Artykuł z cyklu ''MądrzeJEMY'' strona główna cyklu
MądrzeJEMY

Mięso – czy powinno znajdować się w naszej diecie? 

MądrzeJEMY

Mięso – czy powinno znajdować się w naszej diecie? 

Mięso to produkt, który budzi spore kontrowersje. Mimo że stanowi cenne źródło białka i substancji odżywczych, to może też prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Jaka jest prawda o mięsie? 

Ile mięsa zjada przeciętny Polak? Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w minionym roku przeciętny Polak zjadł ponad 60 kilogramów mięsa (rok wcześniej ta wartość była jeszcze wyższa i wynosiła - 76,9 kilogramów). Mimo że dietetycy nie mówią "nie" jedzeniu mięsa, to zachęcają do tego, aby ograniczyć jego spożycie. I jeśli już po nie sięgamy – niech będzie to kurczak najwyższej jakości – np. ze znakiem Jakość z Natury Carrefour. Dlaczego?

Ile mięsa wolno nam zjeść?

Zdrowa dieta powinna składać się z odpowiedniej ilości węglowodanów, tłuszczu oraz białka. Najlepszym źródłem tego ostatniego jest przede wszystkim mięso. Poza białkiem dostarcza także witaminę B12 oraz żelazo. Oba te związki są niezbędne do tego, aby nasz organizm działał prawidłowo – bez nich szpik kostny nie może wytworzyć krwi. Mimo to do jedzenia mięsa trzeba podchodzić z umiarem. Dlaczego? 

Badania pokazują, że menu obfite w mięsne potrawy podnosi poziom cholesterolu, a tym samym może prowadzić do poważnych problemów z układem krążenia (na czele z miażdżycą) i na tym nie koniec. Mięso ma swój udział w tworzeniu się zmian nowotworowych, zwłaszcza w obrębie jelita grubego. Sprzyja także przybieraniu na wadze. Choć takie właściwości ma przede wszystkim czerwone mięso, to – niezależnie od rodzaju – i tak powinniśmy sięgać po nie sporadycznie. Zgodnie z zaleceniami specjalistów od żywienia w tygodniu wolno nam zjeść maksymalnie 0,5 kilograma mięsa, najlepiej drobiowego. Ten rodzaj mięsa zawiera dużo mniej tłuszczu. Organizm łatwiej go trawi i ze względu na obecność nienasyconych kwasów tłuszczowych, znacznie więcej z niego korzysta – kwasy te poprawiają pracę mózgu oraz układu krążenia (obniżają ciśnienie, chronią przed udarem i zawałem, a także wzmacniają stawy i zapobiegają ich sztywnieniu).

Dodatkowo mięso z kurczaka jest mniej kaloryczne. 100 gramów piersi kurczaka bez skóry to ok. 99 kalorii, taka sama ilość szynki wieprzowej ma ich aż 260. Drób zawiera też więcej cennego białka, cynku (wzmacnia odporność, poprawia wygląd skóry). W jego składzie jest także witamina PP (niacyny), która m.in. usuwa nadmiar złego cholesterolu z tętnic. Ale mięso mięsu nierówne i aby naprawdę skorzystać, warto wybierać to najlepszej jakości, np. Kurczaka ze znakiem Jakość z Natury Carrefour.

Jakie mięso wybrać?

Jeśli zależy nam na jakości i pewności, że mięso jest bezpieczne, powinniśmy wybierać to oznaczone odpowiednimi symbolami, które o tym informują. Decydując się na ich zakup, mamy pewność, że zwierzę miało pełną swobodę i nie było upchnięte w małej klatce. Na jakość mięsa wpływa nie tylko sposób chowu, ale także pasza, którą było karmione.

Jednocześnie możemy mieć pewność, że do mięsa nie dodano antybiotyków, barwników czy substancji konserwujących, które mogłyby nam zaszkodzić. Producenci ekologicznej żywności robią wszystko, aby ich produkty były jak najbardziej naturalne. Potwierdzają to certyfikaty, jakie otrzymuje taka żywność. Warto podkreślić, że produkty tak wysokiej jakości oferują także polscy producenci i dostawcy, dlatego też wybierając np. kurczaka ze znakiem Jakość z Natury Carrefour, wspieramy rodzimy biznes. Do tego ich cena jest na tyle przystępna, że każdy z nas może się cieszyć ich smakiem.

Dobre mięso, czyli jakie?

Na co jeszcze należy zwrócić uwagę, oprócz wspomnianych wcześniej oznaczeń i certyfikatów, przy wybieraniu jakościowego produktu? Dobre mięso to takie, które jest przede wszystkim świeże i pochodzi od zwierzęcia, które żyło w odpowiednich warunkach i dostawało najlepszej jakości paszę. Jak to sprawdzić? Najważniejsze są wygląd, zapach i struktura:

  • wygląd – świeże mięso ma kolor bladoróżowy lub lekko czerwony. Jeśli jest ciemne, szaroburego, lekko żółte, prześwitującego (widać mięso przez skórkę) lub ma zielony odcień – nie nadaje się ono do spożycia;
  • zapach – a właściwie jego brak, świeże mięso praktycznie nie pachnie, nieprzyjemny zapach to znak, że mięso już się psuje i nie nadaje się do jedzenia;
  • struktura – dobre mięso jest jędrne, gładkie, suche, matowe i elastyczne – po dotknięciu, tak samo, jak gąbka, powinno wrócić do swojej poprzedniej postaci, jeśli mięso jest zapakowane i umieszczone na tacce - nie powinno być na niej żadnej wody ani soków mięsnych.

To jednak nie wszystko. Bardzo ważne są również informacje zawarte na etykiecie. Na opakowaniu muszą pojawić się informacje - skąd pochodzi mięso, tj. kraj pochodzenia, nazwa i adres producenta oraz wartości odżywcze. W przypadku produktów przetworzonych etykieta powinna zawierać także wykaz wszystkich składników i substancji pomocniczych wykorzystanych w przetwórstwie lub mogących wywołać reakcję alergiczną czy nietolerancję. Jeśli mięso nie jest zapakowane i leży "luzem" – mamy prawo zapytać o takie informacje sprzedawcę. 


Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
69
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0