Rozpoznanie objawów uszkodzonej pompy wodnej nie jest trudne. Trzeba jednak wcześniej wiedzieć, na co zwracać szczególną uwagę. Sprawdź, czym charakteryzuje się taka awaria.
Objawy uszkodzonego termostatu – jak je rozpoznać?
Termostat to urządzenie, które znajduje się nie tylko w pojazdach, ale też w urządzeniach gospodarstwa domowego. Jest to zawór wykonany z mosiężnej blachy. Jednak termostaty samochodowe mogą zawierać także aluminium, grafit czy miedź.
Objawy uszkodzonego termostatu można podzielić na dwa rodzaje. Pierwszy z nich dotyczy uszkodzenia w pozycji zamkniętej, a drugi w pozycji otwartej. Uszkodzenie w pozycji zamkniętej jest znacznie groźniejszą awarią niż w pozycji otwartej. Zamknięty termostat nie przepuszcza bowiem cieczy chłodzącej przez chłodnicę i zaczyna się nagrzewać. W efekcie nie może dojść do odprowadzenia ciepła z silnika. Objawem uszkodzonego termostatu w pozycji otwartej jest zwiększenie spalania na krótkich trasach. Chłodzenie działa wówczas na całym obiegu.
Jak wyglądają objawy uszkodzonej pompy wodnej?
Pierwszym z objawów uszkodzonej pompy wodnej jest hałas wydobywający się z komory silnika . Kolejnymi ze znaków awarii są wyciek płynu chłodniczego oraz znaczne wahania widoczne na wskaźniku temperatury. Hałas jest często wynikiem uszkodzonego łożyska, które zaczyna wówczas grzechotać. Aby przekonać się, czy doszło do awarii, należy zdjąć napęd pompy i obrócić ręcznie jej wałek. Jeżeli ten dźwięk znów się pojawi, jest to znak uszkodzonego łożyska.
Wspomniany wyciek płynu to ewidentny dowód uszkodzenia pompy wodnej. Objawem jest pojawienie się płynu na korpusie pompy. Wyciek można szybko zlokalizować, o ile pompa napędzana jest paskiem narządu pomocniczego.
Uszkodzony czujnik temperatury – objawy
Wysokość czujnika temperatury nie przekracza kilku centymetrów. Sam czujnik mieści się w podstawie urządzenia i jest zanurzony w płynie chłodniczym. Nieco wyżej znajduje się gwint umożliwiający montaż urządzenia, a najwyżej – gniazdko łączące go np. z przewodem komputera.
Objawy uszkodzonego czujnika temperatury to: zwiększenie zużycia paliwa, problem z włączeniem rozgrzanego silnika i wyłączanie się pojazdu w trakcie jazdy. Ponadto silnik na biegu jałowym ma wysokie obroty. Co więcej, wskaźnik temperatury przestaje działać lub pracuje niewłaściwie. Aby upewnić się, czy objawy faktycznie wskazują na uszkodzony czujnik temperatury, warto sprawdzić stan przewodów prowadzących do czujnika i stan wtyczki.
Uszkodzony czujnik temperatury – objawy w silnikach TDI
Objawy uszkodzonego czujnika temperatury w silnikach TDI są podobne do tych w autach napędzanych benzyną. Pierwszym sygnałem awarii czujnika temperatury może być zwiększone spalanie oraz miganie kontrolki temperatury płynu chłodnicznego. Poza tym silnik podczas odpalania na zimno może się nieco szarpać.
Inne objawy uszkodzonego termostatu
Podstawową metodą diagnozowania awarii termostatu jest obserwacja wskaźnika temperatury . Uszkodzony termostat podczas postoju ma temperaturę pracy, a w trakcie jazdy znacznie się obniża, prawie do minimum. Aby się upewnić, czy urządzenie działa poprawnie, można w domowych warunkach przeprowadzić mały test. Można je wyjąć, włożyć do gorącej wody i sprawdzić, czy się otworzy. Niemniej jednak już przy pierwszych objawach warto kupić nowy termostat . Urządzenie nie jest drogie, więc nie należy ryzykować jazdy z zepsutym termostatem.
Co ciekawe, podobnie objawia się uszkodzony termostat w lodówce . W chłodziarce panuje wówczas zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura, a urządzenie pracuje nierównomiernie. Lodówka z niesprawnym termostatem jest niemal cały czas w trybie pasywnym.
Objawy uszkodzonej chłodnicy
Do najczęstszych powodów awarii chłodnicy zalicza się brak odpowiedniej ilości płynu w układzie chłodzącym . Nawet niewielki niedobór płynu bywa powodem nieszczelności. Awarię powinien sygnalizować znajdujący się na pulpicie wskaźnik temperatury. Jeżeli lampka się zapali, nie wolno tego bagatelizować. Następstwem może być dymienie spod maski.
Uszkodzona chłodnica ma charakterystyczne objawy , które dość szybko dają się zauważyć. Aby nie dopuścić do awarii, należy dbać o chłodnicę i przynajmniej raz w miesiącu kontrolować poziom płynu chłodzącego. Jeżeli w płynie lub w oleju pojawią się bąbelki, będzie to znakiem, że pora również wymienić uszczelkę pod głowicą. Płyn w chłodnicy trzeba zmieniać regularnie , najlepiej co 3 lata. W przeciwnym wypadku może dojść do jej zniszczenia i przegrzania silnika.
Zobacz film: Jak szybko nagrzewa się auto? Wynik eksperymentu
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN