Motoryzacja

Cała prawda o elektrycznych samochodach

Rynek aut elektrycznych rozwija się coraz prężniej. Jednak mimo rosnącego zainteresowania ekologicznym i oszczędnym trybem życia, w Polsce wciąż panuje przekonanie, że samochody elektryczne nie są dla każdego. Ile naprawdę kosztuje ich zakup i utrzymanie? Jaki mają maksymalny zasięg? Czy ich ładowanie i serwis są problematyczne? Odpowiedzią na wszystkie wątpliwości jest Volkswagen ID.3, którego premiera jest zaplanowana na jesień 2019 roku.

  • Dlaczego boimy się samochodów elektrycznych?
  • Najpopularniejsze mity na temat samochodów elektrycznych
  • MIT nr 1: Samochody elektryczne są drogie
  • MIT nr 2: Samochody elektryczne mają mały zasięg
  • MIT nr 3: Ładowanie samochodów jest problematyczne i trwa za długo
  • Inne zalety samochodów elektrycznych

Dlaczego boimy się elektrycznych aut?

Moda na przyjazny środowisku tryb życia, wzrost świadomości ekologicznej, a przy tym oszczędność pieniędzy i wygoda - to sprawia, że auta elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Mimo to, nie każdy jest do nich przekonany. Dlaczego? Bo wciąż panuje przekonanie, że decydując się na zakup elektrycznego auta, możemy spotkać się z wieloma uniedogodnieniami, np. z problemami z ich ładowaniem, ich niedużym zasięgiem czy po prostu zbyt wysoką ceną. 

Jak pokazuje jednak przykład najnowszego Volkswagena ID.3, którego premiera zaplanowana jest na wrzesień 2019 we Frankfurcie, prawda o elektrycznych autach wygląda zupełnie inaczej. Ile naprawdę kosztują samochody elektryczne? Jaki mają zasięg? Czy ich ładowanie jest naprawdę tak bardzo problematyczne? Oto trzy mity na temat samochodów elektrycznych, w które nadal wierzycie, a powinniście przestać.

MIT nr 1: Samochody elektryczne są drogie

"Nie kupię samochodu elektrycznego, bo mnie na niego nie stać" - oto jedno ze zdań, które często słyszymy podczas dyskusji o autach elektrycznych. Jak wygląda prawda? Auta elektryczne są coraz tańsze. Volkswagen ID.3 będzie kosztował ok. 130 tysięcy złotych, czyli o 40 tysięcy złotych mniej w porównaniu z elektrycznymi samochodami tej samej klasy, które są obecnie w sprzedaży. Poza tym, jest to cena porównywalna z kompaktowym Golfem z silnikiem Diesla o podobnej mocy i z podobnym wyposażeniem.

Co z kosztami użytkowania samochodów elektrycznych? Auto elektryczne w warunkach domowych możemy ładować w Polsce w cenie poniżej 10 zł za 100 km jazdy.  Ewentualne koszty serwisu są również mniejsze w porównaniu z autami spalinowymi - ma na to wpływ m.in. mniejsza ilość części w elektrycznym samochodzie, które trzeba serwisować. Auto elektryczne ma o kilkadziesiąt procent mniej ruchomych elementów od samochodu z klasycznym napędem.

MIT nr 2: Samochody elektryczne mają mały zasięg

Samochody elektryczne mają zbyt mały zasięg? Nic bardziej mylnego! Dla przykładu Volkswagen ID.3 z akumulatorem o pojemności 77 kWh pozwoli na przejechanie nawet 550 kilometrów na jednym ładowaniu.

Podkreślmy, że mieszkaniec miasta w Polsce dziennie pokonuje dystans około 30 kilometrów. Przy zasięgu 550 kilometrów mit o małym zasięgu po prostu pryska!

MIT nr 3: Ładowanie samochodów jest problematyczne i trwa za długo

Kolejny popularny mit na temat aut elektrycznych dotyczy ich ładowania - czy ładowanie jest rzeczywiście tak bardzo problematyczne i trwa za długo? Oczywiście, że nie! Na przykładzie Volkswagena - każde ID.3 będzie seryjnie dostosowane do korzystania z szybkich ładowarek, dzięki czemu możliwe będzie znaczne zwiększenie zasięgu w ciągu zaledwie 30 minut.

Co więcej, Volkswagen planuje – wraz z kilkoma partnerami – zwiększenie liczby ładowarek w Polsce i w Europie. Już teraz na trasie Warszawa-Poznań dostępnych jest 5 ładowarek. Na trasie z Warszawy nad Morze Bałtyckie dostępnych jest aż 10 ładowarek. Ich liczba będzie cały czas rosnąć.

Inne zalety samochodów elektrycznych

Samochody elektryczne to przyszłość. Dlaczego? Są przyjazne dla środowiska - nie wytwarzają trujących substancji, są ciche i komfortowe w użytkowaniu. Ich eksploatacja z roku na rok jest coraz tańsza. Auta elektryczne są mało awaryjne, co dodatkowo zmniejsza koszty ich serwisowania.

Użytkownicy aut elektrycznych mogą korzystać również z coraz większej liczby benefitów, jak na przykład: możliwość jazdy pasami przeznaczonymi dla autobusów, możliwość wjazdów do stref niedostępnych dla samochodów spalinowych, bezpłatne parkowanie w wybranych miejscach.

Belka pod artykuł sponsorowany Volkswagen

fot. Volkswagen


Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
92
15
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
1
28.09.2019
kku
A jaki będzie miało auto w zimie przy włączonych wycieraczkach nadmuchu i ogrzewaniu , przy temperaturze minus 15 stopni