukozy we krwi, przez co nie obciąża trzustki,

· nie kumuluje się w organizmie i jest bardzo łatwo rozpuszczalna w wodzie, przez co nie obciąża pracy nerek,

· obniża ciśnienie krwi,

· jest antyalergiczna,

· ma działanie antybakteryjne i przeciwgrzybicze,

· wykazuje właściwości przeciwpróchnicze,

· ma właściwości przeciwzapalne,

· wzmacnia odporność organizmu,

· może być używana przez cukrzyków (stewia słodzik) i osoby chorujące na nadciśnienie ,

· liście stewii zawierają witaminy i mikroelementy: witaminę B, C, żelazo, magnez, wapń i potas,

· zawiera substancje fenolowe, o działaniu przeciwutleniającym, co przekłada się również na wygląd skóry.

· jest pomocna w leczeniu chorób: dróg oddechowych, jamy ustnej, chorób serca, żołądka, układu krążenia.

Stewia: przeciwwskazania

Stewia jest pozbawiona kalorii dzięki stewiozydom - słodzącym związkom zawartym w roślinie. Jednak aby wyprodukować ze stewii słodzik, należy połączyć ją z innymi substancjami. Dlatego, niekorzystne połączenie z niewłaściwymi składnikami może pozbawić ją wartości. Na rynku dostępne są słodziki, które wskazują w swoim składzie stewię, ale dodatkowo mają cukry chemiczne. Ich sprzedaż jest więc oparta o marketing, który bazuje na niewiedzy. Dlatego wskazane jest czytanie etykiet, by nie kupić zdrowej stewii opartej na cukrowym nośniku, który automatycznie wyklucza jej pozytywne właściwości. Zdrowy dodatek do stewii stanowi, np. syrop kukurydziany.

Czysta stewia jest bezpieczna dla zdrowia. Może być stosowana przez chorych, dzieci, jak i kobiety w ciąży.

Dawkowanie stewii

Dzienna, dopuszczalna dawka stewii to maksymalnie 4 mg na kg ciała. Regularne przyjmowanie większych dawek może negatywnie wpłynąć na mikrobiologiczne środowisko jelit, a w rezultacie sprzyjać otyłości.

Zobacz film: Czym zastąpić cukier w kuchni?


Czym zastąpić cukier w kuchni? Źródło: Dzień Dobry TVN

Co sądzisz o tym artykule?
45
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0