Materiał promocyjny

System ABS - zadbaj o swoje bezpieczeństwo

Kiedy mamy samochód wyposażony w ABS, możemy być pewni, że podczas gwałtownego hamowania system wykona część pracy za nas. Uniemożliwi całkowite zablokowanie kół, które mogłoby pozbawić nas kontroli nad pojazdem.

W 2001 roku producenci aut reprezentujący Europejski Związek Producentów Samochodów podpisali zobowiązanie, by standardowo wyposażać wszystkie samochody osobowe w system ABS. Kilka lat później zaczął w praktyce funkcjonować w Europie Zachodniej, by od roku 2006 działać również w naszym kraju. Wprawdzie spowodowało to podwyższenie cen aut - szczególnie tych, w których system ABS nie był standardem, ale o ile zwiększyło bezpieczeństwo na drodze.

Co to jest ABS?

System ABS to skrót pochodzący z języka angielskiego oznaczający Anti-Lock Braking System. Co to jest ABS? To system zapobiegający całkowitemu blokowaniu się kół podczas hamowania, montowany w układach hamulcowych naszych samochodów. Najłatwiej sprawdzić działanie systemu ABS, testując auto, w którym system działa, i przesiadając się do samochodu, w którym systemu ABS nie zamontowano. Jakiej różnicy możemy się spodziewać? Kiedy siedzimy za kółkiem auta z systemem ABS i trafiamy na sytuację awaryjną na drodze, wciskamy maksymalnie pedał hamulca (oraz sprzęgło, co pozwoli utrzymać pracę silnika). Dzięki temu mamy skróconą drogę hamowania, a także włączony silnik, co pozwala na nieprzerwane funkcjonowanie systemów wspierania kierowcy. Ci, którzy nie mieli możliwości poznać wcześniej efektów pracy systemu ABS, mogą być zdezorientowani faktem, że kiedy wciskamy mocno pedał hamulca, system automatycznie odpycha go w naszą stronę. Naturalna reakcja to zmniejszanie nacisku na pedał hamulca. W ten sposób jednak wydłużamy drogę hamowania i narażamy się na niebezpieczeństwo. Trudno temu zapobiec, więc dzięki inżynierom samochodowym skutki tej reakcji niweluje w samochodach Brake Assist System. Wiemy już czym jest ABS i jak zachowuje się auto wyposażone w ten system. Co się może wydarzyć, kiedy go nie ma? Proces hamowania musi być kontrolowany przez kierowcę w taki sposób, by nie stracić panowania nad autem. Jeśli hamowanie będzie zbyt słabe, wówczas potrwa dłużej, co może być niebezpieczne dla nas i dla samochodu. Z kolei bardzo mocne wciśnięcie pedału hamulca może spowodować blokadę kół czy ściąganie auta na bok jezdni. W takim przypadku zalecane jest hamowanie pulsacyjne, jednak w praktyce lepiej poradzą sobie z nim bardziej doświadczeni kierowcy niż osoby, które nie mają długiego stażu za kółkiem.

System ABS - zalety:

  • umożliwia kontrolę nad autem podczas hamowania,
    • pozwala na skrócenie drogi hamowania,
      • natychmiast reaguje na poślizg samochodu,
        • umożliwia lepsze ustabilizowanie auta przy hamowaniu na zakrętach.

          Czym jest ABS i jak działa?

          ABS - co to jest i jak działa? Dzięki wieloletniej pracy inżynierów samochodowych i ciągłemu zwiększaniu efektywności systemu ABS kierowcy mogą w stu procentach polegać na skutkach jego działania. W trakcie jazdy system stale kontroluje prędkość obrotową kół - również w trakcie hamowania. W tym momencie sterownik systemu ABS dostaje sygnał, że jedno z kół lub osi kół może obracać się wolniej niż pozostałe (np. wpada w poślizg, traci przyczepność). Wówczas system ABS zmniejsza ciśnienie w układzie hamulcowym dla kół (lub koła), a ono wraca do normalnych obrotów. Całą tę pracę nadzoruje algorytm odpowiedzialny za pracę systemu ABS, ułatwiając kierowcy manewrowanie i zwiększając jego bezpieczeństwo. Jest bardziej efektywny niż najbardziej doświadczeni kierowcy, potrafiący kontrolować auto w trakcie hamowania pulsacyjnego. Kiedy uczymy się techniki jazdy na kursach nauki, szkoleniowcy zawsze tłumaczą różnice w prowadzeniu samochodu wyposażonego w ABS i bez niego. Gdy czujemy, że samochód przestaje współpracować na śliskiej nawierzchni, w pojazdach z systemem ABS wciskamy hamulec aż samochód się zatrzyma - mimo sporego oporu, pulsowania i specyficznego odgłosu przypominającego tarcie metalu o metal. 

          ABS to konieczność i bezpieczeństwo

          Kolejne generacje systemów ABS, wprowadzane co kilka lat do użytku, są już na tyle zaawansowane, że potrafią kontrolować poślizg każdego z kół niezależnie od siebie. Dbają także o bezpieczeństwo kierowcy, podczas gdy koła w trakcie hamowania znajdują się na różnej powierzchni i mają różnorodną przyczepność do podłoża. System ABS doskonale spełnia się także w większych jednostkach, składających się z więcej niż jednego pojazdu (ciągnik z naczepą) - wówczas system tak kontroluje hamowanie, by uniknąć utraty sterowności naczepy, która mogłaby zacząć poruszać się w poprzek drogi i doprowadzić do niebezpiecznych zdarzeń.

          fot. Skoda

          Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

          Materiał promocyjny
          podziel się:

          Pozostałe wiadomości