Auto hybrydowe – czy warto je kupić. Plusy i minusy

Mężczyzna trzyma kierownicę i patrzy na drogę.
Fot. Manuel Breva Colmeiro / Getty Images
Pierwsze auto hybrydowe ludzkość poznała w 1900 roku. Sprzedało się wówczas 300 egzemplarzy. Ale dopiero hybrydy, które pojawiły się niemal sto lat później, zrewolucjonizowały rynek motoryzacyjny i sprzedają się coraz lepiej. Wyjaśniamy, co to jest auto hybrydowe, jak działa i czy warto je kupić.

Auto hybrydowe , które jako pierwsze pokazano światu, było dziełem Porsche. Było rewolucyjne, ale potrzeba było niemal całego wieku, by na tron wkroczyła Toyota ze swoim priusem. Ten model auta hybrydowego zmienił stosunek klientów do samochodów elektryczno-spalinowych. Powodem były przede wszystkim rosnące ceny ropy naftowej, które zaczęły doskwierać kierowcom na początku naszego stulecia. Spowodowało to zainteresowanie masowego nabywcy tym segmentem aut. Trudno pominąć także jego walory ekologiczne i konkurencyjną cenę. Co to znaczy auto hybrydowe?

Auto hybrydowe – co to?

Najprościej mówiąc, auto hybrydowe to połączenie napędu spalinowego z silnikiem elektrycznym. Choć to nowość na masowym rynku motoryzacyjnym, pierwsze – i to udane – próby wprowadzenia na rynek aut hybrydowych miały miejsce na początku XX wieku. Były to jednak dość drogie, a przy tym powolne auta, co nie wzbudziło zachwytu klientów. Podwaliny pod obecną technologię, dzięki której auta hybrydowe mogą się przemieszczać, stworzono w latach 60. w USA. Jednak dopiero w 1997 roku koncern Toyota zaprezentował auto hybrydowe w cenie, która była akceptowalna dla masowego klienta. Dziś cena auta hybrydowego marki Toyota Prius to około 140–160 tysięcy złotych. Starsze roczniki warte są odpowiednio mniej.

Jak działa auto hybrydowe?

W praktyce funkcjonuje kilka typów połączenia silników – spalinowego i elektrycznego – w maszynie określanej jako auto hybrydowe. Jak działa taki samochód? Tego nie da się streścić w kilku słowach.

· Najbardziej zaawansowaną opcją napędu hybrydowego jest rozwiązanie, w którym silnik elektryczny nie tylko napędza samochód, ale też odzyskuje energię podczas hamowania i wspomaga silnik spalinowy. Jest to tzw. pełna hybryda.

· W mniej złożonych opcjach auta hybrydowego silnik elektryczny nie jest wykorzystywany do samodzielnego napędzania auta. Używany jest podczas rozruchu auta i głównie do odzyskiwania energii podczas hamowania.

· W innych modelach napędów hybrydowych silnik elektryczny nie napędza samochodu. Działa jako rozrusznik i ładuje akumulator.

To kryteria, w oparciu o które auta hybrydowe można podzielić ze względu na stan zaawansowania hybrydyzacji napędu. Jednak w autach hybrydowych istotna jest także konfiguracja napędu spalinowego i elektrycznego.

· Napęd hybrydowy szeregowy. Rolę napędu pełni silnik elektryczny. Z kolei silnik spalinowy nie ma wpływu na napędzanie samochodu – jego rolą jest napęd generatora prądu, który zasila silnik elektryczny. Oznacza to, że gdy bateria jest naładowana, napęd spalinowy nie działa w trakcie przemieszczania się auta. Włącza się dopiero, gdy bliskie wyczerpania są zasoby prądu. Co to oznacza? Wprawdzie zużycie paliwa przy tego rodzaju napędzie jest niewielkie, ale auto hybrydowe potrzebuje wówczas napędu elektrycznego o większej mocy i rozmiarach.

· Napęd hybrydowy równoległy. Oba silniki, elektryczny i spalinowy, mogą napędzać auto – równocześnie lub każdy oddzielnie, w zależności od zastosowania napędu – jedno lub dwusprzęgłowego. Tego rodzaju napęd ma opinię bardziej wydajnego niż silniki oparte na napędzie spalinowym oraz doskonale sprawdzającego się szczególnie w ruchu miejskim, gdzie konieczne jest częste zatrzymywanie pojazdu i ruszanie.

· Napęd hybrydowy mieszany. Szeroko wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym połączenie najlepszych rozwiązań napędów – równoległego oraz szeregowego – choć produkcja tego rodzaju napędu jest droższa niż silników o napędzie równoległym. Przy wyższych prędkościach auto hybrydowe korzysta z rozwiązań napędu równoległego. Niskie prędkości obsługuje napęd szeregowy.

Zobacz film: Trujące spaliny samochodowe. Źródło: Dzień Dobry TVN

Czy warto kupić auto hybrydowe?

Auta hybrydowe funkcjonują na rynku motoryzacyjnym już ponad dwie dekady. W użyciu jest coraz więcej nowych aut, szeroki jest również rynek aut używanych. Czy warto kupić auto hybrydowe ? Warto przeanalizować wszystkie plusy i minusy. Choć przy wyborze auta dominującą rolę pełni z reguły czynnik ekonomiczny, warto mieć na uwadzę niską emisyjność auta hybrydowego , czyli jego wpływ na zanieczyszczenie powietrza. Z kolei produkcja aut hybrydowych nie należy do zbyt ekologicznych (transport, wyrób baterii).

Awaryjność? Pod tym względem auta mają dobre notowania i zajmują wysokie miejsca w rankingach (przede wszystkim auta tych producentów, których produkty funkcjonują na rynku od dłuższego czasu). W budowaniu dobrej powszechnej opinii pomaga również fakt, że wiele firm taksówkarskich używa hybryd w swojej flocie, a jak wiadomo, są to mocno eksploatowane samochody, w których ceni się niską awaryjność.

Sporym kosztem w przypadku aut hybrydowych będzie zapewne wymiana baterii, jednak coraz więcej firm zajmuje się ich regeneracją, co zdecydowanie obniża koszty eksploatacji. Jaką cenę ma auto z napędem hybrydowym? Starsze modele można kupić za 15–18 tysięcy złotych. Najtańsze auto hybrydowe z roku 2018 kosztuje około 60 tysięcy złotych.

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

podziel się:

Pozostałe wiadomości