Co sprawia, że lustrzanki analogowe nadal cieszą się zainteresowaniem miłośników fotografii? Jakie są największe wady i zalety lustrzanek analogowych?

Lustrzanki analogowe cieszą się do dziś sporą popularnością. Fotografowanie za pomocą techniki cyfrowej jest prostsze, szybsze, tańsze, a dodatkowo nie wymaga ograniczenia się do 36 zdjęć, jak ma to miejsce w przypadku zdjęć wykonywanych na błonie światłoczułej. Pomimo tego, grono miłośników lustrzanek analogowych stale rośnie. Czy tak naprawdę wiemy jednak, co to jest lustrzanka analogowa? Na czym polega jej fenomen?

Wśród analogowych aparatów fotograficznych można wyróżnić: aparaty skrzynkowe (czyli tzw. boxy), aparaty bez sprężonego dalmierza, aparaty ze sprężonym dalmierzem, aparaty atelierowe oraz lustrzanki jednoobiektywowe i lustrzanki dwuobiektywowe.

Co to jest lustrzanka analogowa jednoobiektywowa? Na czym polega magia zwierciadła?

W uznawanym na całym świecie fachowym języku lustrzanki nazywane są aparatami SLR – co oznacza ,,single lens reflex’’. Lustrzanki analogowe są produkowane dla różnych formatów: począwszy od małoobrazkowego, poprzez średni, aż po wielki format .

Co to jest lustrzanka analogowa jednoobiektywowa? Już sama nazwa ,,lustrzanka’’ wskazuje na to, że wewnątrz aparatu ukryte jest lustro . Zwierciadło to ma funkcję rzutowania obrazu , który wpada przez obiektyw, tak aby jego odbicie trafiło na matówkę aparatu. Jak powstaje zdjęcie w lustrzance analogowej? W zrozumieniu tego procesu warto przypomnieć sobie prawo odbicia, które mówi, że kąt padania równa się kątowi odbicia. Ruchome lustro znajduje się pomiędzy obiektywem a płaszczyzną błony i jest nachylone do osi optycznej obiektywu pod kątem 45 stopni. Zwierciadło odchyla promieniowanie świetlne o 90 stopni do góry i tak właśnie powstaje obraz na matówce umieszczonej powyżej zwierciadła. Obraz rzutowany na przez obiektyw wpada na warstwę światłoczułą, zostaje uruchomiona migawka i następuje naświetlenie.

Co to jest lustrzanka analogowa dwuobiektywowa? Poznaj format 4x4 i 6x6

Lustrzanki analogowe dwuobiektywowe często można zaobserwować w rękach artystów, na zdjęciach czy w filmach. Aparaty te wyglądają wyjątkowo efektownie, hipstersko, ale i tajemniczo. Czym jest lustrzanka analogowa dwuobiektywowa?

Aparaty te określa się mianem TLR , czyli ,,Twin-Lens Reflex’’ i zostały wyprodukowane do fotografowania w formatach 4x4 cm i 6x6 cm . Najbardziej klasycznym formatem wśród lustrzanek jest format 6x6.

Wszystkie lustrzanki analogowe z dwoma obiektywami zbudowane są na tej samej zasadzie. W obudowie znajdują się w zasadzie dwa oddzielne aparaty: jeden celowniczy, a drugi do wykonywania zdjęć. Każdy z tych aparatów ma swój obiektyw, o takiej samej ogniskowej. Jak współpracują ze sobą te mechanizmy? Obiektyw dolny rzutuje obraz na materiał światłoczuły, a obiektyw górny rzutuje obraz za pośrednictwem zwierciadła na matówkę. Lustro jest odchylone o 45 stopni od osi optycznej i jest nieruchome - wmontowane do aparatu.

Największą zaletą lustrzanek analogowych dwuobiektywowych jest przedstawianie kadru na dużej matówce , co sprzyja jakości zdjęcia. Wielu miłośników fotografii jest też zakochanych w kwadratowym formacie zdjęć , powstających przy pomocy lustrzanek analogowych dwuobiektywowych. Najbardziej znane marki lustrzanek dwuobiektywowych to: Rolleiflex, Mamiya, Yashica, Contaflex, Lubitel.

Lustrzanka analogowa –na czym polega jej fenomen?

Lustrzanki analogowe zachwyciły świat fotografii swoją uniwersalnością i szerokim zakresem manipulacji głębią ostrości . Z założenia są one aparatami systemowymi o szerokiej ofercie optyki. Dzięki możliwości wyboru i wymiany obiektywów, lustrzanka analogowa może mieć nieskończoną ilość zastosowań. Lustrzanka analogowa daje możliwość dostosowywania używanych obiektywów do potrzeb oraz umiejętności technicznych fotografa.

Dziś w naprawdę przystępnych cenach można kupić, zarówno body, jak i jasne obiektywy do lustrzanek analogowych, które jeszcze kilkadziesiąt lat temu były warte fortunę. Podstawową lustrzankę analogową można dostać w komisach i na aukcjach internetowych za bezcen. Problematyczne staje się jednak wywoływanie zdjęć. W większości miast na palcach jednej ręki można policzyć punkty, w których wywołuje się negatywy. Wysokie koszty zakupu kliszy i wywoływania obrazu oraz wymagający proces robienia zdjęć (w porównaniu do fotografii cyfrowej) sprawiają, że fotografia lustrzankami analogowymi jest dziś zajęciem dla koneserów.

Dźwięk przewijającej się kliszy, wyjątkowa kolorystyka zdjęć oraz szlachetne forma zapisu kadrów na błonie światłoczułej są jednak ogromną przyjemnością , która zdaniem wielu warta jest poświęcenia i wyrzeczeń. Wielu światowej sławy artystów nadal preferuje pracę z lustrzankami analogowymi, zamiast z ich cyfrowych odpowiednikami.

Kultowe lustrzanki analogowe nadal cieszą się ogromnym zainteresowaniem, a ,,perełki’’, takie jak Rolleiflex czy Mamiya, nadal uznawane są za sprzęt najwyższej jakości. Cena rynkowa dobrze zachowanego sprzętu analogowego potrafi przyprawić niejednego miłośnika fotografii o zawrót głowy. Kadry wykonane w technice analogowej są często bardziej przemyślane , kryją w sobie pewną metafizyczną warstwę informacji i stylistykę, których zdaniem wielu, nie uda się nigdy zarejestrować na matrycy cyfrowej.

Zobacz film: Janusz Gajos - fotograf. Źródło: Dzień Dobry TVN

Co sądzisz o tym artykule?
53
4
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0