Joga to jeden z najpopularniejszych sportów na świecie. Może uprawiać ją każdy, bez względu na wiek, płeć czy kondycję fizyczną. Przynosi harmonię i spokój ducha. Co więcej, joga dla początkujących może być wstępem do innych sportów, gdyż wzmacnia i rozciąga mięśnie.

  • Czym jest joga i na czym polega?
  • Joga dla początkujących
  • Joga w domu, ćwiczenia dla początkujących – jaki rodzaj jogi wybrać?
  • Joga, ćwiczenia dla początkujących – przykładowe figury dla początkujących.


Joga to dziedzina sportu, która nie tylko wzmacnia i rozluźnia nasze ciało, ale i przynosi wyciszenie, odpoczynek i lepsze samopoczucie. Pomaga w walce ze stresem i codziennym napięciem mięśniowym. Ćwiczenia jogi dla początkujących powinny być łatwe, przynosić rozluźnienie i stopniowo wzmacniać całe ciało. Dzięki temu będziemy mogli wchodzić w świat tej relaksującej dziedziny sportu. Z czasem odkryjesz, że takie rozciąganie ciała przynosi rozluźnienie i dodaje energii na cały dzień.

Gdy rano wstajesz, czujesz się zmęczony i pierwszą rzeczą, po którą sięgasz, jest kawa? Dobrym pomysłem dla Ciebie będzie poranna joga. Dla początkujących wystarczy nawet 30 minut ćwiczeń, by dostarczyć organizmowi prawdziwego zastrzyku energii.

Zobacz film: Joga sposobem na stres, źródło: Dzień Dobry TVN

Czym jest joga i na czym polega?

Joga to jeden z tzw. sportów relaksacyjnych. Wywodzi się z filozofii indyjskiej, a jej nazwa pochodzi od sanskryckiego słowa „yuj”, oznaczającego „połączenie”. Według wierzeń joga pomaga uzyskać harmonię między umysłem i ciałem człowieka. Można tego dokonać jedynie poprzez odpowiedni trening ciała (ćwiczenia) oraz dyscyplinę duchową (medytację). Ćwiczenie jogi polega na powolnym wykonywaniu specjalnych figur (tzw. asan), rozciąganiu mięśni, wyciszeniu się oraz oczyszczeniu umysłu. Niektórym pomaga w tym relaksująca muzyka, innym kompletna cisza. Według buddyzmu tylko poprzez jogę można poznać swoją prawdziwą naturę.


Więcej: Jak się skutecznie zrelaksować. Triki!


Joga dla początkujących – w domu czy na siłowni?

Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z jogą, powinieneś przede wszystkim zastanowić się nad miejscem ćwiczeń. W zależności od preferencji wybierz samotne ćwiczenia w domu czy warsztaty jogi dla początkujących na pobliskiej siłowni. Jakie są wady i zalety dwóch wymienionych opcji?

Joga dla początkujących w domu . Jeśli zdecydujesz się na ćwiczenia w domu, będziesz mógł sam wybrać czas trwania treningu, jego rodzaj oraz towarzyszącą mu muzykę lub jej brak. Podczas samotnego treningu będziesz mógł z łatwością skupić się i oddać medytacji. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, wpisz w wyszukiwarkę internetową „joga asany dla początkujących” , a znajdziesz przykłady podstawowych figur jogi.

Joga w zorganizowanej grupie . Z drugiej strony ćwiczenia w grupie to świetna zabawa i okazja do poznania nowych ludzi. Podczas warsztatów będziesz trenował pod okiem doświadczonego opiekuna, który pomoże Ci z wykonywaniem trudniejszych ruchów. Co więcej zajęcia stanowią lepszą motywację do ćwiczeń.

Natomiast jeśli kiedykolwiek będziesz miał taką okazję – spróbuj uprawiania jogi na świeżym powietrzu. Możesz to zrobić we własnym ogrodzie, w parku, na plaży lub w górach. Promienie słońca, dotyk wiatru i bliskość natury pomogą Ci w medytacji oraz uczynią jogę jeszcze ciekawszą.

Joga w domu, ćwiczenia dla początkujących – jaki rodzaj jogi wybrać?

Wybrałeś już miejsce i strój do ćwiczeń? Czas, by wybrać jeden z licznych rodzajów jogi. Choć większość początkujących wybiera raczej klasyczną odmianę tego sportu, możesz rozpocząć od każdej z jego form. Są nimi między innymi:

· Hatha joga – ćwiczenia dla początkujących można rozpocząć od tzw. hatha jogi. Polega ona na łączeniu tradycyjnych figur z odpowiednią techniką oddychania.

· Kundalini joga – ta forma łączy w sobie wszystkie techniki budowania harmonii między umysłem i ciałem m.in. mantry, medytację, ćwiczenia fizyczne czy gesty rąk (tzw. mudry).

· Astanga joga – polega na wykonywaniu ułożonych wcześniej ukladów konkretnych asan. Jest to najbardziej dynamiczna forma jogi.

Joga, ćwiczenia dla początkujących – przykładowe figury dla początkujących.

Joga w domu dla początkujących może być nie lada wyzwaniem. Pomocna może okazać się książka lub płyta „Joga dla początkujących” bądź też pomoc doświadczonych sportowców – bezpośrednia lub przedstawiona w filmach instruktażowych. Podstawowymi figurami, od których możesz zacząć swój pierwszy trening, są: koci grzbiet, pies z głową w dół, pozycja budowania mostu czy śmiejące się dziecko. Jeśli podstawy nie będą przynosić Ci najmniejszych trudności, możesz przejść do nieco bardziej skomplikowanych asan, takich jak: pozycja drzewa, król tańca, trójkąt czy pozycja wschodzącego księżyca. Joga i ćwiczenia dla początkujących mogą z początku wydawać się dosyć trudne do opanowania. Jednakże pamiętaj, że praktyka czyni mistrza!

Co sądzisz o tym artykule?
51
4
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0