Przyszłe mamy powinny stronić od nadmiernego wysiłku, co nie oznacza, że mają w ogóle rezygnować z ćwiczeń. Pilates wydaje się dobrym rozwiązaniem. Jednak czy zajęcia pilates są odpowiednie w ciąży?

Te zajęcia przynoszą nie tylko efekty widoczne gołym okiem, na osoby trenujące pilates ćwiczenia często działają odprężająco i wyciszająco. A co więcej, jeśli nie masz możliwości lub ochoty chodzić do klubu fitness, możesz ćwiczyć pilates w domu.

Ćwiczenia pilates - co to jest?

Pilates to zestaw ćwiczeń opracowany w latach 80. ubiegłego wieku przez Niemca, Josepha Pilatesa. Trening pilates pomóc miał przede wszystkim kontuzjowanym sportowcom, zwłaszcza tancerzom, w jak najszybszym powrocie do formy . Dziś jednak pilates służy wszystkim, którzy szukają mniej intensywnych form treningu. Znajdziemy w pilatesie ćwiczenia na kręgosłup, płaski brzuch, na zwiększenie mobilności stawów, a nawet rozluźnienie mięśni. Każdy może znaleźć tu coś dla siebie.

Pilates - efekty. Co daje pilates?

Choć dla twórcy pilatesu ćwiczenia tego typu były sposobem na rehabilitację kontuzjowanych tancerzy, dziś są wykonywane ze względu na działanie wzmacniające na mięśnie . Warto wiedzieć też, że pozwala on pracować także nad mięśniami głębokimi, poprawiać naszą sylwetkę i sprawiać, że łatwiej będzie nam utrzymywać prostą postawę. Ponadto trening bardzo często działa odprężająco i rozluźniająco, a więc pozwala nam pozbyć się codziennego napięcia. Jednym z efektów ćwiczeń jest wydłużanie mięśni, co sprzyja zwalczaniu ich przykurczów. Pilates ma zatem kompleksowe działanie na nasz organizm, a choć do tej pory był uwielbiany głównie przez panie, na popularności zyskuje również pilates dla mężczyzn.

Pilates w ciąży - czy pilates dla ciężarnych jest wskazany?

Coraz więcej kobiet w ciąży, całkiem słusznie, decyduje się na pilates. Co to daje ? Przede wszystkim pilates wpływa pozytywnie na kręgosłup, którego bóle często dokuczają przyszłym mamom. Wzmacnia też mięśnie miednicy i rozluźnia ciało, a przy tym ułatwia późniejszy poród. Trening pilates może nawet zapobiec powstawaniu rozstępów. Warto jednak pamiętać, że eksperci często radzą, żeby lepiej zrezygnować z tego typu ćwiczeń w pierwszym trymestrze ciąży.

Jeśli zdecydujesz się na ćwiczenia pilates, możesz wybrać zwykłe zajęcia z instruktorem, choć szczególnie wskazane będą te określone w programie jako pilates dla kobiet w ciąży, a więc dostosowany specjalnie do potrzeb ciężarnej i prowadzony przez instruktora przeszkolonego pod tym kątem.


Zobacz film: Ciąża po 50-tce. Źródło: Dzień Dobry TVN

Czy pilates odchudza? Co to jest pilates - ćwiczenia, kalorie, pilates na płaski brzuch

Niektórzy chcą zacząć trenować pilates na brzuch , traktując go jak trening wyszczuplający. Chociaż efekty już po miesiącu mogą zacząć być widoczne, raczej nie będą do nich należały spadek wagi czy zmniejszenie obwodu w pasie. Taki trening może wyszczuplić nas optycznie poprzez poprawę postawy oraz wzmocnić mięśnie, w tym i brzucha, jednak pilates nie pozwoli nam spalić kalorii. W tym celu konieczna będzie dieta i trening aerobowy, nastawiony specjalnie na redukcję tkanki tłuszczowej.

Pilates a joga

Wiele osób nie do końca wie, czym różni się joga od pilatesu. Często mówi się, że największa różnica między jogą a pilatesem polega na szybkości wykonywania ćwiczeń, a pierwszy system ma być bardziej wyciszający. Jednak to nie do końca prawda. Przygotuj się jednak na to, że dla osoby, która dotąd nie ćwiczyła, joga może być nieco trudniejsza ze względu na intensywne rozciąganie i mniej naturalne niż w pilatesie pozycje. Oczywiście pilates dla zaawansowanych również nie jest prosty, jednak ten dla początkujących powinien sprawiać mniej trudności. Zatem - pilates czy joga? Wszystko zależy od Twoich preferencji, najlepiej wypróbuj oba rodzaje ćwiczeń i wtedy zadecyduj.

Pilates dla początkujących - jak się przygotować?

Na pierwsze ćwiczenia z pilatesu wystarczy wygodny, ale niezbyt luźny strój, żeby instruktor dobrze widział Twoje ruchy i w razie potrzeby mógł je poprawić. Możesz też zabrać swoją matę. Jeśli będziecie wykonywać ćwiczenia z rekwizytami, np. pilates z piłką lub paskiem , klub powinien mieć je na wyposażeniu. Pamiętaj, że ćwiczyć należy boso lub w skarpetkach!

W przypadku pilatesu dla początkujących rozgrzewka nie powinna być zbyt intensywna, co może zaskoczyć osoby, które do tej pory chodziły na tradycyjny fitness. Jednak, wbrew pozorom, spokojny trening tego typu może przynieść doskonałe efekty.

O niezwykłej popularności pilatesu wśród Polaków może świadczyć fakt, że nawet poza granicami kraju można trafić na zajęcia pilates po polsku! Nie zastanawiaj się zatem długo i spróbuj swoich sił!

Co sądzisz o tym artykule?
56
4
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0